הצצה לקורס המתשאלים בגדוד 101

השירות בחטמ"ר שומרון מציב אתגרים רבים, ביניהם מגע עם אוכלוסייה דוברת ערבית.
מה קורה כאשר לוחם מגדוד 101 מחליט ולפתוח קורס ללימוד ערבית?

20.12.16
מערכת אתר צה"ל

סמ"ר ארז מתתיהו הוא חייל בגדוד 101 של חטיבת הצנחנים, אבל הוא ממש לא רק לוחם מהשורה. ארז, שהיה חניך בקורס מתשאלים בחיל המודיעין, התלהב מהפרויקט ויזם פתיחת קורס דומה גם לחבריו לגדוד.

"כאשר יש פעילויות שיש בהן חיכוך כלשהו עם אוכלוסייה ערבית, כמו הפרות סדר, שיחות אזהרה, מעצרים, מיפויים של מבנים - יש צורך בדובר ערבית", מסביר ארז.

לקורס המתשאלים מגיעים עשרה לוחמים מכלל יחידות צה"ל, והוא מוקדש ברובו ללמידת השפה הערבית לעומק ע"י מורים מהשורה הראשונה. מעבר ללימוד השפה, הלוחמים מתנסים בסימולציות רבות ומתרגלים אירועים מבצעיים שונים, כדי שברגע האמת יידעו לתפעל אותם על הצד הטוב ביותר.

באחת הסימולציות, לדוגמה, החייל מתרגל מה עליו לעשות כאשר הוא נתקל באדם אשר הוא אינו יודע עליו דבר
או כיצד הגיע למקום מסוים. הקושי כפול  כאשר מדובר בחשוד שמדבר בשפה שאינו מכיר.

מדובר בקורס מאוד תכליתי. זמן למידת השפה קצר ביותר: בין חודש וחצי לחודשיים, כך שמידת  ההשקעה וההתמדה מהווה גורם מכריע על הצלחת החייל בקורס. החיילים מגיעים לקורס כשהם אינם דוברים את השפה כלל, ובסופו מוצאים את עצמם מנהלים שיחות באופן שוטף.

כאשר ארז סיים את הקורס והחל בתעסוקה מבצעית בחטמ"ר שומרון, הוא גם הגיע למסקנה חשובה. "ידעתי שאני רוצה לפתוח קורס מתשאלים קרביים בערבית",  הוא נזכר. "נתקלתי בקשיים, אבל החלטתי לא לוותר. אני מאוד מאמין בקורס הזה ובתרומה שלו. ידע של השפה הערבית הוא קריטי במדינה כמו שלנו".

לאחר שנה וחצי של מאמצים הוא השיג את האישורים לפתיחת הקורס, ומדובר במשימה מורכבת. הדבר נכון על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחייל בשירות סדיר: " לא ידעתי מה מצפה לי בהתחלה. איגדתי חברים מהקורס, אספתי מידע וחומרים, בניתי לו"ז של התכנים שצריך לעבור והבנתי בעצם כיצד לבנות קורס - דבר שלא עשיתי בעבר. בנוסף, הכנסתי תכני העשרה כמו שיעורים בנושאי האיסלאם. בחרנו באנשים שהראו מוטיבציה גבוהה והתחלנו קורס של שבועיים אינטנסיביים שכולו למידת השפה".

בניגוד לקורסים אחרים בצבא בהם ישנו סגל שלם האחראי על תפעול הקורס, ארז מצא את עצמו מנהל את הקורס לבדו: "בקורס שלי היו הרבה מפקדים ואנשים שלקחו חלק, פה הייתי צריך להרים הרוב לבד. ידעתי שבסופו של יום  האחריות על הצלחת הקורס מוטלת עליי".

95% מחברי מהקורס לא ידעו ערבית כלל, ותשעה אנשים סיימו אותו בהצלחה. "הם לא האמינו שלפני זמן קצר הם לא הכירו את השפה. מדובר בחניכים שהגיעו לרמה גבוהה מאוד, והם בעצמם נדהמו מהשיחות שהצליחו לנהל", הוא מספר בגאווה. מיד עם סיום הקורס, כאשר שבו בוגריו לפעילות המבצעית בחטמ"ר שומרון, הם כבר הצליחו לשוחח בערבית עם פלסטינים.

"התקופה הזו הייתה מאוד עמוסה בשבילי ובשבילם", מסכם ארז. "להכיל כמות ידע עצומה ולהבין חוקים של שפה זו לא משימה קלה כלל. אני מרגיש שעברתי שירות משמעותי, ומרגיש שהצלחתי להשפיע גם על חיי אחרים. השפה הערבית היא חשובה ומהווה כלי הכרחי במציאות הנוכחית. השימוש בה, מבחינתי, הוא מובן מאליו".