בזכות שגרת האימונים הזו - הקצינים הקרביים האלה הכי בכושר בצה"ל

הם קטפו את המקום הראשון בלא פחות מ-5 קטגוריות בבוחן הכשירות לקצין הלוחם, הפגינו יכולות מרשימות ובעיקר הוכיחו שאם מתאמנים כמו שהם יודעים - התוצאות מגיעות. אחרי הזכייה בתחרות, ניסינו לגלות מה סוד הקסם של חטיבת הצנחנים, ואפילו קיבלנו כמה טיפים על הדרך

11.06.20
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

מבין תחרויות הכושר הצבאיות, במקום לא רחוק מאליפות צה"ל בכושר קרבי, "מתמודדת" תחרות נוספת ומאתגרת במיוחד שמתמקדת בדרג הפיקודי ובוחנת אותו בתנועה קרבית עם משקלים, ניווט קרקע בשטח מאתגר, מעבר מכשולים קרביים וירי מאמץ - תחרות הקצין הלוחם.

את המקום הראשון קטפו השנה הקצינים של חטיבת הצנחנים, שזכו בלא פחות מחמישה מקצים, בהם קטגוריית חטיבות החי"ר, הגדודים, גדודי הסיור ובסיסי האימון החטיבתיים. זאת, לצד הזכייה של רועי גל קרני, סמ"פ בגדוד 101, שנבחר להיות קצין מצטיין מדרגת סג"ם ועד סרן.

מאחורי אותם ניצחונות לא עומד מזל, אלא תוכנית עבודה רצינית ומקיפה שהכינה קצינת האימון הגופני החטיבתית ללוחמים, אליה נצמדו בשנה האחרונה. "אחרי שלא דורגנו במקום טוב באליפות צה"ל האחרונה, הבנו שצריך לעשות שינוי", אומר מ"פ בסיירת הצנחנים, רס"ן אליהו אסבן, "לקחנו כמה מוקדים שידענו שאנחנו רוצים לשפר ויצרנו תוכנית שתחזק אותנו בנקודות האלה בדיוק".

מאותו הרגע, מספר רס"ן אסבן שלמשימה הוקדש זמן רב בשגרת היחידה: "כל לו"ז מפקדים או אירוע גדודי נפתח באימון גופני, הגדרנו מינימום שלוש פעילויות בכל שבוע ואצל המפקדים התמקדנו בכל נושא המשקלים. גם אם טפטף או היה קצת חם - הבנו את החשיבות והתמדה הייתה שם המשחק".

עוד הרבה לפני הבוחן האחרון, הספיקו הצנחנים להוכיח עצמם בעוד אירועים, כמו בוחן הפלוגות של צה"ל, ולפני כמה חודשים הגיעה החטיבה למקומות גבוהים בריצת אלונקות וירי במסגרת בקרת כשירות של יסודות מבטון. אז, הסיירת סיימה עם ציון 100 והשיגה את התוצאה הטובה ביותר.


"שבוע של לוחם בחטיבה מורכב מאימון ריצה עם משקלים על הגב, אימון בדופק גבוה ואימון כוח", מפרטת קצינת האימון הגופני החטיבתית, רס"ן סהר כהן אלמלם, על ההכנות העצימות. "מבחינתנו, הגוף הוא אמצעי לחימה לכל דבר, וכשהתחרות האחרונה התקרבה הייתה חתירה של המפקדים לניצחון כבר מההתחלה ויחד יצרנו את השגרה הנכונה ביותר שתוביל אותנו לניצחון".

כחלק ממאמץ ההכנות, יצרו בחטיבה שטח אימונים שמדמה את המקום בו התקיימה התחרות, כך שלמפקדים תהיה היכולת להתכונן בצורה הטובה ביותר למה שיצפה להם. גם מערך הכושר הקרבי התגייס למשימה ותמך במסכת האימונים שעברו המפקדים.

המ"פ מהסיירת מבהיר כי מהר מאוד גם הלוחמים בקצה נכנסו לסדר יום מעט אחר - וספורטיבי יותר: "דוגמה אישית היא אחד הערכים שמובילים אותנו. בסוף, אם מפקדים רצים - אז החיילים ירוצו איתם, ואם הם לא - הדבר משליך על הכוחות בלי יוצא מן הכלל. ברגע שהם ראו את המוטיבציה שלנו, זה משפיע גם על הרצון ורמת הביצוע שלהם".


שאלנו את רס"ן אסבן על הדרך בה ניתן לשלב כושר קרבי כחלק משגרה מבצעית. "אם אתה לא שומר על הכושר כחלק מהשגרה - אז זו פשוט לא שגרה. יש קשר בלתי נפרד בין החוזק הגופני שלנו ליכולת שלנו לתפעל אירועים מבצעיים, וזו האחריות שלנו לוודא שאנחנו מוכנים וערוכים מכל הבחינות".

ואיך מגיעים להיות הטופ שבטופ? מ"פ הסיירת מסכים לגלות את הסוד: "חשוב להכיר את הגוף ולדעת מה נקודות החוזקה והחולשה שלך, ולאט לאט להתאים את האימון והתרגילים ככה שיעזרו לך לשפר את הביצועים. בשורה התחתונה יש תוכנית שמפרקת את האתגר לחלקים ומתקדמת צעד אחרי צעד. ככה אנחנו עובדים".


"כחלק מההכנות לבוחן הכשירות למשל, בחרנו לערוך א"גים. אבל במקום לעשות ריצות רגילות הוספנו משקלים, וגם שינינו את קצב הריצה בכל פעם. זה אומנם לא פשוט בהתחלה, אבל ברגע שיש עליך וסט ו-20 קילו על הגב, אתה רואה איך הזמנים שאתה מצליח לעמוד בהם - מתקצרים".

את תחום הניווט, שהופיע אף הוא כמקצה בתחרות, תרגלו הלוחמים בשטחים דרומית לוינגייט, ואת סופי השבוע בילו המפקדים במטווחים - בעודם מבצעים ירי לאחר מאמץ. "ידענו שהבוחן הזה מאוד מקיף ובודק את הכושר עד לרזולוציות הנמוכות ביותר ולכן גם התאמנו בהתאמה".

כעת חוזרת החטיבה לעזה, שם תופסת קו בחודשים האחרונים, והמטרה הבאה כבר סומנה - אליפות צה"ל בכושר קרבי. "הניצחון האחרון הביא לחטיבה גאווה רבה, אבל לא בגלל התואר, אלא בגלל המאמץ והדרך שעשינו כדי להשיג אותו", מסכם המ"פ, "כושר קרבי הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר שלוחם צריך שיהיה לו, זה המקצוע שלנו, ואני גאה במקום שהצלחנו להגיע אליו כחטיבה. ועכשיו, ליעד הבא".