אלה אלופי הניווט של חטיבת הצנחנים

באישון לילה ובהפתעה מוחלטת, קבוצת לוחמים נשלחה לנקודה לא ידועה בגזרת עזה, כשהם מצוידים אך ורק במפה, מכשיר איכון משוכלל ובכושר התמצאות. לא, לא מדובר בתחילתה של פעילות מבצעית, אלא ביריית הפתיחה של אליפות הניווט הראשונה אי פעם בחטיבת הצנחנים, שקבעה אחת ולתמיד - מי הם האלופים של החטיבה האדומה?

09.07.20
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

בשבועות האחרונים, לצד הפעילות השוטפת בגזרת עזה, חטיבת הצנחנים הייתה עסוקה בין היתר גם בבחירה ואימון של הנווטים הטובים ביותר שבשורותיה. אותו תרגול התנקז לידי תחרות ראשונה מסוגה, בה ניצבו הנציגים ראש בראש, גדוד מול גדוד - והתמודדו על התואר "אלופי הניווט". 

רק לפני כמה שבועות קטפה החטיבה האדומה את המקום הראשון ב-5 מקצים בבוחן הכשירות לקצין הלוחם, וכבר הוצבה בפניהם המטרה הבאה, אומנם בסדר גודל מצומצם יותר, אבל מאתגרת גם כן - תחרות ריצת הניווט החטיבתית.

"כל מה שסיפרנו להם זה שעומדת להתקיים תחרות כזו, אבל הם לא ידעו איפה ומתי זה הולך לתפוס אותם", מספרת קצינת האימון הגופני של החטיבה, רס"ן סהר כהן אלמלם, שהייתה ממובילות האליפות, "כל גדוד, הגדס"ר והבא"ח בחרו את חמשת הקצינים המובילים שלהם, ורק בליל התחרות עצמה, זמן קצר לפני ההזנקה, הודענו להם על המקום בו הם צריכים להתייצב".

השטח שנבחר נפרס על מספר קילומטרים, חלקו בנוי וחלקו פתוח, שנמצא בגזרה הדרומית. "בסוף הם עדיין באמצע תעסוקה מבצעית, ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להרחיק אותם מהאזור", מדגישה הקא"גית, "ציידנו כל אחד מהם במפה ומכשיר מיוחד שיאפשר לנו לבדוק האם הצליח להגיע לנקודות הנכונות, מרחוק".

מדובר למעשה בטכנולוגיה חדשה שכמעט ולא נוסתה בצבא - אפליקציה ייחודית בה ניתן לסמן את המיקום של כל מתחרה בזמן אמת, ולהיות בבקרה על המשתתפים לאורך האליפות כולה.

על המתחרים היה לאתר ו"לדקור" 10 נקודות בסך הכול, תוך התמודדות ותמרון במגוון מתארי לחימה, כך שהראשונים שיעשו זאת בצורה הכי מדויקת ובזמן הקצר ביותר - יוכתרו כמנצחים. בסוף התחרות, כל משתתף קיבל ציון מתוך 100 על סמך פרמטרים שונים ששוקללו לידי הציון הסופי.

הבחירה דווקא בתחרות ניווט לא הייתה אקראית. לדברי רס"ן כהן אלמלם, ניווט הוא אחד מהכישורים הקריטיים שלוחם חי"ר חייב להשחיז, ובתקופה בה מגפת הקורונה מלווה בלא מעט הגבלות - זה האימון המושלם, שכן הוא מתרחש בשטח פתוח ולא מחייב התקהלויות משום סוג.

כשנשאלה מה הופך נווט לנווט טוב, קא"גית הצנחנים אמרה בחיוך: "אני חושבת שזה משהו שהלוחמים ידעו לענות עליו קצת יותר טוב ממני, אבל ממה שלי יצא להכיר - ביטחון עצמי, קריאת מפה וכושר גופני גבוה הן תכונות שאי אפשר לוותר עליהן. תכנון ציר זו פעולה מורכבת גם ככה, אבל כשהדופק גבוה לאחר מאמץ - היא הופכת למאתגרת אפילו יותר. מי שמתורגל במצבים כאלה יוכל להתגבר על הקושי בקלות".

"לדעת להתמצא במרחב, להתחבר לשטח ולחשוב מהר באזורי אויב, אלו דברים שכל לוחם צריך לדעת לעשות", היא ממשיכה, "ברגע שתדע להתמצא במרחב תוכל גם לבצע את המשימה שלך בצורה מדויקת יותר - וזה בדיוק מה שרצינו לבחון כאן".

לאחר שעה כל המתחרים כבר השלימו את המשימה, ועם חזרתם, הגיע רגע חשיפת התוצאות לו חיכו: 

למקום הראשון, ובממוצע מרשים של 35 דקות בלבד הגיע גדוד 202, שקיבלו 90 נקודות. במקום השני זכו בא"ח צנחנים עם 84.7 נקודות. מיד אחריהם - גדוד 101 עם 84 נקודות. 

הקצין שעשה זאת בזמן הקצר ביותר והגיע למקום הראשון בקטגוריית היחידים הוא סרן א', מ"פ 101, שייצג את בא"ח הצנחנים, וסיים את האליפות תוך 27 דקות.

כעת החטיבה חוזרת לשגרה כשעוד הצלחה קטנה מאחוריה ורבות עוד לפניה, והקא"גית החטיבתית מבטיחה לנו שזו ממש לא הייתה האליפות הפנים חטיבתית האחרונה: "תחרויות כאלה מעודדות את הלוחמים להיות טובים ודרוכים יותר. גם עכשיו היו משתתפים שהתאמנו לקראת התחרות, העלו את רמת הכושר הגופני ואפילו ניווטו ביערות כדי להיות מוכנים. מבחינתי, כל מופע כזה - מחזק אותנו כחטיבה".