והמקום הראשון באליפות הקומנדו הולך ל...

הקרב היה צמוד, המתח גבוה וההתרגשות בשיאה - בתחרות הזו אין לוחם שלא נתן מעצמו את מאת האחוזים בניסיון להוכיח שהיחידה שלו ראויה לטייטל "אלופת הקומנדו". ראש בראש, נבחנו יחידות העילית בכל המקצים המאתגרים, רצו, קפצו ולא ויתרו עד לרגע חשיפת לוח התוצאות - שהצלחנו לקבל אליו הצצה

02.07.20
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

רק לפני שנה לוחמי היחידות המובחרות אגוז, מגלן ודובדבן נפגשו בזירה הזו בדיוק, מתחרים זה בזה בניסיון להכריע בשאלת השאלות - מי הם אלופי הקומנדו? 

זו תחרות מקצועות הלחימה השנייה שנערכה בחטיבה מאז הקמתה, ולאחר שבתחרות הקודמת ניצחה יחידת מגלן, נשאלה השאלה בשנית - במסגרת אליפות המקצועות של חטיבת הקומנדו לשנת 2020. במהלכה, כל לוחם נדרש להפגין את כל יכולותיו, ולדחוף את עצמו לקצה בניסיון לקטוף את התואר הנחשק.

"רצינו לקחת את מקצועות היסוד שכל לוחם קומנדו צריך כמו חבלה, קשר והפעלת אש ולהשתמש בהן כדי ליצור תחרות בריאה בין היחידות", מספר סגן מפקד עוצבת הקומנדו, סא"ל י', "כל יחידה מביאה אספקטים שונים של לחימה והחיכוך בין היכולות האלה משפר את הלוחמים בקצה".

למתבונן מהצד יהיה קשה להאמין שאת כל זה הספיקו הלוחמים לעבור ביממה אחת. ב-24 שעות כל יחידה השתתפה ב-11 תחנות שונות: תחנת מפקדים, חבלה, ניווט, צליפה, רתק, נגב, מאחזק נשק, תקשוב, רפואה, אש ותחנת מבנה וארגון לקרב.



"בנינו את התחרות כך שלכל תחנה יש אחוז מסוים מהציון הכולל, שהוא 100, והשאיפה של כל יחידה היא לנצח בכמה שיותר מהן", מפרט הסמח"ט, "בסוף אנחנו משקללים את התוצאות ומי שהצליחה לאסוף את מירב הנקודות - תוכתר כמנצחת".

התחרות נערכה ברובה בביה"ס לקומנדו שבמתקן אדם, וחלקים אחרים ממנה ביער הסמוך למקום. "בתחנות התמודדו הלוחמים עם תרחישים מורכבים כמו השמדת משגר רקטות, פריצת דרך סגורה ואף תכנון פשיטה על כפר של חיזבאללה - לפרטי פרטים", מסביר סא"ל י'.

"ביה"ס הוקם במטרה ליצור דמות חדשה ומשופרת של לוחם קומנדו, שההכשרה שלו בבסיס זהה", הוא ממשיך, "הוא לקח שלוש יחידות חזקות עם ייעוד שונה, פירק את האלמנטים החשובים בהכשרה שלהם - ויצר שפה משותפת. לכן הולם שהוא יהיה זה שיוביל את האליפות".

לאחר שהאולימפיאדה סיכמה שלושה חודשי אימון לקראתה, התחרות הגיעה לסיומה. "היו ציונים מאוד גבוהים בחבלה, ביכולות הרתק, בתחנת התקשוב וברפואה, בצורה שהיא יוצאת דופן", מתגאה הסמח"ט, "אלו מקצועות ששמנו לעצמנו למיקוד ואני שמח שזה ניכר. אומנם לא היו ציונים מושלמים ברוב התחנות, כי הציון ניתן בקפידה, אבל יחידת אגוז כן קיבלה 100 אחד בתחנת הניווט, שזה הישג מרשים מאוד".

וזה לא ההישג היחיד שלוחמי אגוז הגיעו אליו באותו היום, שכן החישוב של סך הנקודות מהאליפות חשף שלאחר שהעפילה למקום הראשון בשבע תחנות - יחידת אגוז היא הזוכה הגדולה. אל המקום השני הגיעה "מגלן", ואת המקום השלישי תפסה יחידת "דובדבן".

"אני חושב שמלבד הניצחון, שלחלוטין מגיע ללוחמים באגוז, יש כאן אפילו ניצחון גדול יותר, שלנו כחטיבה", אומר הסמח"ט. "ראינו כאן הפגנת יכולות מרשימה ומדויקת, והפערים בין המתחרים לא היו גדולים בכלל, וזה מראה את החוזק שלנו ביחד. כמובן שניקח את התוצאות ונפיק מהן לקחים על מקומות שאנחנו רוצים להשתפר בהם, אבל נכון לעכשיו כשאני מסתכל על התוצאות - כולן טובות".

בנוסף, לאחרונה התקיים בוחן כשירות כלל צה"לי ליחידות המיוחדות. בבוחן המאתגר, דובדבן הגיעה למקום הראשון, מגלן למקום השני וביה"ס לקומנדו קטף את המקום השלישי.

בשביל חטיבה שקיימת פחות מחמש שנים, תקופה קצרה מאוד בהסתכלות על ציר הזמן הצבאי. "אנחנו נמצאים בתהליכי שדרוג כל הזמן ובקרוב אפילו נקבל נשק חדש", חושף סא"ל י'.


"הלוחמים כאן מורגלים ללחימה בכל תוואי, משטחים צפופים וסבוכים ועד לשטח בנוי או תת-קרקעי. אנחנו מלמדים אותם איך להתמודד עם אויב שיכול להגיע מכל מקום, ומכשירים אותם להיות כמעט בלתי נראים בשטח", הוא מסכם. "תחרויות כמו מה שעשינו עכשיו מאפשרות לנו לאתגר אותם אפילו יותר ולראות כמה רחוק הם הצליחו להגיע. זה הייחוד בלהיות לוחם קומנדו, ואין לי ספק שבשנה הבאה - נהיה אפילו טובים וחזקים יותר".