יחידת הקומנדו שמקימה חדר ניתוח קילומטרים בעומק שטח האויב

בין חוליות הרפואה הרבות שמתורגלות לחצות קווי אויב במערכה הבאה ולחלץ פצועים אחורה - ישנו צוות אחד, שמקים חדרי ניתוח וטיפול נמרץ בעומקים שחטיבת הקומנדו מגיעה אליהם, מבצע טיפולים מורכבים ועובד "נגד כיוון השעון"

11.01.22
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

 

חטיבת הקומנדו מאחדת תחתיה את שלושת היחידות המיוחדות (אגוז, מגלן ודובדבן), תחגוג בקרוב 6 שנות פעילות ועדיין מצליחה להפתיע. החל ממבצעים חשאיים במסגרת שגרה מבצעית, דרך יכולות ייחודיות שהיא מחזיקה באמתחתה, ועד ההכנות ליום פקודה - שלא פעם חוצות את גבולות הדימיון.

לקומנדו יש ייעוד מיוחד - במלחמה הבאה הם ילחמו בעומק שטח האויב, בנקודות מרוחקות משדה הקרב ה"קלאסי". במצב כזה, בו לא ניתן לפנות "אחורה", ולהגיע במהירות לבית חולים בארץ - יש צורך בחלופה שלא תדע רק לבצע טיפולים מורכבים וניתוחים מצילי חיים, אלא גם תצליח להחזיק את הפצוע בחיים זמן ממושך עד החילוץ.

ואכן, שאלת הטיפול בפצועים היא מהמרכזיות שמעסיקות את חיל הרפואה עוד מיום הקמתו. "המשמעות אדירה והאתגר עוד יותר", מדגיש קרפ"ח הקומנדו, סרן ד'. "מעבר לקושי הברור בלחימה מסוג כזה, אנחנו צריכים לספק מעטפת טובה ללוחמים - גם קילומטרים רבים פנימה". 

כמענה, הקימה החטיבה, יחד עם חיל הרפואה, את היר"א (יחידת רפואה אווירית) - חוליה המורכבת מעשרות רופאים, אחים ומטפלים במילואים - שתדע לנחות מהאוויר ולפתוח בית חולים ארעי באמצע שדה הקרב. "אנחנו יודעים לתת טיפול של בית חולים לכל דבר", מתגאה רס"ן י', מפקד היר"א, "ממתחם טיפול נמרץ שעובד מסביב לשעון, ועד שני חדרי ניתוח שיכולים להיפתח במקביל".

צוות היר"א מורכב מיוצאי יחידות מיוחדות שלמדו רפואה אחרי השחרור וחזרו לעסוק בתחומם במסגרת היחידה: כירורגים, רופאים בכירים, מרדימים, רופאי אף אוזן גרון וכו'. אפילו גניקולוג יש ביר"א - שבעברו היה מ"פ באגוז, וכיום תורם את חלקו במחלקת הטיפול הנמרץ. "הפגיעות בשדה הקרב דורשות ממך להיות חד ומדויק בכל צעד. בחרנו את הרופאים הטובים ביותר למשימה ועשינו את ההתאמה לצורך המבצעי", מסביר מפקד היחידה. 

באופן יוצא דופן, עקב המרחק הגדול מפינוי זמין, צריכים הרופאים להשאיר פצוע בבית החולים הארעי לזמן ממושך, מה שמאלץ אותם להתכונן לתרחישים מסובכים, כאלו שלא מטפלים בהם באף חוליה רפואית אחרת בצה״ל. 

אחד המוכרים והסבוכים בהם הוא תחום הפגיעות הפנימיות: "הנוהל הצבאי כשמזהים דימום פנימי אצל אחד הלוחמים הוא לפנות כמה שיותר מהר", מסביר קצין הרפואה החטיבתי, "זה טיפול מורכב שדורש הליך כירורגי, לזהות את מקור הדימום ולעצור אותו במהירות האפשרית - אנחנו הצוות היחיד שיודע לעשות את זה בעומק שטח האויב".

בשדה הקרב, התמונה המבצעית יכולה להשתנות לחלוטין בכל רגע נתון. על אף הקלישאה, מספר רס״ן י׳ שהם נערכים לכל שינוי אפשרי - התמודדות מורכבת כשעל מיטת חדר הניתוח שוכבים מטופלים. "המצב לא מאפשר לנו להישאר סטטיים. אנחנו חייבים לדעת להתמודד גם עם האפשרות של קיפול ותזוזה באמצע המערכה. זה אתגר כמעט בלתי אפשרי בעיניים של צוותי רפואה".

"היר"א עובד הפוך משעון הלחימה", מסביר קרפ"ח הקומנדו. "כשהלוחמים נחים בין הקרבות אנחנו רק מתחילים את החלק הכי עצים שלנו, שנמשך לעיתים גם מספר כמה ימים".

עוד בשלבי פיתוח היחידה, הבינו גורמי הרפואה בצה״ל שהמענה הרפואי ללוחמים חייב להתחיל ברגעים הקריטיים - שמתרחשים בחזית הקרב. לשם כך צירפו לשורותיהם תפקיד חדש: לור"ם (לוחם רפואה מבצעית).

הלוחמים שנבחרו לתפקיד נשלחים לקורס ייעודי עוד בשלבי ההכשרה המוקדמים, והופכים למטפלים מיומנים. מעבר לתפקידם הקרבי, הם מוסמכים להעניק טיפול רחב ומקיף יותר לפצועים בזמן אמת, ולהעבירם לידי היר"א.

בתחילת החודש, כחלק מהאימון החטיבתי של הקומנדו, נפגשו חברי היר"א לאימון השנתי בצאלים. למשך חמישה ימים הם עזבו את השגרה הרפואית העמוסה (במיוחד בימים אלה), ותרגלו אירוע קיצון - נפילת פצמ"ר בתוך מתחם בית החולים בשדה הקרב.

"אין גבול לתרחישים שאנחנו מתכוננים אליהם. שום דבר לא יקרה בדיוק כמו בתכנון, אנחנו מתכוננים לרע ביותר, אבל עם הצוות המיומן שלנו, שמסור בצורה יוצאת דופן לעבודה המבצעית, ויודע להתייצב גם בתקופות העמוסות ביותר, התחושה היא שהשמיים הם הגבול", מעיד מפקד היחידה.