כבר 4 חודשים שאני מנסה לפצח את הסוד של הסיירת הזו

בשנה וחצי האחרונות עומדת סיירת חרוב על הפודיום פעם אחר פעם ורושמת הישגים מרשימים. בריאיון מיוחד עם מפקד הסיירת, הוא מספר על הסיכול שפתח את רצף ההצלחות המבצעיות האחרונות, מסביר איך זה מרגיש להיות תחת "זכוכית מגדלת", ומגלה מהם הצעדים הבאים שיהפכו את הלוחמים שלו - ליחידת עילית

31.05.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

"קודקוד, כאן אחד. אני בקרנף, מוודא שאין כוחותינו בחזית, עבור, הם ממש מולנו, מזהה 2 אנשים (...)"

"שחרר נצרה",

"שחררתי",

"מעולה, אחלה זיהוי נהג",

"קודקוד כאן אחד - מבין אין כוחותינו בחזית, עבור",

"קודקוד כאן אחד, עבור",

(........)

"אחד כאן קודקוד - רשאי אש" 

"יורה" (רעש ירי)

"מטרה, השג מטרה"

 

הקולות האלה, שמקורם ברשת הקשר הצה"לית, נשלפו השבוע ממגירות הארכיון, שמלאות באירועים מבצעיים מסוג זה. לפני יותר משנה, שלושה מחבלים חמושים במטעני חבלה וסכינים ניסו לחדור מהרצועה - ונטרול מהיר של סיירת חרוב ומחלקת טנקים מחטיבה 52, שתפסו את קו כיסופים והדגימו שיתוף פעולה יוצא דופן, מנע את האירוע. 

סגירת המעגל המהירה, הווידוא שהחזית נקייה מלוחמים והירי המדויק ראויים לציון - אבל אינם חריגים בנוף המבצעי בגזרה. ועדיין, באופן מפתיע, כשאני יושב עם סא"ל גל ריץ', מפקד סיירת חרוב, ואנחנו מגוללים שיחה על השנתיים של הסיירת עליה הוא מפקד - הוא מבקש להחזיר אותי אל ההקלטה הזו, ולתוצאות הערב ההוא בינואר 2020. 

נדמה כי הסיירת, שצמחה מלמטה ובמשך שנים הייתה עוד אחת מיני רבות וזכתה להיכרות חלקית בלבד - קיבלה את הזרקור לו היא ראויה. 

למחרת הסיכול, הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, הגיע במיוחד לסיירת, על מנת לתחקר מקרוב את אירוע החדירה, אותו הגדיר כהצלחה: "זו דוגמה טובה למה שנדרש כדי להשחיז את החוד המבצעי של צה"ל ולמצות את היכולות". 

דבר נוסף שקרה בסיום התחקיר, במסגרת תהליך שמתקיים בחטיבת כפיר כבר שנים, הוא ההתחייבות להפוך את הסיירת לאחת היחידות המובילות. "באותה הנשימה הוא הודיע שאנחנו הולכים לעבור מהפך", משחזר סא"ל ריץ', שהיה אז בתחילת תפקידו כמפקד "חרוב", "הוא אמר:'אתם הולכים להיות סיירת, במלוא מובן המילה'".

אבל ההצהרה הזו היא למעשה החותמת הרשמית למהלך שמובילים לוחמי הסיירת בעצמם כבר שנים: "ב-2017 התחלנו לגבש אנשים ליחידה. מאז, כל מפקד שעבר הטביע את חותמו והוסיף עוד ייחודיות, מבצעיות ואמצעים חדשים. אבל עד הצהרת הרמטכ"ל היינו 'בן-כלאיים'". 

ביום שאחרי ההצהרה הותנעו המנועים. בצד אחד עומדת הסיירת, שמבינה שאי אפשר לתת להזדמנות ליפול מבין הידיים וממשיכה להוכיח את עצמה. מהצד השני - המערכת, שלקחה על עצמה את פיתוח וגיבוש הלוחמים האלו, לכדי יחידה מובחרת.

רק כדי לשפוך קצת אור על היכולות שהעניקו בצבא לסיירת הצעירה, לפני כשבועיים, כל מפקד צוות קיבל רחפן אישי - שישמש אותו לכל צרכיו המבצעיים. זו יכולת שאין שנייה לה בכל חטיבות החי"ר, והיא שמורה רק ליחידות המיוחדות. המהלך הזה הוא רק תחילת הדרך. 

"הבנו שאנחנו חייבים לתת גז. בסוף, אנחנו יודעים שהאירוע המצוין שקרה ברצועה צריך רק לדגדג את הקצה התחתון של הסטנדרט", מסביר בהתלהבות מפקד היחידה על ההבנה שהנחיל לאנשיו בימים הראשונים. ואכן, מבט חטוף על רשימת ההישגים, מספיק כדי להבין עד כמה מחויבת הסיירת לתהליך ההעצמה:

מספר שיא של יותר מ-100 פעילויות מבצעיות בקו אחד באיו"ש שאורכו כחודשיים, מקום ראשון באליפות צה"ל בקליעה, הישגים מרשימים בעולמות הפעלת האש, פרס היחידה המצטיינת של מפקד פיקוד המרכז, והרשימה עוד ארוכה - ומתארכת תוך כתיבת הכתבה, כשנשמע צליל הודעת טקסט: "ממוצע הציונים של מש"קי התקיפה בסיירת, 93.25, הוא הגבוה ביותר בין חטיבות החי"ר והקומנדו".

כבר ארבעה חודשים שאני מנסה להבין את סוד כוחה של הסיירת הזו. הצטרפתי למעצרים, תרגילים ופעילויות מבצעיות - אבל דווקא ברגע לא צפוי, כשנשלחתי לסקר את תוצאות בוחן הכשירות לקצין הלוחם, חלחלה בי ההבנה.

"אני כל כך מתרגשת, עבדנו מאוד קשה וזו הפעם הראשונה שאנחנו מגיעים למעמד הזה", לוחשת לי אחת מהמש"קיות של היחידה שעמדו לידי, עם כומתת כפיר וסיכת הסיירת. מיד אחר כך, עולים שלושה נציגים מהיחידה לבמה, לוחצים ידיים למפקד זרוע היבשה ומוסיפים לארון הפרסים עוד גביעים ומדליות.

אותה ההתרגשות שאפפה את החיילת, הבהירה לי את מה שסא"ל ריץ' חזר והדגיש במהלך הריאיונות שקיימנו: "החיילים רתומים והם לב ליבת העשייה. יש להם DNA של סיירת מובחרת - לוחמים שמעדיפים לעשות מעצרים על פני שעות שינה, ודוחפים בשתי הידיים את היחידה לגבהים כאלו".

בקיץ הקרוב תעלה סיירת חרוב לראשונה לאחת הגזרות הסבוכות והמורכבות באיו"ש. לסבב הקווים בגזרה, ששמורה לסיירות בלבד, נכנסים הפעם גם הלוחמים של ריץ', שיטפסו עוד מדרגה - בדרך להיות אחת מיחידות החי"ר המובילות בצבא.