כך סוכל הירי המורכב מעזה. הצטרפנו למיירטים של "כיפת ברזל"

200 רקטות ופצמ"רים שנורים תוך יממה אחת ומטחים של עשרות איומים בשלל מוקדים. מול כל אלו ניצבו לוחמי ולוחמות "כיפת ברזל" מחיל האוויר, מוכנים לזהות כל מטרה, לקבל החלטות הרות גורל תוך שניות ולהגן על אזרחי ישראל. הצטרפנו לכוחות שיירטו את האיומים בזמן אמת, והבנו איך מתמודדים עם המשימה המורכבת

31.05.18
כרמל ליבמן, מערכת את"צ

"לא גירדנו את קצה הקרחון של היכולות שלנו בימים האחרונים", מצהיר מפקד סוללת כיפת ברזל המוצבת בעוטף עזה, רס"ן דניאל מליחי, במהלך סיור בין אתרי המשגרים. "בזכות יכולות טכנולוגיות מתקדמות, כוח אדם איכותי ולמידה של האויב, הסוללה שלנו מסוגלת ליירט איומים נרחבים ומורכבים בהרבה מאלו שיירטה באירועים האחרונים".

במהלך הפעילות המבצעית האינטנסיבית, התמודדו סוללות כיפת ברזל תוך 24 שעות עם יותר מ-200 רקטות ופצמ"רים שירו ארגוני הטרור. חלקם במטחים שנורו בזה אחר זה תוך דקות ספורות, ולעבר מספר מוקדים מרוחקים זה מזה במקביל.

"נערכנו לפעולה מסוג זה של ארגוני הטרור", מחדדת סגנית מפקד הסוללה, סגן מיכאלה זינגרמן. "ביצענו איושים מוגברים של כוח אדם במשמרות בקרון השליטה ובאתרי השיגור, ופרסנו כני שיגור נוספים במרחב תוך זמן קצר".


"האויב מנסה כל הזמן לאתגר ולהטעות אותנו - הוא לא מצליח", מבהיר רס"ן מליחי. "באירועים האחרונים זיהינו כמה סוגי מטרות: רקטות, פצמ"רים ומטרות חדשות ומאתגרות. אני שמח להגיד שסיכלנו את המטרות השונות בהצלחה רבה. אנחנו יודעים להבדיל בין מטרות שמהוות איום וכאלו שלא, להפעיל שיקול דעת בתוך שניות ולהתמודד עם מגוון רחב של תרחישים".

את זיהוי האיומים וסיכולם ברגעי האמת לאורך יום שלישי ושעות הבוקר המוקדמות של יום רביעי, ביצעו קציני ולוחמי סוללות כיפת ברזל. "יום שלישי, שעת צוהריים. מטרה מופיעה במערכת ומתקדמת במהירות משטח רצועת עזה לעבר ישראל", משחזר סמ"ר אריאל קזולה, מיירט בסוללת כיפת ברזל. "תוך שניות אנחנו אנחנו מפלילים אותה - עוקבים אחריה ומאשרים שהיא אכן איום, ואז מגיע הרגע לקבל החלטה".

"יירט! אני פוקדת, ואחד המיירטים נותן את הפקודה למערכת", מספרת סגן שני עמוס, מפקדת פלגת מיירטים והקצינה האחראית על קרון היירוט באותה שעה. "ההחלטה לא פשוטה. במיוחד בימים אלו, בהם נדרשת רגישות יתר בזיהוי מטרות מורכבות במוקדים רבים, עליי להפעיל שיקול דעת בנוסף למערכת, ולקבל את החלטה אם וכיצד ליירט".


שובל אש משתרך מאחורי הטילים שממריאים מאתרי השיגור מיד לאחר הפקודה של סגן עמוס. רגע לאחר מכן המטרות כבר נעלמות ממסכי המערכת, ואת השמחה בקרון השליטה אי אפשר להסתיר.

"ברגע הזה כולם רוצים לברך אותנו על היירוט, אבל אני לא יכולה להרשות את זה", מסבירה הקצינה שתפעלה את האירוע, שעה בלבד לאחר חזרתה ליחידה מקורס סגני מפקדי סוללות. "חייבים לשמור על מרכז ניהול היירוטים (קרון השליטה) סטרילי בלי אנשים מיותרים, ולשמור על דריכות למקרה של ירי נוסף".

זו אולי אחת מההחלטות החשובות ביותר שמקבלת סגן עמוס, שכן דקות לאחר המטח הראשון נורה מטח נוסף. "שתי מטרות משוגרות לעבר אזורים שונים בגזרה, אנחנו מפלילים אותן, מקבלים את הפקודה ומיירטים. בהמשך מגיעים מטחים נוספים, גם אותם אנחנו מסכלים תוך שניות", נזכר סמ"ר קזולה.


"ארבעה יירוטים מוצלחים", משתף בגאווה לוחם ההגנה האווירית. "אני יכול לומר בוודאות שהצוות בקרון השליטה ואני סיכלנו באירוע הזה פגיעות בבתי משפחות או באזורים ציבוריים ביישובים בגזרה, ומנענו הרוגים ונזק".

כשהשעות חולפות והמטחים לא נגמרים, בקרון היירוט נערכים ללילה ארוך. "אני עולה למשמרת לקראת ערב יחד עם מפקד הסוללה", מתאר סמ"ר אלישע אסדו, מיירט בסוללת כיפת ברזל.  "המפקד שלנו הגיע לסוללה ישירות מבית חולים - שם חיכה לניתוח, אבל עזב הכל כדי לתפעל את האירועים מקרוב. גם אני הגעתי מהבית, מאירוע משפחתי, והמצב מביא אותנו בזמן הזה לקרון היירוט. שעות בודדות לתוך המשמרת, אני מזהה שתי מטרות".

"מדובר באיום תלול מסלול, לפי מה שאנחנו מבינים", מציין רס"ל יוסי שחורי, מפקד מחלקת מכ"ם. "אנחנו גם יודעים לבחון את ההבדל בין כל סוגי האיומים השונים, ולעקוב אחר כל המערכות שלנו בזמן אמת כדי לוודא שהמיירטים אכן משוגרים בהצלחה".


בשלב זה, מספר סמ"ר אסדו, עם ההבנה כי מדובר בירי המהווה איום, מתקבלת ההחלטה ליירט. "ברגע שהמטרות נעלמות מהמסך, אני מבין שאני מגן על הבית".

"זו סגירת מעגל בשבילי", אומרת בחיוך סגן זינגרמן, שפיקדה על מספר יירוטים ביום שלישי. "בשביל זה אנחנו כאן. הרבה פעמים אנחנו לא ישנים בלילה, לא מגיעים הביתה, קופצים לסוללה כמה שיותר מהר וזזים ממקום למקום עם המערכת - הכל מתכנס לאותן שניות ולאותה תחושת סיפוק אדירה שבאה עם הידיעה שהגנו על אזרחי ישראל".

"יש לנו בין שתיים לשלוש שניות לקבל החלטה", מסכם רס"ן מליחי. "היינו מוכנים, דרוכים ונחושים, והצלחנו לקבל את ההחלטות הנכונות בזמן, להגיב בצורה מיטבית, מקצועית ונכונה ולהגן על כל תושבי מדינת ישראל. אנחנו נשארים מוכנים ודרוכים 24/7 לפעילות בכל הזירות, ואני בטוח שנדע להתמודד גם עם האיום הבא".