נווט הקרב הדרוזי הראשון משחזר את הפעולה בה הגן על הבית בעספיא

כשהרקטות של חיזבאללה נורו לעבר יישובי צפון הארץ, יצא רס"ן א', נווט הקרב הדרוזי הראשון, להגן על הבית בעספיא. כעת, לרגל יום ההוקרה לחייל הדרוזי, שמענו על רגעי המתח במהלך פעולה נועזת לסיכול משגר, ועל סיפור השתלבותה של האוכלוסייה הדרוזית בצה"ל, השזור בסיפורה של מדינת ישראל 

01.07.18
כרמל ליבמן ומיכל עבר-הדני, מערכת את"צ

גם מפגן הראווה המסורתי בסיום קורס טיס לא היה יכול לגנוב את הבכורה מצעיר אחד צנוע, שעשה את כל הדרך מעספיא שבכרמל לרחבת המסדרים בבית הספר לטיסה. כך זה היה לפני כ-15 שנה בסיום קורס טיס מחזור 148, כשסגן א' פסע מעט קדימה משורות המסדר, קיבל את הכנפיים המיוחלות, ועשה היסטוריה: לראשונה בן העדה הדרוזית מסיים את הקורס היוקרתי והופך לאיש צוות אוויר. 

המשמעות האדירה של שירותו בצה"ל לא איחרה להתברר, כשבמהלך מלחמת לבנון השנייה, שלוש שנים אחר כך, יצא רס"ן א' לאותה פעולה נועזת שלא ישכח לעולם. "אנחנו מקבלים מידע על משגר רקטות של חיזבאללה שכבר ירה אל עבר יישובי הצפון ועומד לבצי ירי נוסף", משחזר הקצין, שמשרת כיום כנווט מבצעי וראש מדור מבצעים ובינה במחלקת התקשוב של חיל האוויר. "באותו זמן המשפחה שלי יושבת בבית בעספיא, עשרות קילומטרים מהגבול, ואני לא שם להיות איתם לאורך אותן אזעקות ורגעי פחד".

"המתח בשיאו, אבל אני נשאר חד, אין ברירה אחרת", הוא מוסיף והתיאור שלו מחזיר אותנו ממש לאותם רגעים. "אנחנו ממריאים בתחושה התמידית שאי אפשר להיות בטוחים מה יצפה לנו, אבל נדע להתמודד עם הכל. כשאנחנו סוף סוף מפציצים את המשגר אני מוצף בתחושה בלתי נתפסת - בהבנה האמתית והעמוקה ביותר שאני מגן על הבית שלי". גם בשבועות ובחודשים האחרונים השתתף רס"ן א' בשלל פעולות מבצעיות, ביניהן גם פעולות בגזרת הצפון ובגזרת עזה. 

לדעתו, דווקא בתקופה רווית אתגרים ביטחוניים, כמו היום, יש חשיבות מיוחדת למשימת ההגנה ולהשתלבות של דרוזים בתפקידי מפתח ובדרגים בכירים: "לא רק שהמשימה חיונית ראויה ומעורכת, אלא שמדובר גם בכבוד גדול להשתתף בה. אנחנו ישראלים ואנחנו משרתים את המדינה בה נולדנו הכי טוב שאנחנו יכולים".

אבל רס"ן א' הוא רק דוגמה אחת מרבות אחרות להשתלבות האוכלוסייה הדרוזית בשלל יחידות צה"ל, מחטיבות החי"ר דרך זרועות האוויר והים ואף במסלולי העתודה. "שיעור הגיוס בקרב העדה הוא יותר מ-80%", משתף רס"ן לוטפי חרב, מפקד מרחב דרוזי צ׳רקסי במנהל האוכלוסיות. "לצד זאת, בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה מאוד משמעותית גם בנתוני האיכות של המתגייסים הדרוזים. אני קורא לזה מעבר משילוב להשתלבות".


את תרומתם המשמעותית של המשרתים הדרוזים מוקיר צה"ל לאורך כל השנה, ומייחד לכך יום הוקרה מיוחד, שמצוין היום (ראשון). "זה אירוע בהובלת יחד למען החייל בשיתוף העדה הדרוזית ומנהל האוכלוסיות באגף כוח האדם", מספר רס"ן חרב. "בחלק הראשון נערך בחוף גיא יום כיף לחיילים, הכולל שחייה ומגוון אטרקציות".

חלקו השני של יום ההוקרה מוקדש לדרגים הבכירים: "הזמנו אותם ואת בני משפחתם לערב הוקרה, בו מדברים על השילוב, סועדים יחד ארוחת ערב, מברכים ומוקירים גם גם אלו שמלווים ותומכים במשרתי קבע".

האירוע נערך בסימן 70 שנה למדינה, ומדגיש את סיפורה של העדה הדרוזית השזור בסיפור ההצלחה של מדינת ישראל. "דרוזים מגיעים היום לתפקידים בכירים ביותר בצבא, והמתגייסים החדשים צריכים לדעת שכל תפקיד, בכל דרג, פתוח בפניהם", מתגאה רס"ן חרב. "חיילים צריכים לכוון גבוה לשירות משמעותי בתפקיד קרבי, בעתודה וביחידות מיוחדות. האוכלוסייה הדרוזית היא בעלת פוטנציאל אדיר והיא מממשת אותו ותורמת למדינה. אז קודם כל, והכי חשוב, תודה רבה לכם!".