הקורס החדש הזה משלב בין שני המקצועות ששומרים על השמיים

הפעלת כוחות באירועים מבצעיים, סנכרון בין כלי טיס במרחבים צפופים, המראת והנחתת הכלים, תפעול רחפנים ושמירה על חיי הטייסים והאזרחים. קבלו הצצה מיוחדת לקורס הראשון שמשלב בקרי אוויר ופקחי טיסה - למסלול שבסופו ילמדו לשמור על שגרה ולהציל חיים בחירום

18.01.21
עדי בר, מערכת אתר צה"ל

 

מטוס ממדינת אויב ממריא לעבר ישראל במטרה לבצע פעולה עוינת - היעד כבר נראה לעין והתקיפה עוד רגע תצא לפועל. בזמן הזה בדיוק, אנשי יחידת הבקרה האווירית (יב"א) נכנסים לתמונה - הם מזהים את האיום, מכינים כוח אווירי וקרקעי, ובשנייה שהמטוס חוצה לשטחנו - מפעילים אותו נגד המטרה ומפילים אותה. 

לא צריך לדמיין את הסיטואציה כדי לדעת שהיא מציאותית - ובדיוק מסיבה זו, זכו אנשי יחידת הבקרה האווירית לתואר המחייב "העיניים של המדינה - גרסת השמיים".  

"בקרה אווירית היא תפקיד מבצעי, שמטרתו להגן על שמי המדינה מפני איומים אוויריים", פותח רס"ן י', מד"ר בית הספר החדש לבקרה אווירית ופיקוח טיסה, "אם יש איום כזה, עלינו לזהות אותו, להפעיל את הכוח הנכון - בין אם מדובר בהזנקת מטוסים או הפעלת סוללות וטילי קרקע אוויר - ובמידת הצורך להורות על פתיחה באש ולהביא להסרת האיום".

אבל זה ממש לא התפקיד היחיד של בקרי האוויר. כחלק מתפקידם בזמן מבצעי, הם גם מנהלים את המרחב האווירי בארץ - אתגר לא קטן, הנובע מהשטח הצפוף וממספר כלי הטיס הגדול. "אנחנו נותנים פקודות לכלים השונים - מטוסי ומסוקי קרב ותובלה, כטמ"מים וכו' - מסנכרנים ביניהם לטובת ביצוע כל המשימות הדרושות, ומוודאים שכולם ממריאים בהצלחה וחוזרים הביתה בשלום", מסביר רס"ן י'.  

אין משימה של זרוע האוויר שלא מלווה על ידי בקר אוויר בזמן אמת - בכל תקיפה או יירוט, תמיד יהיה אחד שיכוון את כלי הטיס כלפי המטרה. מעבר לזה, הם גם אמונים על ניהול זירת הלחימה. 

"דוגמה לכך היא לחימה בעזה - מרחב אווירי מאוד קטן, אליו צריכים להיכנס הרבה כלי טיס ולבצע משימות שונות בו זמנית. בקרי האוויר מנהלים את המרחב ביעילות, כדי שהמשימות יוכלו לקרות בסנכרון", מתאר סג"ם נ', קצין בקרה שסיים בשבוע שעבר את קורס הקצינים הראשון בבית הספר בעובדה.

בית הספר הזה הוקם במטרה לרכז במקום אחד את הכשרות היסוד וההכשרות המתקדמות, שעד כה היו מפוזרות ברחבי הארץ, וכדי למקד ולייעל את איכות ההדרכה. בקק"ץ הייחודי, לא רק בקרים לקחו חלק - והוחלט בפעם הראשונה לקיים אותו יחד עם קורס קציני פיקוח טיסה. 

"הקק"ץ במתכונתו החדשה הוא שני קורסים נפרדים לכל מקצוע - פקחי טיסה ובקרי אוויר - והם התקיימו במקביל", מתאר מד"ר בית הספר, "יש הרבה נקודות ממשק וחיבור בין שני המקצועות, ואנחנו רואים ערך רב בשילוב בין המקצועות ובהפריה הדדית. הצוערים עברו חלק ניכר מהתכנים יחד, מתוך הבנה שהיכרות ושיתוף פעולה יהפכו את התפוקה המקצועית שלהם לטובה יותר בעתיד". 

אז מה בעצם תפקידם של פקחי הטיסה? בכל שדה תעופה ישנם כלי טיס רבים - מטוסי קרב מהירים, מטוסי תובלה, מסוקים וכטמ"מים. פקחי הטיסה יושבים במגדל הפיקוח, ומנהלים את התעבורה האווירית בתוך מרחב שדה התעופה, כך שכל המטוסים יוכלו להמריא ולנחות בבטחה ולהתנהל בצורה יעילה. 

 

סג"ם עומר

סביב כל שדה תעופה יש מרחב אווירי ייעודי לו, שעליו שולטים ואותו מנהלים פקחי הטיסה, ואילו שאר המרחב האווירי במדינה מנוהל על ידי בקרי האוויר. 

נניח שיש מצב בו מטוס מאבד שליטה במהלך הנחיתה - קצין הפיקוח יהיה אחראי לתפעל את האירוע. בשבריר שנייה, מוטל עליו לזהות את הסכנה ולמנוע אותה - במקרה זה, לדוגמה, הוא יזניק כוחות חילוץ, ויתפעל בעצמו אמצעים כמו הרמת רשת שתעצור את התרסקות המטוס.

"בתפקיד הזה, כל טעות בשידור עלולה להביא לאירוע בטיחותי", מדגיש סג"ם עומר, קצין פיקוח טיסה שסיים גם הוא את הקורס האחרון, "התעבורה והשילוב של העבודה בשמיים לא תקרה בלי מקצועיות שיא. קצין המגדל הוא העיניים מלמעלה, שיכול להסתכל על הרבה אירועים שונים, ואחראי על התפעול של מקרי חירום, בין אם זה צבע אדום או שריפה". 

 

 

סג"ם נ'

בעתיד, תפקידם של פקחי הטיסה יהיה אפילו יותר מורכב, מפני שבנוסף למטוסים בבסיסי הטיסה, ההגנה הקרקעית על הבסיס תתבצע גם על ידי רחפנים של חיל האוויר. פקח הטיסה יצטרך לסדר את התעבורה האווירית בנוסף לרחפנים, שישפיעו על המצב, ולכן סג"ם עומר מחדד את חשיבות התפקיד: "זו עבודה מאוד מאתגרת ומשמעותית, ודורשת ריכוז גבוה וזמני תגובה קצרים". 

הצוערים בקורס הראשון במתכונתו החדשה, עברו הכשרה ייחודית ומאתגרת, שכללה בין היתר שימוש בסימולטורים מתקדמים עם מדריכות סימולטור מקצועיות, שבאמצעות טכנולוגיות ייחודיות, יצרו דימוי של סביבה מבצעית כמעט אחד לאחד. 

בקרי האוויר למדו לתפעל מערכות נשק מיוחדות, התנסו בביצוע תפקידם בעמדות שונות ובאירועים מבצעיים, ובין היתר גם למדו חומר עיוני רב. ההכשרה שמה דגש על שילוב של ניסיון מעשי יומיומי יחד עם התנסות מעשית בשדה ותרגול מצבי קיצון בסימולטור.

 

"יש המון דברים שצריך לדעת - מהן היכולות של כל מערכת, איך ומתי משתמשים בה, וצריך להכיר את כל כלי הטיס ואילו חימושים יש עליהם", משתף סג"ם נ', "כשאנחנו עולים לעשות סימולציה, כל דבר שאומרים או עושים מגובה בהמון חומר עיוני שלמדנו, כדי שנוכל להוציא את המבצע או הפעילות ברמה הכי גבוהה שאפשר".

"התנסינו בסימולציות של מגדל פיקוח שנתנו לנו ללמוד, והמפקדים ראו לאיזה סוג של מגדל כל אחד מתאים לפי תכונות אופי, כמות יצירתיות ומהירות עבודה", מתאר סג"ם עומר, "בסוף הסימולציות קיבלנו את השיבוצים והתחלנו את תהליך ההסמכה במגדל אליו אנחנו מיועדים".

כל צוער השתתף במהלך הקורס ביותר מ-50 סימולציות, ובסוף כל שלב התקיימה סימולציה מסכמת בראשות מפקדים בכירים. לדברי שני הצוערים, המבחנים יצרו חיבור משמעותי בין שתי הקבוצות: "שם נוצר הקשר הזה, והוא מאוד הורגש - כולם היו שם בשביל כולם. השילוב בין שני הקורסים היה חידוש שמאוד העשיר את ההווי והחיבור שרצו ליצור במערך. התחלנו באמת להכיר את האנשים ואת המקצוע לעומק". 

אך מעבר למקצועיות שרכשו הצוערים בהכשרה, חשוב לזכור שכל בקר אוויר וקצין פיקוח טיסה הוא גם מפקד. לכן, בבית הספר שמו דגש על מתן כלים פיקודיים תוך כדי התנסויות שונות, כדי לעצב את הדמות הפיקודית שלהם ולהכשיר אותם להיות קצינים ביחידות המבצעיות.

"אני יוצא מכאן עם המון חומר למחשבה על איזה מפקד אהיה בעתיד. זה קורס ראשון במתכונת הזו וקפיצת המדרגה של המערך היא תהליך שמתחיל עכשיו", מסכם סג"ם עומר.

"שני התפקידים משמעותיים, ומובילים את המשימות החשובות בלב המבצעיות של חיל האוויר", סג"ם נ' מחזק, "בזכות התכנים החדשים בהכשרה, הסימולציות המאתגרות והחיבור בין שני המקצועות - אנחנו בטוחים שהמערך ימשיך להציג תוצרים מבצעיים מדויקים, ולנהל את המרחב האווירי במשימות הגנה והתקפה, תוך הכשרת הקצינים הכי מקצועיים שאפשר".