כשהמערך הטכני כובש את ה"אוורסט"

סימולציות על דילמות וקשיים פיקודיים, שילוב מיטבי בין החיים האישיים והמקצועיים וחניכה צמודה לאורך כל הדרך - אלה רק חלק מהכלים שמקבלים הקצינים בתוכנית "אוורסט". כך מפתחים את הסרנים במערך הטכני, והופכים אותם למפקדים המקצועיים ביותר

09.03.21
עדי בר וינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

 

כשאומרים "חיל האוויר זורם לו בוורידים", בטח מתכוונים לסרן ד'. הוא גדל בגדרה וגר בשיכון תל נוף למשפחת חיל האוויר, למד במדי החאקי הבהירים וכבר בהיותו נער בבית הספר - הפך לשוחר של הזרוע בשחקים. אחרי כל זה, לא מפתיע שמיד מהבקו"ם הצטרף למערך הטכני. 

בעוד אחרים אומרים שהילדות, בית הספר או המשפחה עיצבו את מי שהם היום - אצל סרן ד' התמונה קצת אחרת: "אין לי ספק שהמערך הטכני הוא זה שהשפיע עליי. אם לא הייתי נכנס לבית הספר של השוחרים, אני לא יודע איפה הייתי נמצא עכשיו".

היום, כשהוא חייל מצטיין - סרן ד' הוא אחד מ-16 קצינים שנבחרו לקחת חלק בתוכנית המצוינות "אוורסט", שנועדה לסרנים במערך הטכני: "התוכנית לוקחת קצינים מובילים ומעודדת אותם לפרוץ את הגבולות האישיים שלהם ולהתמודד עם דילמות וקשיים פיקודיים, כדי לבצע את המשימות שלהם בצורה הטובה ביותר - בלי לשכוח לדאוג לעצמם ולמשפחתם, ולשלב את החיים האישיים לצד השירות".

הבחירה בסרנים כיעד להתמקדות התוכנית לא מקרית - הדרגה הזו ידועה כנקודת מפנה בקריירה הצבאית של קצינים צעירים, שצריכים לבחור האם להמשיך בתחומי הצבא או לצאת לאזרחות. לתוכנית היוקרתית מתקבלים רק בודדים, ואלו שצולחים את הליך המיון הקפדני עתידים לקחת חלק בשלל סדנאות, מפגשים על בסיס שבועי וימי שיא בכל ישראל.

"המפגש הראשון שלנו היה סדנה בת יומיים בכינרת, לפני הקורונה", נזכר סרן ד', "במשך 48 שעות התנתקנו מהעבודה ומהטלפונים, והתחלנו לרשום על דף את החולשות שלנו. שיתפנו אחד את השנייה בנקודות אותן אנחנו רוצים לשפר, ניסינו להבין איך להגיע לשורש הדברים ולהתגבר על האתגרים שהצגנו".

אחד הנושאים העיקריים בהם מתמקדים בסדנאות של "אוורסט", הוא היכולת להתנהל אל מול הדרגים הגבוהים - דבר יום-יומי בקרב המפקדים במערך. "עברנו סימולציות שמנחות אותנו מה לומר בדיונים חשובים, ולמדנו איך להתגבר על חששות לפני דיון", הוא מתאר. 

"הפגישות עם הפסיכולוגים הצמודים שהיו לכל אחד ואחת, עזרו לנו להפיק את המירב מכל מפגש ולהמשיך להתפתח - הם תמיד ייעצו לנו מה לעשות, סייעו בדילמות ונגעו בנקודות החולשה שלנו כדי שנוכל להתקדם האלה", משתף סרן ד', "אחד הקשיים שלי, לדוגמה, היה לרתום אנשים למשמעות המשימה. רציתי ללמוד איך להפוך אותה למשמעותית יותר בעיני כולם - והיום אני יכול להגיד שהתגברתי על הקושי הזה בהצלחה בזכות התוכנית".

גולת הכותרת הייתה יום שלם יחד עם רלצ"ד (ראש להק ציוד) - בו חוו הקצינים המצטיינים מקרוב את התפקיד העמוס והמכובד של מנהל המערך הטכני: "כשראינו איך הוא מנהל את הדברים, הבנו שלשם אנחנו שואפים - להיות הכי טובים בכל דבר".

בסיום השנה, מסתכלים אחורה הקצינים שסיימו ביום ראשון את התוכנית, ובפה מלא אומרים "תודה" - על ההזדמנות לפרוץ גבולות, לרכוש כלים ורעיונות חדשים, להיות מקצועיים יותר ולשלב את חיי המשפחה עם הצבא והמערך הטכני.

"יצאתי מהתוכנית הזו בלב שלם - היא ניתבה לי את הדרך ועזרה לי להיות הקצין שאני היום. לא סתם קוראים לזה אוורסט - מתחילים למטה ועולים הכי גבוה שאפשר, וזו הנקודה בה אני נמצא היום", מסכם סרן ד' בסיפוק.