הכירו את הבור של חיל האוויר

הבור של חיל האוויר הוא המקום בו מתחילה ונגמרת כל כותרת דרמטית בחדשות על תקיפה, מבצע או בקצה - מלחמה. יצאנו לחקור מה מתרחש במקום שרובו ככולו - סוד

17.08.22
אסיף טור-פז, אתר חיל האוויר

"אני אחראי על זה שבמדינת ישראל לא יפלו טילים". חשבתם שהמשפט הזה מיוחס למפקד בהגנ"א (הגנה אווירית) שלוחם בסוללה על הגבול, אתם טועים. מדובר דווקא במפעיל כטמ"ם (כלי-טיס מאוייש מרחוק) שמשרת בקריה. 

כיצד? מסתבר שכל מה שקורה בחיל האוויר מתחיל ונגמר בבור במרכז תל אביב, שם אנשים חושבים, מתכננים ומבצעים פעילויות מבצעיות. רבים מהם חוזרים פעם בשבוע לטייסת בשביל לטוס, להפעיל כטמ"ם או להפעיל ל"א (לוחמה אלקטורנית), אך אם תשאלו אותם, התפקיד שהם עושים בבור משמעותי לא פחות. הכירו את הבור, או בשמו הרשמי: המטה המבצעי של חיל האוויר.

איך נולדת תקיפה?

כשמדברים על תקיפות חיל האוויר, אנחנו רגילים לשמוע על מי שנמצא בקצה, אלו שמפילים את הפצצה, מיירטים את הטיל או דוקרים את הנ"צ (נקודת הציון). אך כששאלתי את סרן ל', נווט קרב מטייסת 106 ("חוד החנית") איפה הוא מרגיש משמעותי יותר - בזמן טיסה או בבור - התשובה ברורה: "חד משמעית הבור".

בתפקידו במטה כקמ"ד (קצין מדור) מב"ם (המערכה שבין המלחמות), הוא בחור בן 27 שכותב תוכניות שראש הממשלה עצמו צריך לאשר. הוא מחליט איזה מטוס יתקוף, איך, מתי והאם דחוף יותר לתקוף מטרה כזאת או אחרת. התקיפות שהוא מתכנן מא' ועד ת' מופיעות בחדשות בכל העולם.

הרעיון לתקיפות בכל רגע נתון מתחיל תמיד במודיעין. באמ"ן (אגף המודיעין) חוקרים את האיומים שמציבים לנו האויבים, מציעים פתרונות ופונים למוביל המבצעי בחיל האוויר - לצורך העניין, סרן ל'. הוא מכנס צוות תכנון שמחליט איזה מטוס יתקוף מתי, עם איזה חימוש, באיזה גובה הוא יטוס, באיזו מהירות ומהיכן יגיע. 

"ראש הממשלה מאשר כל מבצע כזה", חושף סרן ל', לכל מבצע יש משמעות נסתרת אותה יש לוודא שהאויב הבין, אחרת הכל לחינם. "לפעמים המבצעים פונקציונליים - אני משמיד משהו בקצה, אבל לפעמים אני תוקף בשביל להגיד משהו לאויב. לכל מבצע מב"ם יש מסרים, ואנחנו דואגים שהאנשים שמאיימים על הביטחון שלנו יקבלו אותם".

משחק שחמט

אחת החלוקות בבור היא החלוקה בין ענף המב"ם לענף האופרטיבי. המב"ם הוא התקיפות שמטרתן למנוע מלחמה, או לפחות לגרום לכך שניגש אליה בעמדת פתיחה טובה יותר, והוא מתרחש כל הזמן. הענף האופרטיבי לעומת זאת מתכנן את המלחמה הבאה. 

איך אפשר לתכנן מלחמה כשאנחנו לא יודעים כיצד היא תתחיל? אנחנו יוצאים מנקודת הנחה, כמובן, שאיננו שוחרי מלחמות ושאם תתחיל מלחמה זה יקרה בעקבות פעולה של האויב נגדנו, והרי אותן אף פעם אי אפשר לצפות בוודאות.

"אני מתכנן את המלחמה הבאה", מסביר לי סגן ע', מפעיל כטמ"ם שתפקידו בבור הוא קמ"ד תמ"ס (תלול מסלול). "אנחנו חושבים על מגוון תרחישים, ומעבירים תוכניות הלוך ושוב לרמטכ"ל שרוצה תרחיש למלחמה הנגמרת תוך ימי קרב ספורים. אנחנו בונים תוכנית כזו, וחושבים כיצד נוכל לענות על כל פעולה של האויב ועדיין לסיים תוך כמה ימים. זה שחמט רצוף ומשוגע - מדובר בעשרות אלפי מטרות, בכמות בלתי נתפסת של פעילים".

"חשבתי כל-כך הרבה היום"

האנשים שמשרתים בתפקידים האלו היו לפני רגע לוחמי צוות-אוויר או מפעילי כטמ"ם, ותחומי האחריות שלהם הסתכמו בטיסות בהן השתתפו ובתפקיד הקרקעי בטייסת. עכשיו, בתפקידם בבור, המילה שלהם היא הקול של חיל האוויר, והרבה פעמים גם הקול של מדינת ישראל. מה שהם מתכננים זה מה שיקרה במבצע היום בלילה או במלחמה הבאה. 

סגן ע' מספר על כשירות חדשה שנוספה של סיוע כטמ"ם לתקיפה של מטוסי קרב, שנולדה מרעיון שהפציע בו יום אחד. הרעיון הזה שינה את העיסוק המבצעי של הכטמ"ם ושל מטוסי הקרב, והוא לא הגיע ממפקד חיל האוויר או ממפקד טייסת, אלא ממי שנמצא במרכז המחשבה המבצעית, התכנון וסיעור המוחות.

על צוותי התכנון מספרת סגן ה', מפעילת ל"א שמשרתת היום בבור: "זה ממש משחק חשיבה". כשמוביל מבצעי מתכנן פעילות, הוא מעלה השערות: מה עלול להפריע לי לבצע את משימתי? משגר טילים שירה עלי? מכ"ם שיגלה היכן אני נמצא? קשר שבו יוכלו לדווח שאני מגיע? 

כאן סגן ה' נכנסת לתמונה. "כשאת הופכת לקמ"דית את צריכה להבין בכל המערכות, לא רק בזו שאת שהפעלת. אני צריכה לבנות חליפה לכל מבצע שתגן עליו מפני הסכנות וההפרעות, ותשבש את מערכות האויב. אנחנו מתכננים מבצעים אופרטיביים שנים קדימה, ומבצעי מב"ם לטווחי זמן קצרים יותר".

"לפעמים נגמר היום ואני אומרת: חשבתי כל כך הרבה היום. זה כיך להשתמש סוף סוף ביכולות חשיבה ויצירתיות", היא משתפת. "לפעמים אנחנו יושבים עם אנשים ממחלקות שונות ומעלים רעיונות - תיאורטית, האם יכול לקרות דבר מסויים? ואז אנחנו יורדים קומה ושואלים מישהו מתחום אחר מה דעתו בנושא. בסופו של דבר הרעיונות האלה יכולים להגיע עד לרמטכ"ל או לראש הממשלה, ולהיות מאושרים כיכולת חדשות או כמבצעים על אדמת אויב".