מה קורה כשמוסיפים אדום לכחולים ולירוקים? הצצה לתרגיל ראשון מסוגו

במשך 4 ימים שיתפו פעולה מערך המשולבים של חיל האוויר והיחידה האדומה בתרגיל ראשון מסוגו. מטרת האימון ברורה לכולם: להבין איך כל הכוחות יפעלו יחד בדרך היעילה ביותר, ולא רק בתרגילים, אלא גם מול אויב - אמיתי ככל שניתן לדמות

13.12.22
ענבר דקל כהן, מערכת את"צ

כמו שעון, נחת מסוק יסעור שוב ושוב בבסיס 'עובדה' שליד אילת, וממנו ירדו בריצה לוחמים לכיוון הבניינים, ובמקומם עלו החיילים שזה עתה סיימו את התרגולת. 

בין השטח הבנוי הסתתרו כבר חיילות היחידה האדומה, מדמות אויב, עבור הכוחות הבאים. כך, במשך ארבעה ימים, נראה תרגיל "למ"ש משולבים" - שיתוף הפעולה בין חיל האוויר וזרוע היבשה שנערך בשבוע האחרון.

מדובר בתרגיל ראשון מסוגו. כשבחיל האוויר פיתחו אימון חדש לטייסות המסוקים שיאתגר וילמד אותם, הוחלט לבנות תרחיש שיבסס את העבודה השוטפת של מערך "המשולבים" בחיל האוויר - שיתוף כוחות מזרוע היבשה עם טייסות המסוקים, מערך הכטמ"ם, מפעילות הזיק וטייסת 100, כשמול כל אלה ניצבת היחידה האדומה.

"מהות התרגיל הייתה להיפגש באותו חדר תדריכים - חיל האוויר מול זרוע היבשה, לשבת יחד ולהסתכל אחד לשני בעיניים", מספר מפקד התרגיל, סרן נ׳, טייס מסוק קרב בטייסת 113, "רצינו להבין מה מאתגר אותנו, מהם הקשיים שלנו, מה המומחיות של כל צד ואיך אנחנו מביאים את עצמנו למיצוי היתרון שלנו במשימה".

בשונה ממרבית התרגילים, "למ"ש משולבים" לא מדמה תרחיש מסוים עם אופי ספציפי. "רצינו לבסס היכרות ולמידה אחד מהשני ואחד על השני, לאו דווקא להתכונן לאיזשהו תרחיש מוגדר", סרן נ׳ מסביר, "אנחנו צריכים לדעת לעבוד יחד כדי שאחד ועוד אחד ועוד אחד לא יהיה שווה שלוש, אלא עשר. בסופו של דבר, אנחנו צריכים להתכונן בצורה הטובה ביותר לשעת חירום". 

לפני כשנתיים זוהה הצורך ביחידה בה ידמו במהלך תרגילים את פעולות האויב בצורה מדויקת וקרובה למציאות ככל האפשר, והיא "היחידה האדומה". בחלקה בתרגיל, אימנו חיילות היחידה את כוחות הקרקע, אך גם את כוחות חיל האוויר הנותנים מענה לחיילים שעל האדמה. 

"הלוחמים יכלו לעשות תרגיל בלי אויב, אך הם לא היו מגיעים לאותה רמת תרגול שהגיעו אליה עם חיילות היחידה", מבהיר סרן א', מ"פ ביחידה האדומה, "כשכטמ"ם תוקף נמצא בשמיים, המפעיל שלו צריך להתמודד עם האויב שעל הקרקע. בזמן התרגיל הוא ניצב מול אתגר שמלמד אותו איך להתמודד בדיוק עם מה שבאמת יקרה בשטח".

"בעבר היו מביאים פלוגת טירונים כדי לדמות אויב. הם היו מתנהגים כמו לוחמים של צה"ל", מציין סרן א', "האימון דימה לחימה בין שני כוחות שפועלים בצורה זהה. עכשיו, היחידה האדומה מביאה משהו אחר: החיילות שלנו לומדות את האויב מ-א' ועד ת', ומספקות תרגול איכותי ומקצועי ללוחמים, המפתח את היכולות שלהם בשטח".

"אחת הטייסות שהשתתפו בתרגיל אמרה לי: 'החיילות שלך פנתרות'. יש משהו בהירתמות ובחשיבה מחוץ לקופסה שלהן שמהווה יתרון משמעותי", מספר סרן א', "הן  מגדילות ראש, חושבות על עוד ועוד דרכים יצירתיות ליצור היתקלויוח ולאתגר את הלוחמים". 

סרן נ׳ משתף שהרגעים הכי משמעותיים עבורו בתרגיל היו פתיחת וסגירת היום. "כל בוקר אמרתי למפקד הכוח ׳צא לדרך׳, ׳בהצלחה בתרגיל׳, ו׳ניפגש עוד שעתיים׳. לראות אותם עולים וטסים, ואז לראות אותם חוזרים מבסוטים ואומרים שהיה אימון מצוין - מבחינתי עשינו את שלנו".

הוא מאמין שלאור הצלחת התרגיל, הוא לא יהיה חד פעמי. "אנחנו נלמד מה לשמר בתרגיל וגם מה לשפר בו. שהתרגיל יקרה שנית, או תרגיל דומה לו, נדאג ונפעל כדי שהוא יכין את הכוחות שלנו כמה שיותר טוב לפעילות המשותפת הבאה".