כך יירט צה"ל את המל"טים האיראניים בדרכם לישראל

07.03.22
אודם כץ, מערכת את"צ

יום לאחר שהותר לפרסום כי במהלך מרץ 2021 יירט חיל האוויר שני מל"טים שהיו בדרכם לשטח ישראל על ידי מטוסי ״אדיר״ - נחשפים כעת תיעודים מהיירוטים ופרטים נוספים אודות הפעילות בשנים האחרונות. כלל המל"טים יורטו בשמי האזור תוך תיאום עם מדינות שכנות, ובכך נמנעה חדירה לישראל.

״זהו היירוט המבצעי הראשון בעולם של מל״טי אויב על ידי מטוסי 'האדיר'",  אמר מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין

כלי הטיס היו במעקב מערכות הבקרה של חיל האוויר וחיל הים לאורך זמן, ויורטו בנקודה המבצעית המתאימה ביותר. ממצאי התחקור הפורנזי של שברי המל"טים העלו כי מדובר בכלי איראני, ולהבנה כי באיראן מתגברים את האיום האווירי שלהם ומטפחים סוג חדש של טרור - טרור המל״טים.

בשנים האחרונות עושים האיראנים שימוש במל"טים למגוון מטרות - מאיסוף מודיעין, דרך העברת אמל"ח ועד לשימוש לצורך פגיעה ברכוש ובנפש. איראן פועלת מדרום שטחה מול מטרות בים, ומפתחת יכולות אופרטיביות בהן תוכל להשתמש מאזור מערב המדינה. 

יירוט מל"טים ע"י מטוס קרב מסוג "אדיר" במרץ 2021

״הוצאנו זוג מטוסים מהטייסת מעבר לגבולות המדינה, איתרנו את הכלי, זיהינו אותו והבנו שמדובר בכלי אויב - במל"ט מתוצרת איראן״, מפרט אל״ם נ׳, מפקד טייסת 116 בעת היירוט.

״קיבלנו אישור להפיל אותו, ועשינו זאת ממש תוך מספר שניות. זה קרה בצורה יחסית סימולטנית בשני מקומות שונים - זוג מטייסת 116 וזוג מטייסת 140״, הוא מוסיף.

הכלים שיורטו היו מסוג "שאהד 197" בדרך להעברת אמל"ח לארגון הטרור חמאס. על פי נתיבי הטיסה, ההערכה היא כי יעד ההעברה היה שטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה.

סוג המל"טים שיורטו ושבריהם:

יירוט מל"ט איראני בפברואר 2018

איום המל״טים מתגבש כבר כמה שנים - עוד בפברואר 2018, שיגרה איראן מל"ט מסוג "שאהד 141" משדה התעופה T4 שבסוריה. ״שעת לילה מאוחרת, מזניקים אותי ואנחנו מגיעים למסוק - אני והטייס האחורי״, מספר אל״ם ל׳, מפקד היחידה לשיתוף פעולה. ״מזג האוויר מאתגר, מאוד מעורפל. לא רואים מעבר לעשרה מטרים קדימה, ביחד אנחנו מצליחים להסיע ולהמריא - חוצים את העננים ולוקחים כיוון אל מקום החדירה הצפוי״, הוא מוסיף.

המל"ט נשא חומר נפץ מסוג TNT, וככל הנראה יועד לגורמי טרור באיו"ש. מסוק קרב היה במעקב אחר כלי הטיס במשך זמן רב, עד שלבסוף, יורט בעמק בית שאן, כפי שניתן לראות בתיעוד: 

 

בתגובה, השמיד צה"ל את כלי הרכב שממנו שוגר המל״ט ותקף 12 מטרות של מערך ההגנה האווירית ומטרות התבססות איראניות בסוריה. ״לא נאפשר לאיראן ושלוחותיה לחדור לשטח האווירי של מדינת ישראל ונמשיך לפעול על מנת למנוע זאת״, מדגיש מפקד חיל האוויר.

סוג המל"ט ונתיב טיסתו:

השמדת המל"ט האיראני ותקיפת קרון השליטה ושבריו:

יירוט מל"ט במהלך מבצע 'שומר החומות' במאי 2021

גם במהלך מבצע 'שומר החומות', ב-18 במאי 2021, הופל מל"ט איראני. הוא שוגר ממרחב עיראק והופל במרחב בקעת הירדן והיה מסוג 'צמאד'. 

 

סוג המל"ט ונתיב טיסתו:

טרור המל״טים של איראן - איך הם עושים את זה במזרח התיכון

כאמור, איראן מנסה להפיץ טרור מסוג חדש - טרור המל"טים.

״בשנים האחרונות היינו עדים לשימוש של טהרן במל״טים למטרות שונות. צה״ל קידם פעילות מבצעית משמעותית מול האיום וכל ניסיון כזה לעבר ישראל נכשל״, מציין ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק. 

מל"טים אלו משמשים לצורך פגיעה במטרות אזרחיות וצבאיות כאחד. השימוש בהם נעשה באישור ובידיעת בכירי המשטר באיראן, למרות הניסיונות הרבים שלהם לבדל את עצמם מהאירועים הללו. 

המל״ט נחשב כלי נוח לשימוש האיראנים מכמה סיבות: הוא מסובך יותר לאיתור, מכיוון שטס לאט יותר ולא מתגלה במכ״ם בקלות, אפשר להרכיב אותו בצורה פשוטה יחסית, ואין הבדלה בין החלקים שבדגמים השונים. זה מוביל לכך ששלוחות הצבא האיראני יכולות לבנות את הנשק באופן עצמאי. 

איראן רואה את עצמה ככוח הגמוני במזרח התיכון, ורוצה לבסס את עצמה ככזו שיכולה להסתמך על עצמה בלבד. לכן, היא בונה רשת של שליחים במדינות שונות, משם משגרים את המל״טים המדוברים. האיראנים מנסים לחמש את כלל שלוחותיהם באזור במאות ואף אלפי מל"טים, ולספק הכשרה מקצועית לכוחות בשטח מתחת לאפן של מדינות האזור.

האירוע מעסיק לא רק את ישראל, אלא גם את המדינות השכנות, והוא מהווה מוקד לשיתוף פעולה. ״לכן, העליונות האווירית של מדינת ישראל במזרח התיכון, היא גשר ליציבות אזורית״, מסביר מפקד חיל האוויר.

בסיסים איראנים מהם שוגרו מל"טים:


אירועי הפעלת כוח באמצעות מל"טים איראנים במזרח התיכון

גם במסגרת המב"ם הותקפו מטרות הקשורות לאיום המל"טים, מה שמעיד כי מדובר באיום מתמשך ויציב. ״אנו עשויים לפגוש אירועים מסוג זה מדי יום ועושים כמיטב יכולתנו על מנת למנוע מהם לחדור לשטח מדינת ישראל, אך למרות זאת חשוב להדגיש כי ההגנה אינה הרמטית״, מדגיש אלוף נורקין.

"פעם אחר פעם סיכלנו את הניסיונות של איראן להוציא לפועל את מתווה המל"ט לעבר ישראל. יחד עם זאת, צה"ל ימשיך לקדם כל פעילות מבצעית למניעת ניסיונות חוזרים", מסכם אלוף בסיוק.