מהפכת המיונים לטיס פורסת כנפיים

קיצור ודיוק התהליך, מכסות מצומצמות ומיונים מרחוק - אלו רק חלק מהשינויים האחרונים לקורס טיס. בחיל האוויר בשיתוף עם אכ"א הובילו רפורמה משמעותית כדי לייעל ולשפר את חווית המיון - כל הדרך לכנפיים


14.12.22
ניצן בהר, מערכת את"צ

המיונים לקורס טיס, הכשרת העילית של חיל האוויר, כוללים מספר שלבים ולעיתים אורכים אפילו שנה וחצי. במחלקת חות"ם (חובה, תכנון ומקורות כוח אדם) בחיל האוויר הבינו שהגיעה העת לשינוי - מתוך מחויבות למתמיינים ולמתמיינות, כדי שבמקום ליפול בין הכיסאות - הם יגיעו לתפקידים משמעותיים אחרים בצה"ל.

השינויים במיונים כוללים הקשחת תנאי הקבלה למיונים לקורס טיס, קיצור מהותי של משך המיונים כדי להקטין את הסיכויים שמלש"בים "יפלו בין הכיסאות" ויוכלו להתמיין בזמן גם למקומות אחרים, הקטנת מספר המתמיינים לשנה, וכן קביעת מכסה מינימלית למלש"ביות במיונים.

כשמסתכלים על הנתונים של השנים האחרונות, מספר המתמיינים לטיס עלה משמעותית. יש לכך מספר סיבות עיקריות - הראשונה היא גידול דמוגרפי, השנייה היא השינויים בנתוני המיון הצה"ליים (קב"א, דפ"ר), אבל החשובה ביותר היא מודל שמירת הקשר עם המלש"ב, וההשקעה בעידוד נשים לטיס.

בשנת 2021 הגיעו 3,500 נשים למיוני טיס. "זה נתון חסר תקדים", מציין אל"ם ירון, רמ"ח חות"ם בחיל האוויר, "שנתיים וחצי לפני כן הנתון היה אלף וקצת נשים. זו קפיצה משמעותית". אבל העלייה בקרב נערים ונערות ששואפים להיות טייסים יצרה גם בעיה, כיוון שמספר המתאימים זינק באופן כזה שהחיל לא יכול היה להכיל בשלב הגיבוש. 

תהליך המיון לטיס מורכב מכמה שלבים שבחלקם גם הגיל הוא גורם משמעותי. למשל מבחני האישיות, הצמודים לסימולטור ב', יכולים להתקיים רק בשלב מסוים בכיתה י"ב - ולא לפני כן. "זה על פי ממד"ה", מבהיר רמ"ח חות"ם, "כי רק אז מגיעים לבשלות בה אפשר לאבחן. בגילים האלו, בהבדל של חצי שנה, התמורות מאוד משמעותיות בהיבט ההתפתחותי".

מלבד מבחני האישיות, כוללים המיונים מספר סימולטורים, מיון רפואי, פסיכולוג, והרבה מאוד קריטריונים, שמאתרים את המתאימים ביותר לתפקיד האסטרטגי. כיום קורס טיס נפתח עם 250-300 טירונים ובתום שלוש שנים מסיימים אותו רק 40-30 מהם - אז הרזולוציות חייבות להיות גבוהות מאוד.

"היום אנחנו מבינים שאי אפשר להתייחס למלש"ב כמו בעבר", מסביר אל"ם ירון, "בזמני, כשהייתי מלש"ב, אף אחד לא שאל אותי לאן אני רוצה להתגייס. לא היה לי שיח מקדים לפני הגיוס, לא בהכרח התחשבו ברצונות והזמן שלי לא היה יקר למערכת הצבאית. היום אנחנו מבינים את החשיבות של ההוגנות מול הפרט, שגם משפיעה על המוטיבציה שלו לתפקיד - אני לא יכול להחזיק אותו אצלי שנה וחצי ואז להגיד לו שהוא לא עבר, בלי שתינתן לו הזדמנות להגיע לתפקיד איכותי אחר".

"אבל זה לא נגמר כאן", הוא מוסיף, "יש לי מחויבות לצה"ל - אנחנו צריכים שטובי בנינו ובנותינו יגיעו למיטב התפקידים. בסוף זו העוצמה שלנו, זה הנכס האסטרטגי. בגלל שהראשון שמציין את המלש"ב, אם אני "מחזיק" אותו אצלי ובסוף הוא נופל, אני מונע ממנו להתמיין למקומות אחרים - מה שעלול גם לפגוע בצבא".

נוספת גם העובדה שעומס במתמיינים פוגע במערכת המיון, והירידה במורל הדור של היום - שיאמר 'למה לי להתמיין לטיס?' עם התהליכים הארוכים - ונולדה החשיבה שחייב להיות שינוי. כך יצאו עם תפיסה אסטרטגית חדשה, מתוקפת מח"א, וכולה בשיתוף פעולה הדוק עם חטיבת התכנון ומנהל כוח האדם באכ"א: "אנחנו נעזרים בתהליכי מחקר שמזקקים לנו מי החבר'ה עם הסיכוי הסביר לסיים קורס טיס ברמה הגבוה ביותר". 

השינוי בהליך המיונים מתחיל עם קביעה חותכת שלא משנה מה, בכל שנה יתמיינו לטיס לא יותר מ-10,000 מלש"בים, מתוכם תהיה מכסת מינימום של מתמיינות בנות. ההבדל נובע מכך שנשים לא מחויבות ללחימה - ולכן הן לא יכולות לקבל זימון אוטומטי מיד לאחר הצו הראשון, כפי שמקבלים הבנים. התהליך שלהן ארוך יותר, ובזמן הזה הן מתחילות להתמיין למקומות אחרים, ולא פעם קורס טיס יורד בסדר העדיפויות שלהן.

במסגרת השינויים, מעכשיו, לנשים שמסיימות צו ראשון ומקבלות את הציונים המתאימים, יישלח אוטומטית זימון לטיס, כך שמתאפשר להן לקחת את האופציה הזו בחשבון עוד לפני שיתמיינו לדברים אחרים. בנוסף, הן יכולות להתמיין למה שירצו גם במקביל לטיס, ואפילו מקבלות "מצנח זהב"  - ככה שהן יכולות להתקבל למקום אחר, ואז אם הן נופלות מקורס טיס, גם שנה לתוכו, המקום הזה שמור להן, אופציה שקיימת גם לגברים.

חידוש נוסף הוא הקדמת סימולטור א' לחצי מהשנתון כבר בכיתה י"א, וכך, ברגע שהמלש"ב מסיים צו ראשון, הוא מתחיל את המיונים. בנוסף, מבחן האישיות יפוצל מסימולטור ב', וניתן יהיה גם כן לעבור אותו עוד בכיתה י"א. "זה אומר שכ-65% מהמתמיינים מתפנים לתפקידים השונים בצה"ל אחרי גג חצי שנה, במקום לחכות בתהליך שנה וחצי", מתאר אל"ם ירון, "ככה הפרט מרוויח, צה"ל מרוויח, ואנחנו יותר הוגנים מולם".

יחד עם אכ"א, הוחלט לרווח את המועדים של גיבוש טיס וגיבושי מטכ"ל ושייטת, ככה שעל פי הנחיות קחצ"ר, מי שלא עבר גיבוש טיס, עדיין יכול להגיע לגיבושי מטכ"ל ושייטת באותה עונת המיון. "בדרך הזו הרחבנו לו את היעדים ללחימה בצה"ל", מעיד הרמ"ח, "אומנם גברים יכולים להתמיין במקביל לכל מיני יעדים - שחקים, גאמא, אבל עכשיו הרחבנו זאת גם ללוחמה. זהו שינוי קיצוני, שעיקרו להתמקד ברלוונטיים ביותר אלינו".

בעתיד הקרוב צפוי אפילו להתווסף שלב מיון בצורת סימולטור מיון מרחוק, שיישלח למלש"בים הביתה, ויסנן מספר גדול של אנשים מבלי להביא אותם בכלל לבסיס - ממש כמו משחק מחשב. 

"הרפורמה הזאת יוצאת דופן כי החיל מבקש לקבל פחות מתמיינים", קובע רמ"ח חות"ם, "אם את 2022 אנחנו מסיימים עם 14,000 מתמיינים, את 2023 נסיים רק עם 9,000. כבר הורדנו את מספר פותחי קורס טיס מ-300 ל-240, ואנחנו הולכים להקטין בהתאמה את הגיבוש ולשחרר אנשים בשלב מוקדם יותר, מ-700 ובהמשך עד ל-600. מטרת התהליכים האלו היא לעבור ממסות לדיוק".

בעבר השתתפו בכל גיבוש לא יותר מ-60 נשים, ושני הגיבושים האחרונים הסתיימו עם יותר מ-100. "השינויים האלו הרוויחו את אמון הנשים, והמוטיבציה שלהן להגיע לפה רק ממשיכה לטפס", מחייך אל"ם ירון, "כשהמיון מתחיל כ"כ מוקדם, הרבה יותר מתאימות נשארות בתוך התהליך, ואני יכול להיות יותר בטוח שמי שמתחילה גיבוש תהיה מהטובות. הגענו למספרים חסרי תקדים כי אנחנו יוצרים איתן קשר, מדברים איתן אחת-אחת ומוכיחים כמה זה חשוב לנו".

"אנחנו מגדילים את מספר המתמיינות, אבל ממש לא מתפשרים על סטנדרט", מדגיש אל"ם ירון, "בסוף, כשמישהו צריך לתקוף בעזה או במעגל שלישי, זה לא מעניין את המטרה אם הגעת למקום שלך כי אתה גבר, אישה או כל דבר אחר. טיס זה מקצוע מאוד מסוכן שאמון על ביטחון המדינה, אז אין מקום לפשרות".

"המהלכים האחרונים", כך מסכם אל"ם ירון, "משמעותיים ומסייעים רבות למלש"בים, כך שהתהליך יהיה מצד אחד יעיל ככל האפשר, ומצד שני - הוגן יותר ויאפשר להם להגיע לתפקיד איכותי ולתרום הכי הרבה".