התחרות שזרקה את יחידות הבקרה האוויריות 50 שנה אחורה

התחרות השנתית של ביה"ס לבקרה אווירית ופיקוח טיסה בחיל האוויר לא הסתפקה השנה בעוד סימולציות רגילות. הפעם, בקרי האוויר ופקחי הטיסה חזרו אחורה בזמן לאוקטובר 73' - מלחמת יום הכיפורים. עם תפאורה מתאימה וציוד מוגבל בכוונה, התחרו כלל יחידות הבקרה על המקום הראשון במצב, שכמו פעם, תפס את כולם לא מוכנים

29.08.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

"לא מדובר בסתם תחרות", מצהיר סרן (מיל') ר', מוביל מרתון בקרה ופיקוח אוויר בארבע השנים האחרונות, "זה אירוע שקורה כבר כמעט עשור. דבר שכל בקרי האוויר ופקחי הטיסה מחכים לו". כל שנה חוזרים הצוותים לביה"ס לבקרה אווירית ופיקוח טיסה שבבסיס עובדה, ובודקים בסימולציות ומבחנים עיוניים - מי הטוב ביותר.

בשונה משנים קודמות, הוסיפו הפעם לאירוע 'טוויסט' ייחודי עם ערך מוסף, הרי איך אפשר השנה שלא - בנוסח 50 שנה למלחמת יום הכיפורים. הבקרים ופקחי הטיסה הגיעו ליום שכולו באווירת שנות ה-70, החל מהמוזיקה שנשמעה ברחבי ביה"ס, ועד לשפמים שאנשים גידלו במיוחד. אך מה שהמתחרים לא ידעו, הוא שנושא התחרות אינו נשאר כאנקדוטת זיכרון תיאורטית. למעשה, הסימולציות דימו תרחיש אמיתי מהמלחמה, עם הכלים שהיו אז ובגזרה שהייתה בין הרלוונטיות בימים האלה - סיני.

"חשוב לנו לבחון איך הם מתמודדים עם אלמנט ההפתעה", מסבירים סרן (מיל') ר' ורס"ן ק', מפקד גף אימון מתקדם בביה"ס, "כשהכנו את החיילים למרתון, הם ידעו שהוא בסימן 50 שנה, אבל הם לא ידעו מה הולך להגיע. הם התכוננו לתרחיש מסוים שמתרחש ב-2023 עם הציוד והמערכות של ימינו. במהלך התדריך הראשוני הם קיבלו הפתעה - ממש כמו במלחמה. הם מתחילים להבין: איזה כלים ברשותם, איפה הכוחות יושבים, על איזה תוואי עובדים, מאיפה יכולים להיות איומים ואיך בכלל מתחילים להתגונן. 

מכיוון שמגדלי פיקוח מתמקצעים על הבסיס בו הם מפקחים, פקחי הטיסה לא יכולים להיבחן על מגדל שהיה ממוקם גיאוגרפית באזור שונה. לכן הוחלט לבחון אותם על תרחישי הקיצון עצמם שקרו אז, רק כאילו הם קורים בבסיס שלהם היום, לדוגמה כלי טיס שחוזרים לבסיס בוערים או עם כנף שבורה.

את היום ליווה אל"ם (מיל') דני שקי, טייס שהשתתף אז במלחמה בקרב אוויר אותו דימו לבקרים. "אני משרת פה בבסיס במילואים כבר כמה שנים, כמנהל הלחימה של הבסיס, אך כמובן שאי אפשר לעשות סימולציה לחיים האמיתיים", מספר אל"ם (מיל') שקי, "עברו 50 שנה ממלחמת יום הכיפורים וצריך לדאוג שלא תיווצר שוב שאננות. חשוב לדבר על איך יכולה להראות מלחמה שנפתחת בצורה לא אידיאלית. היום ראיתי איך החיילים נכנסים לזה ואיך שזה גורם להם לחשוב, וזה מה שהכי חשוב".

במרתון ניצחו יב"א (יחידת בקרה אווירית) 506 ומגדל הפיקוח של בסיס עובדה. "בסופו של דבר זה בא לבחון בצד הטוב ביותר את האנשים במערך", מסכם סרן (מיל') ר', "זה עוזר להם ולנו להפיק לקחים ולהבין איפה המערך עומד מבחינה מקצועית, אבל גם לראות איך הם בתפקיד, ליצור גאוות יחידה ולשבור את השגרה המבצעית באופן כיף ומלכד".