חה"א השלים את תהליך בחינת האחריות הפיקודית ומימוש המלצות צוות המומחים

15.02.24
מערכת את"צ

הליך התחקור, לרבות בחינת האחריות הפיקודית, של תאונת מסוק העטלף שהתרחשה ב-3 בינואר 2022 הסתיים.

התאונה התרחשה ב-3 בינואר 2022, ב' בשבט תשפ"ב, במהלך טיסת אימונים בלילה חשוך מעל הים, מול חופי חיפה, בדרכו של המסוק חזרה לבסיס חיל האוויר רמת דוד, כתוצאה מכשל טכני נדיר במסוק.

בתאונה נספו סגן מפקד בסיס רמת דוד, סא"ל ארז שחייני ז"ל וסגן מפקד טייסת "מגיני המערב", רס"ן חן פוגל ז"ל, שני לוחמי צוות אוויר מיומנים ומנוסים, ובה ניצל סרן רון בירמן, קצין הסיור המוסק מזרוע הים.

בעקבות התאונה, מפקד חיל האוויר דאז הורה על הקמת צוות מומחים. צוות המומחים מצא פערים וליקויים מקצועיים שונים בהתנהלות גורמי חיל האוויר לאורך השנים, בנושאים הקשורים להפעלת מסוקי ה"עטלף".

כמו כן, קבע הצוות כי חלק מן הליקויים אינם קשורים באופן ישיר להתרחשות התאונה, אך ייתכן שהשפיעו על הסיכוי להתרחשותה, וכי חלקם קשורים להתרחשות התאונה, אך לא ניתן לקבוע את מידת השפעתם על היווצרות הכשל שהוביל לתאונה.

בהתייעצות עם מפקדים בכירים בחיל האוויר, החליט מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, לנזוף בשני קצינים בכירים שנמצא כי הם נושאים באחריות פיקודית לחלק מן הפערים והליקויים:

קצין בדרגת סא"ל על פערים באחזקת המסוק בציוד הקרקע בטייסת, בבדיקות חיוניות ובתרגול.

קצין בדרגת סא"ל (מיל') על פערים בתחום וציוד הבטיחות וההצלה ועל פערים באחזקת המסוק בציוד הקרקע.

יצוין, כי על אף הליקויים המקצועיים, צוות המומחים מצא גם כי המפקדים ביצעו תהליכים רבים כדי לצמצם מוקדי סיכון ידועים ומוכרים. מפקד חיל האוויר סבר שלא נמצאה התרשלות של המפקדים באירוע, אולם קבע שבהתאם לסטנדרט הפיקודי המצופה ממפקדים בכירים, הם נושאים באחריות כוללת לליקויים שנמצאו, כל מפקד לפי תחומי אחריותו.