כנפי הטיסה הוענקו לבוגרי ובוגרות קורס טיס 186

29.06.23
מערכת את"צ

מסדר כנפיים, בו הוענקו כנפי הטיסה לבוגרי ובוגרות קורס הטיס 186, נערך היום (חמישי) בבסיס חיל האוויר חצרים. כנפי הטיסה הוענקו ל-33 לוחמי ולוחמות צוות אוויר, אשר יהוו את חוד החנית המבצעית של צה"ל ויובילו את משימות חיל האוויר בשנים הבאות.

 

הטקס התקיים במעמד נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, שר הביטחון, מר יואב גלנט, הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, מפקדים נוספים ומשפחות הבוגרים. טקס הסיום נערך בתום שלוש שנים של הכשרת הצוערים כקצינים לוחמים וכבוגרי תואר אקדמי מאוניברסיטת "בן גוריון" שבנגב. הטקס הנוכחי התקיים בסימן 75 שנות לוחמה אווירית ועוצמה ישראלית.

"אני שמח מאד, והאמת שגם גאה מאד, להיות אתכם כאן היום, בטקס המרגש הזה", פתח בנאומו נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, "שמעלה על נס את טובי בנינו ובנותינו המקבלים היום כנפיים, וכותבים פרק נוסף בהיסטוריה המכובדת והמרגשת של חיל האוויר, של צה"ל, ושל מדינת ישראל. דווקא כאן והיום, בתקופה סוערת ורווית מחלוקות בישראל, אני מבקש לשוב, לזכור ולהזכיר, את אחד הערכים הבסיסיים ביותר עליהם נשען מאז ומעולם צבא ההגנה לישראל ובמיוחד חיל האוויר ערך שחייב לעמוד לנגד עינינו, כשאנו לומדים מחיל האוויר שלנו, והוא אחדות ישראל".

"תודה מיוחדת, מרגשת ומחבקת", הוסיף הנשיא הרצוג, "למשפחות היקרות שבבתיהן נטועים השורשים – המלאים באהבת הארץ, בנכונות להגן עליה ולהילחם למענה. תודה לכן, משפחות יקרות, על היותכן הרוח המפעמת מתחת לכנפיים. ולכם בוגרות ובוגרים יקרים, המריאו אל על, שאו אותנו לשמיים וחזרו אלינו בשלום ותצליחו בכל משימותכם".
 
"אתם נושאים עכשיו באחריות לביטחון ישראל", הצהיר ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, "אחריות שאתם רואים משמי הארץ, מעל הקרקע, ב'קוקפיט', וזה הגורם שמדרבן אתכם לניצחון בשעת מבחן. לאויבינו יש יתרון כמותי: בשטח, בגודל האוכלוסייה, לעיתים במשאבים. המענה לכך מצידנו, הוא יתרון איכותי. לא ניתן לאיראן להיאחז בגבולותינו, לא נאפשר לה להקים מפעלים של נשק מדויק בלבנון וסוריה, וכמובן שלא נשלים עם כוונותיה של איראן לפתח ארסנל גרעיני. אנחנו נשמור על זכותנו ועל חובתנו להגן על עצמנו, בכוחות עצמנו, מפני כל איום שהוא, בכל מקום במזרח התיכון - ולחיל האוויר יש ויהיה חלק חשוב מאוד בזה".

"לא נשלים עם ניסיונות ההתפשטות האיראנים לגזרתנו", ציין שר הביטחון, מר יואב גלנט, "נפעל כנגדם, נכה אותם ונחזיר את איראן אל מקומה הטבעי - אלפי קילומטרים מזרחה ממדינת ישראל. איראן הגיעה למצב מתקדם בפיתוח תכנית הגרעין שלה. לא נשלים ולא נאפשר נשק גרעיני בידי איראן - אימפריית רשע השואפת להשמיד את מדינת ישראל".

"כשר הביטחון של מדינת ישראל", המשיך השר גלנט, "אני מבהיר לאויבנו ולידידנו, כאשר מדובר בקרב על קיומה של מדינת ישראל ועל שלמותה, לנוכח איום גרעיני מתהווה, כל האפשרויות נמצאות על השולחן. אני חוזר: כל האפשרויות. נמשיך לחזק ונעמיק את שיתופי הפעולה הביטחוניים עם ידידינו, אך את האחריות לגורלנו נשמר בידינו. אתם, הבוגרים והבוגרות הניצבים על רחבת הטקס מצטרפים היום לחוד החנית של צה"ל, כלי המגן המקנה חיים למדינת ישראל ולאזרחיה. גם במשמרת שלכם יידרש חיל האוויר לממש את יכולותיו ולבצע פעולות התקפיות והגנתיות נועזות".

"בוגרות ובוגרי הקורס היקרים, גם אתם ביקשתם כנפיים, אך לא לעצמכם – כי אם למען הכלל", אמר הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, "הכנפיים שלכם מסמלות לא את הרצון האישי לעוף, אלא את הרצון להגן. כנפיים של הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה. את כנפי הטייס אותן תקבלו היום אתם עונדים על החזה, אך הן סמל לגודל האחריות שמונחת לכם מרגע זה על הכתפיים. אזרחי ישראל נושאים אליכם עיניים ושמים את מבטחם בכם. אתם, יחד עם לוחמי צה"ל ומפקדיו כולם, תוסיפו למלא את ייעודנו ולהבטיח ביטחון למדינת ישראל, מתוך עוצמה מבצעית ומחויבות ערכית".

"אתם מסיימים היום את הקורס הזה, הכשרה ארוכה ומורכבת", הוסיף הרמטכ"ל, "בעצם אתם ממריאים לשליחות לשלושים השנים הבאות, תטוסו במהלכן בסדיר ובמילואים, ואני יודע שתמיד תתייצבו כשתיקראו להגן על המדינה – על העיקרון הזה מושתת צה"ל כולו. אנו נמשיך בפעילות המבצעית בכל עת ובכל גזרה ונהיה ערוכים ומוכנים לכל התפתחות. בין אם יהיה זה באיראן או כאן קרוב, בין אם יהיה זה מטוס או מסוק, המשימה הבאה תהיה שלכם. הגביהו עוף, בצעו את המשימות ושובו הביתה בשלום".

"75 שנים למדינת ישראל ואתם בוגרות ובוגרי קורס 186 על קו הסיום", הדגיש מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, "קו הסיום שהוא התחלתו של מסע מופלא ללוחמים אוויריים שייקחו על כתפיהם את הזכות והאחריות לביטחונה של המדינה מכאן והלאה. השותפות בין כלל זרועות צה"ל מערבת בימים אלו טכנולוגיה, קישוריות ובינה מלאכותית, אך ניכרת בעיקר ברוח המאחדת והמלכדת את כל משרתיו".

"לאחרונה נשמעים קולות המנסים לפגוע ולפלג את התזמורת שלנו, ואנו - נחזק, נטפח ונשמור עליה כשירה ומלוכדת", סיכם אלוף בר, "אני יודע שתתייצבו בכל עת להגנה על ביטחון המדינה, זוהי דרכנו, זוהי דרך החיל. נזכור ונזכיר את רב"ט ליהוא בן בסה, חברכם לקורס, ואת סגן-אלוף במילואים איתי זיידן, ממלא מקום מפקד הטייסת המיון זכרונם לברכה, אשר נהרגו במהלך טיסת אימון והדרכה בראשית הקורס. בוגרים ובוגרות, מהיום אתם חלק ממשפחת חיל האוויר, נושאים עם יקירכם את האחריות והזכות. עשו זאת באומץ, במקצועיות, בשיתוף פעולה ובצניעות. פרשו כנפיים, עלו והצליחו, שובו בשלום".

 

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, בטקס סיום קורס טייס: "אתם מסיימים היום את הקורס הזה, הכשרה ארוכה ומורכבת. אתם ממריאים לשליחות לשלושים השנים הבאות, תטוסו במהלכן בסדיר ובמילואים, ואני יודע שתמיד תתייצבו כשתיקראו להגן על המדינה – על העיקרון הזה מושתת צה"ל".

הנאום המלא:

נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, 
ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו,
שר הביטחון, מר יואב גלנט, 
מפקד זרוע האוויר והחלל, האלוף תומר בר, 
מפקדים, 
בני המשפחות, 
ובעיקר אתם בוגרות ובוגרי קורס 186.

ראשית ברכות לחיל האוויר ליום הולדתו ה-75. כמה טוב שיש למדינת ישראל את חיל האוויר הזה, השנים עושות לו טוב. נאחל לו שימשיך להשתבח תחת פיקודך תומר.

משחר ימי ההיסטוריה האדם רצה כנפיים. איקארוס ביהירותו הגביה עוּף עד שנפל. לאונרדו דה וינצ'י הפליג בדמיון, תכנן ושרטט, אך הקדים את זמנו והאחים רייט לקחו את כל שנות הניסיון הללו והצליחו. תעוזה, מודעות למגבלות, דמיון ותכנון ושימוש בניסיון – נוסחה ראויה לרוצים לנוע מעל הקרקע. האדם רצה כנפיים, לעצמו – כדי שיוכל לעוף ולהגיע למקומות חדשים. בוגרות ובוגרי הקורס היקרים, גם אתם ביקשתם כנפיים, אך לא לעצמכם – כי אם למען הכלל.

הכנפיים שלכם מסמלות לא את הרצון האישי לעוף, אלא את הרצון להגן. כנפיים של הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה. את כנפי הטייס אותן קיבלתם היום אתם עונדים על החזה, אך הן סמל לגודל האחריות שמונחת לכם מרגע זה על הכתפיים.

דרגות הקצונה שקיבלתם היום מונחות על הכתף, במקום בו מתוחים אבזמי כיסא הטייס – שם גם מרגישים את כובד האחריות.

האחריות להגנה על מדינת ישראל היא לא רק אחריות לאומית, אלא קודם כל אחריות אישית. כל אחד ואחת מכם נושא מהיום אחריות רבה וכבדה לביצור ביטחון המדינה.

היכולות המבצעיות שרכשתם לאורך הקורס – הן שיאפשרו לכם להמריא למשימה, לפעול במקצועיות, בנחישות ובקור רוח, להסתכן ולשוב הביתה בשלום. אני גאה בכם על הדרך שעברתם, ויותר מכך – על הדרך שאתם עוד נכונים לעבור.

מפקדי ומפקדות הקורס היקרים, לא פשוט לעוף, הרבה יותר מסובך ללמד לעוף, תודה מיוחדת מגיעה לכם, על ההשקעה ועל המסירות במשך שלוש השנים בהן הכשרתם את הדור הבא של טייסי צה"ל. אני מעריך מאוד את עשייתכם. 

בני המשפחות היקרים, החניכים הגיעו למעמד זה גם בזכותכם. החל מחינוך ההורים לערכים ולנתינה ועד לרוח הגבית, לשותפות ולתמיכה שאתם מעניקים למשרתים. היו גאים בהם, יש לכם חלק רב בכך.

בוגרים ובוגרות יקרים, אזרחי ישראל נושאים אליכם עיניים ושמים את מבטחם בכם. אתם, יחד עם לוחמי צה"ל ומפקדיו כולם, תוסיפו למלא את ייעודנו ולהבטיח ביטחון למדינת ישראל, מתוך עוצמה מבצעית ומחויבות ערכית.

חיל האוויר הוא מרכיב משמעותי בעוצמתו של צה"ל, ומאפשר לנו יכולת תקיפה מדויקת, עוצמתית, גמישה ומכריעה. פעם אחר פעם הוכחתם כי אתם ראויים להיות טייסים בחיל האוויר הישראלי, וזה מה שאני מצפה מכם גם בהמשך הדרך – להוביל, להנהיג, ולבצע כל משימה במקצועיות ובמסירות. 

אתם מסיימים היום את הקורס הזה, הכשרה ארוכה ומורכבת.

אתם ממריאים לשליחות לשלושים השנים הבאות, תטוסו במהלכן בסדיר ובמילואים, ואני יודע שתמיד תתייצבו כשתיקראו להגן על המדינה – על העיקרון הזה מושתת צה"ל. 

אין לדעת מה יקרה בשלושים השנים הבאות. אך ישנם דברים ודאיים – יהיו איומים ביטחוניים למדינת ישראל, מולם נידרש להיות חזקים מאוד, תהיינה גם מחלוקות – זהו סימן שהחברה הישראלית ערנית ואכפתית.

מול שני אלה נותר לדרוש תחזית אחת יציבה, שהיא הביטוח שלנו לאיומים ולמחלוקות – תמיד נגן על עצמנו ותמיד תהיה משימת הביטחון שסביבה נדע להתלכד מעבר לכל מחלוקת.

מכיוון שהביטחון על הפרק, אתם תגיעו לשרת, לא תתנו ולא תימנעו.

אנו נמשיך בפעילות המבצעית בכל עת ובכל גזרה ונהיה ערוכים ומוכנים לכל התפתחות. בין אם יהיה זה באיראן או כאן קרוב, בין אם יהיה זה מטוס או מסוק, המשימה הבאה תהיה שלכם. אנו סומכים עליכם – על אישיותכם, על הערכים שלכם, על מסירותכם למדינה ועל יכולותיכם – כל אלה עמדו למבחן בקורס ולכן אני בטוח שתצליחו. 

בחיל האוויר שמור לכלי הטייס מקום של כבוד, גם בטקס הזה הם השאירו רושם רב. אני מתרשם מכם, האנשים שבמכונה, יותר וסומך עליכם מאוד.

הגביהו עוף, בצעו את המשימות ושובו הביתה בשלום.

עלו והצליחו!