נסגרה טייסת "מובילי הלילה" בבסיס חיל האוויר תל נוף

05.07.23
מערכת את"צ

טקס סגירת טייסת "מובילי הלילה" (114), טייסת מסוקי סער כבד מסוג "יסעור" נערך אתמול (שלישי), לאחר 57 שנות פעילות מבצעית בבסיס תל נוף. הטייסת התאחדה עם טייסת "דורסי הלילה" (118).

טייסת "מובילי הלילה" הוקמה בשנת 1966 בבסיס תל נוף, כטייסת המסוקים השנייה בחיל האוויר וטייסת המסוקים הכבדה הראשונה. הטייסת לקחה חלק במלחמות ובמערכות ישראל, החל ממלחמת ששת הימים.

לאורך שנות פעילותה הפעילה הטייסת שני סוגי מסוקים. עם פתיחתה, קלטה הטייסת את מסוקי ה"סופר פרלון" מצרפת, איתם נלחמה במלחמת ששת הימים. שלוש שנים מהקמתה, קלטה הטייסת את מסוקי ה"יסעור" הראשונים שרכשה ישראל, וחודשיים לאחר מכן השתתפו מסוקי ה"יסעור" יחד עם מסוקי ה"סופר פרלון" הוותיקים במלחמת ההתשה, ולקחו חלק במבצע "תרנגול 53".

לאחר מלחמת ההתשה, הועברו מסוקי ה"יסעור" לטייסת "דורסי הלילה" (118). לאחר מלחמת יום הכיפורים, קלט חיל האוויר מספר רב של מסוקי "יסעור", והטייסת המשיכה להפעיל את שני סוגי המסוקים עד שנת 1991 - בה יצאו מסוקי ה"סופר פרלון" משימוש בחיל.

לאורך השנים הייתה הטייסת שותפה במספר רב של פעילויות מיוחדות שעל מרביתן לא ניתן לפרט דוגמא אחת לכך הוא מבצע "כחול וחום" בו הטייסת לקחה חלק בפעילות חילוץ הכוח, ועליה קיבל צוות המסוק צל"ש.

ביוני 2022 הוחלט כי טייסת "מובילי הלילה" (114) תהיה הטייסת הראשונה שתקבל את מסוקי הקינג סטליון "פרא" החדשים, ותיפתח מחדש עם הגעתם והכנסתם לשימוש מבצעי בחיל.

ההחלטה על איחוד הטייסות, התקבלה על ידי מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, בשנה שעברה, על מנת לייצר תהליך שמטרתו חיזוק הכשירות, המענה המבצעי והבטיחות במערך היסעור, לצד היערכות לקליטת מסוק "הפרא".

"כאשר מתבוננים על 57 השנים בהם פעלה הטייסת, ניתן לראות כיצד דפי ההיסטוריה הולכים ומתמלאים במורשת ענפה וכל כך מרשימה", אמר מפקד בסיס תל נוף, תא"ל דרור לוי, "בסיפורים המופיעים על דפים אלו ניתן לזהות באופן ברור את ייחודיותה של הטייסת. ייחודיות אשר אפשרה לה להיות מרכיב מרכזי בשמירה על ביטחונה של מדינת ישראל. בעוד שעות אחדות נתכנס כולנו עם אחינו ואחיותינו לעברו השני של מסלול הטיסה, ונצעד ביחד לקראת הפרק הבא בספר ההיסטוריה של המערך".

"תחילת פרק זה תדרוש מכל אחת ואחד מכם להבין את היתרון הגלום בייחודו של המערך. כמו כן, יידרש מכם להבין שלמרות שהרוב המוחלט דומה, כל חלק מאותו שלם חדש מביא מעצמו, מיתרונותיו ומאפייניו הייחודיים לו", הוא המשיך, "שנים של ניסיון, תרבות ו-DNA איכותי שנבנה בשתי הטייסות ומתאחד לפרק אחד - שיהיה מהמשמעותיים בהיסטוריית המערך. אנשי טייסת 114, בעוד שעות אחדות תענדו על מדיכם את סיכת סמל טייסת האחות בכך נצא לדרך חדשה בעידן הטייסת האחודה. המשיכו ביחד ליזום ולהוביל, אין לי ספק שביחד תיקחו את המערך לעבר הפרק הבא שלו".

"היום, 57 שנים לאחר נחיתת הפרלון הראשון, אנו עומדים באותו המקום בו הוא נחת, בטקס קיפול דגל הטייסת. מסוק אחר, אנשים שונים, אך אותה הרוח", נאם מפקד טייסת "מובילי הלילה" (114), סא"ל י', "פעם מוביל-תמיד מוביל. מאז הקמתה, הטייסת לקחה חלק בכל מלחמות ישראל והייתה שותפה למספר רב של פעילויות מיוחדות וחילוצים. את הערך המבצעי שהטייסת הביאה למדינת ישראל, קשה לאמוד, מבט אחד בקיר המזכרות החבוי בחדר המיוחדים של הטייסת מבהיר זאת. אנשי הטייסת בסדיר ובמילואים, אני יודע כי זהו יום מורכב עבורכם".

"מצד אחד עצב על סגירת הטייסת, ומהצד השני התרגשות וציפייה לקראת האיחוד עם "דורסי הלילה". עמדו זקוף והיו גאים. לכולנו ניתנה הזכות לכתוב פרק מפואר בדברי ימיה של טייסת "מובילי הלילה"", הוא הוסיף, "זכרו, בעוד מספר שנים, יתקיים כאן טקס נוסף לפתיחה מחודשת של הטייסת עם הגעת מסוקי ה"פרא" החדשים. מסוק שונה, אך אותה הרוח ואותה המורשת. סא"ל י' (מפקד טייסת 118), שבוע שעבר מסרתי לידיך את מסוקי הטייסת. היום אני מוסר לידיך את האוצר האמיתי של הטייסת - אנשיה ומורשתה. אנו מתרגשים לקראת האיחוד, ובטוחים כי נדע להמשיך יחד לפסגות חדשות".