המכינה הראשונה מסוגה בחיל האוויר פורסת כנפיים
עם פתיחת "דרך ארץ ושמיים", שמענו על הבשורה שמביאה איתה המכינה הראשונה לטיס. מי יהיו החניכים והחניכות? מה הם יעברו במשך 9 שבועות? ואיך תסייע התוכנית להתמודד עם אתגרי הקורס היחודיים? כל הפרטים
ציון דרך חשוב נרשם אתמול בחיל האוויר עם פתיחת המכינה הראשונה לקורס טיס - "דרך ארץ ושמיים". התוכנית, המתקיימת בתנאי פנימייה בכפר נוער בפתח תקווה, מהווה רק שלב אחד מתוך התהליך הכולל, ומטרתה - להכין בני ובנות נוער מתאימים בצורה הטובה ביותר לקורס הארוך בצה"ל, ולאפשר להם שוויון הזדמנויות.
"כתפיסה, אנו כל הזמן מחפשים דרכים לחיזוק בניין הכוח האנושי", פותח אל"ם ירון, ראש מחלקת חות"ם (חובה, תכנון ומקורות) בחיל האוויר, "לכן, צריך לוודא שהמלש"בים הרלוונטים, אכן יוכלו לממש את הפוטנציאל והכישורים שלהם בתהליך האיתור והמיון לתפקיד".
בגלל שמדובר בפיילוט, מתחילים מקבוצה מצומצמת של עד 60 משתתפים, לאורך 9 שבועות. "תחילה, התוכנית הייתה פתוחה לכולם, אך לאור ההיענות הגבוהה והביקוש בקרב המלש"בים, הצבנו קריטריונים לבחירת החניכים והחניכות".
תנאי הסף שהוגדרו לכניסה למכינה הנוכחית הם: מעבר תהליך המיון ואישור קבלה לקורס טיס, מחזור גיוס ינואר 2025, מעבר בדיקות רפואיות, יחס מגדרי מאוזן והקדמת הגיוס. "בראייה קדימה", אומר ראש המחלקה, "נכון שכל מי שיעבור את תהליך המיון לקורס טיס - ייקלט למכינה".
בחיל מדגישים כי "דרך ארץ ושמיים" אינה מהווה שלב ממיין לקורס טיס, ומי שנבחר להשתתף בה, עבר את כל הליך המיון הנדרש - מיוני סימולטורים בירפ"א, מבחני אישיות, פסיכולוג, בדיקות רפואיות וגיבוש טיס. לכן, החניכים והחניכות יהיו מגויסים לצבא בזמן המכינה, וכך יקבלו כלים להתמודדות נכונה עם אתגרי השירות הצבאי.
"הם לא הולכים ללמוד להטיס מטוס", מבהיר אל"ם ירון, "אך עיקר העיסוק יהיה סביב הכנה מנטלית, חברתית, מקצועית על ידי העברת תכנים מגוונים באוריינטציה של הקורס". השאיפה היא ללמד כיצד להתמודד בצורה המיטבית עם מקרי בוחן וכישלונות, ולפתח חוסן מנטלי, תחרותיות בריאה, עבודת צוות, ואת תרבות התחקיר.
בנוסף, המכינה תתמקד בחיבור ערכי עמוק לארץ ולמדינה, ותכלול גם הכנה בתחום לימודי המתמטיקה והפיזיקה, וליווי אישי על ידי מנטורים - לוחמי צוות אוויר ותיקים יותר.
"כחלק מהמחקר המקדים שביצענו, זיהינו שחלק גדול מבני ובנות הנוער בעלי פוטנציאל וכישורים מתאימים, כלל לא מגיעים למיונים או שמתחילים ומפסיקים השתתפות", הוא מעיד, "זאת בעקבות תחושת מסוגלות לקויה, פער לימודי, והיבטים חברתיים אחרים". לצד שאיפה לקידום מיומנויות חיל האוויר והחניכים, המכינה תקפיד כמובן על סטנדרט התפקיד ורמת המיון המעמיקה.
"אנו יוצאים לפיילוט, דרך חדשה ולא נודעת. אנו מתבססים על לא מעט מחקרים וניסיון, אך נשענים על הרבה אמונה בתהליך, בשאיפה ליצור שוויון הזדמנויות בתהליך הקבלה לטיס בין כלל החברה", מפרט אל"ם ירון, "זהו רק צעד אחד מתוך תוכנית רחבה לגיוון אוכלוסיות - דירקטיבה ישירה ממפקד חיל האוויר שמובילים ראש להק כ"א ומחלקת חות"ם".
"בסוף המכינה נתחקר ונלמד כיצד להשתפר למכינות הבאות", מצהיר הרמ"ח, ומשתף כי עבורו מדובר גם בציון דרך אישי: "כשבועיים מפתיחת המכינה אני מסיים תפקיד ומשתחרר מצה"ל לאחר כ-29 שנות שירות. אני שמח על הזכות להוביל תהליך כה משמעותי באקורד הסיום".