כך מאמנים 'קרנף' ו'שמשון' למבצע צבאי - גם בלי להמריא לשמיים

תוך הלחימה העצימה בשלל החזיתות איתן מתמודדת ישראל, אחד ההיבטים החשובים ביותר הוא תמיכה בכוחות בשטח - מהאוויר, בעזרת הצנחת ציוד בלב שטח אויב או ע"י קשר בין תאי מטוסים שונים בזמן מבצע. שמענו ממפקדת מרכז ההדרכה בנבטים על הסימולטור הראשון מסוגו שעוזר לשנות את פני השמיים - מהקרקע

03.12.24
רז רופא אופיר, מערכת את"צ

בין שלל מטוסי התובלה בנבטים, תמצאו גם אחד שממש לא נראה כמו כלי טיס, אבל מסתיר בתוכו עולם שלם של יכולות דומות. זהו הסימולטור החדש ביותר בבסיס - והראשון מסוגו בחיל האוויר בכלל. 

אם עד תחילת המלחמה, היו טייסות תובלה יכולות להתאמן באוויר בלבד או רק בסימולטורים מעבר לים, כיום ניתן לעשות זאת בצורה מדויקת ולתרגל את כלל התרחישים, מהקרקע, על אדמת ישראל. 


צילום: ליזה בוטורלין

"כאן, אנחנו מסוגלות להכין את צוותי האוויר למגוון אירועים - ממצבי קיצון ועד מקרים יומיומיים", מתארת מפקדת מרכז הדרכת 'קרנף', רס"ן ע', את יכולות הסימולטור, שפותח על ידי 'אלביט מערכות', "בשונה ממאמני קרב אחרים, אפשר לבחון תחומי התמקצעות רבים במקביל, כמו מבצעיות, תובלה ואירועים מתפרצים. יש גם אופציות לאימון משימתי המחייב קשר בין תאי מטוסים שונים, לדוגמה, 'קרנף' ו'שמשון'. ממש כמו באוויר - אבל לא מהשמיים".

בתחילת תהליך הפיתוח שלו, יועד הסימולטור לעסוק בתפעול מקרי חירום בלבד. עם תחילת המלחמה, השתנו הצרכים, והוא עבר התאמה. "עכשיו", מסבירה מפקדת המרכז, "אנחנו יכולים לדמות טיסה בשטח זר ובכל שעה ביום. כבר יותר משנה שהוא נמצא בשימוש בלתי פוסק, ולפני כל מבצע בהשתתפות מטוסי התובלה, בוצעה הגיחה גם במאמן. הטייסים והטייסות מעידים כמה התרגול תורם להצלחת המשימה".


מטוס ה'שמשון'. צילום: עמית אגרונוב

המבצע הזכור ביותר לסגן אופיר, קצינת הסימולטור, הוא תרחיש אפסניה (הצנחת ציוד) משותפת של מטוסי 'קרנף' ו'שמשון': "למרות הדמיון בתכליתם, מדובר במטוסים עם שפת קשר שונה. בתרגול היינו צריכים ממש לבנות ביניהם תיאום מלא. אחרי שטסו יחד גם באוויר, הם הסבירו שהסימולטור שינה לגמרי את התחושה לפני הפעילות, ובסופו של דבר גם את התוצאות".

אז איך זה נראה בפועל? צוותי האוויר מגיעים ליום אימון בו יתרגלו מתאר מבצעי מוגדר ומערכות ספציפיות. הם מתחילים את הבוקר בהדרכה כללית על הגיחה, ממש כמו לפני טיסה אמיתית. לאחר תדריך מהקברניט, הם עולים למאמן - ומבצעים שתי גיחות אימון אינטנסיביות. ולהבדיל ממרבית הסימולטורים בזרוע, הוא דינאמי ומסוגל לזוז כדי לדמות תנאי טיסה שונים, ואת תגובות המטוס אליהם.


מטוס ה'קרנף'. צילום: עמית אגרונוב

את כל התרחישים בונות המדריכות מראש בהתאם לצורך של הטייסת: החל מהטסת כוחות בין בסיסים, דרך מקרי חירום מתפרצים ועד הצנחת ציוד ללוחמים. "המצב המבצעי משתנה כל הזמן, ותהליך הפיתוח מתבצע בתיאום מלא אליו", מסבירה מפקדת מרכז ההדרכה, "הצוותים מעלים אל מרכז ההדרכה את הצורך - ואנחנו מתרגמים אותו לאימון עבורם עד הפרטים הכי קטנים. אנחנו כאן כדי לשמר את הלמידה ולשתף את הידע".

בימים אלה מפתחים במרכז תוכניות פעולה מסודרות ותו"ל לשנים הבאות. "אנחנו בונים חבילת אימון מדויקת, שתספק מענה מגוון במיוחד לצורכי מערך התובלה", מדגישה רס"ן ע', "זו הפעם הראשונה שיש מאמן שמתאים לכל סוגי הטיסות והתנאים המשתנים. כל טייסות התובלה יגיעו לכאן על בסיס שבועי".