מעיניי מפעיל הכטמ"ם - מאחורי הקלעים של המבצע בטול כרם

מערך הכטמ"ם מהווה מרכיב חשוב ביכולת לסכל התארגנויות טרור, ועוסק בפעילות זאת בעצימות מוגברת גם בימים אלו. צללנו לעומק הסיכולים בטול כרם, ושמענו משני מפעילים שהשתתפו במבצע - מה היה הרגע בו הבינו את עומק ההשפעה של התקיפות מהאוויר?

05.08.24
שירלי אבידור, תאיר בריק, מערכת בטאון חיל האוויר

ביממות האחרונות, חיל האוויר פרוס באופן רחב היקף ופועל במספר זירות במקביל כנגד התעצמות ארגוני הטרור, וניסיונות להוציא מתווי טרור כנגד אזרחי המדינה. רק בסוף השבוע האחרון, חוסלו מהאוויר תשעה מחבלים בגזרת טול כרם, אשר היו בדרכם לפגע בכוחותינו שפעלו באזור. בשעות הצהריים של אותו היום, כלי טיס חיסל מחבל מרכזי בחזית הדרום של חיזבאללה.

"המעבר התכוף בין גזרות הלחימה מחייב אותנו לשנות בצורה כמעט מוחלטת את דרכי הפעולה המבצעיות שלנו", מתאר רס"ן (במיל') ג', מפעיל כטמ"ם שלקח חלק בסיכול אחת החוליות. את גודל האתגר והגמישות הנדרשת מרגישים מפעילי הכטמ"ם מטייסות החיל השונות בכל שעות היממה, כשהם חוברים מהאוויר לכוחות הלוחמים ומכוונים מהקרקע לתקוף ולנטרל כל איום.

בשעות הבוקר המוקדמות של יום שבת, כלי טיס תקף במרחב הכפר קפין שבחטיבת מנשה, בהכוונה מודיעינית של שב"כ, רכב ובו חמישה מחבלים שהיו בדרכם לבצע פיגוע טרור. רס"ן (במיל') ג' אייש את קרון ההפעלה לכל אורך האירוע. "עקבנו אחר החולייה בצורה חשאית במשך כמה שעות כדי לנסות להבין את המתווה שהם מתכננים להוציא לפועל", הוא משחזר. "זיהינו מהאוויר דפוסי התנהגות שעוררו את חשדנו ומיד אחרי שראינו אותם מתקרבים לכיוון הגדר פתחנו באש".

מצבורי האמל"ח שתועדו על ידי המחבלים והופצו לראווה ברשתות החברתיות, לא הותירו מקום לספק. "להסתכל על כמות הנשק שהייתה ברשותם ולתאר את גודל הפיגוע שהם תכננו ממחיש לכולנו בצורה הברורה ביותר את עומק ההשפעה שבפעולותינו. מעבר להישג המבצעי, יש גם חשיבות רבה בעובדה שנמנע ניסיון להוציא פיגוע בטווח הזמן המיידי כנגדנו", מבהיר רס"ן (במיל') ג'.

בהמשך אותו היום, כוחות מיחידת דובדבן נכנסו לפעילות שמטרתה למגר התעצמות טרור בעיר טול כרם. במהלך הפעילות הותקל הכוח בידי חולייה של ארבעה מחבלים אשר פתחה בירי לכיוונם. כטמ"ם שהיה באזור סגר מעגל במהירות והביא לחיסולה. "רחפן שהועלה לאוויר הכווין אותנו לתא השטח בו הם הסתתרו. הם ככל הנראה התחבאו שם מספר ימים כי הבינו שצה"ל פותח במעצרים בטול כרם ופחדו שיתפסו אותם", מספר סרן א', מפעיל כטמ"ם שפיקד על קרון ההפעלה במהלך הסיכול. "כטמ"ם שהיה במשימה אחרת הופנה לאזור והגיע תוך דקות. תפסנו אותם כשארבעתם התקבצו יחד ונכנסנו לביצוע".

סיכולים כאלה ממחישים את היתרון שמביאים לזירה כלי הטיס המאוישים מרחוק. "יש עשרות כלים בשמיים בכל רגע נתון המאפשרים חבירה מהירה ויעילה באירועים מתפרצים. היכולת שלנו ללוות מקרוב את הלוחמים על הקרקע נוסכת בהם ביטחון רב כשהם יוצאים למשימותיהם", ממשיך רס"ן (במיל') ג', "בין אם זה ברצועת עזה, בלבנון או באיו"ש, אנו מתורגלים בהבנת המורכבות של כל זירה. בזכות הגמישות הגדולה של המערך אנחנו מצליחים להקשות על אויבנו ולאתגר את הדרך המוכרת בה הם היו פועלים. מחבירה לחבירה אנו משפרים את מנגנוני הפעלת האש כדי לדעת לתת מענה לקשת רחבה ככל הניתן של איומים שעלולים לפגוש בכוחותינו".

צילום: רועי קור

עוד באותו הבוקר, חוסל מהאוויר עלי נזיה עבד עלי, מחבל מרכזי בחזית הדרום של ארגון הטרור חיזבאללה. המחבל לקח חלק בתכנון והוצאה לפועל של מגוון פעולות טרור וסיכולו מהווה פגיעה משמעותית בתפקוד חזית הדרום וארגון הטרור חיזבאללה במרחב. תקיפות אלה, כמו גם רבות נוספות, ממחישות את הזרוע הארוכה של מערך הכטמ"ם וחיל האוויר. "מאחורי כל פעולה עומדים מפעילים אשר יודעים לקחת את הכלים לקצה היכולת המבצעית. בזכותם, ממשיך המערך להמריא לאוויר כבר למעלה מ-300 ימים וכמה שיידרש".