הטיפול הקרוב על מסוקי הקרב בחיל האוויר מוכיח - שום דבר לא חומק מהעין

10.09.24
רז רופא אופיר, מערכת את"צ

אם זה על כנפי המטוס או על גב המסוק, הטכנאים של חיל האוויר מכירים את כלי הטיס עליו הוכשרו עד הבורג הקטן. דווקא בתוך שגרה בלתי פוסקת של מבצעים מאז פרוץ המלחמה, הדיוק בעבודתם הפך חשוב מתמיד, כשהידיעה ששום דבר לא יכול להתפספס - נמצאת תמיד בראש. 

"מתחילת המלחמה השגרה שלנו השתנתה לחלוטין", מספרת סמל ניצן גינדין, טכנאית מסק"ר, "היו ימים שכל כמה דקות הגיע מסוק מפעילות ואנחנו ישר הוקפצנו לטפל בו ליציאה המיידית הבאה שלו. אנחנו צריכים להיות דרוכים לקראת כל אירוע למען הצלחת המבצע".

פעילות הטכנאים מסתכמת במספר שלבים עיקריים, הכוללים בדיקה יסודית של המטוס, תיקונים נקודתיים במידת הצורך - וכמובן חימוש בהתאם למשימה. במהלך הכשרתם, הם לומדים לעומק את כלי הטיס עליו יהיו אמונים בהמשך השירות - עד לפרט הקטן ביותר.

"במתקפת המנע מול חיזבאללה, הוקפצנו באמצע הלילה לטייסת", משחזרת סמל גינדין, "תוך זמן קצר היינו צריכים לבדוק את כשירות המסוקים לפעילות ולחמש אותם. אנחנו היינו הגורם המקצועי האחרון ששם את ידו על המסוק לפני היציאה, זה אדרנלין שקשה לתאר".

דווקא במהלך לו"ז אינטנסיבי תוך פעילות מסביב לשעון, רגעים של סיפוק, כך משתפת הטכנאית, הופכים משמעותיים אף יותר: "אני לא אשכח שבתחילת המלחמה טייס חזר מתקיפה מוצלחת, ואנחנו, הטכנאים, היינו הראשונים שהוא בחר לגשת אליהם. הוא שיבח אותנו על העבודה שלנו, ובעיקר הסביר שבזכות המחויבות שלנו לפני היציאה, הוא הרגיש בטוח יותר להמריא".