גדוד הפיקוד של מערך הגנת הגבולות - בתרגיל פורץ גבולות

הרחק מכיתות הלימוד והתרגילים המדומים, גדוד קורסי הפיקוד של מערך הגנת הגבולות מצא את עצמו בכפר פלסטיני בלב גזרת איו"ש. מההשתלטות על המבנים, דרך המסע הרגלי ועד הטקס המרגש על גבעת הקרב בה נפלו לוחמי שיירת הל"ה, הכתבה הבאה מספקת הצצה לפעילות המבצעית של מפקדי וקציני העתיד במערך

01.04.19
מרב בראל, מערכת את"צ

הכול התחיל בשעות הקטנות של הלילה, בלב כפר פלסטיני בחטיבה המרחבית "עציון". בזמן שהתושבים כבר נרדמו מזמן, חניכי קורס מ"כים במערך הגנת הגבולות יצאו לפעילות מבצעית שכמוה טרם  ביצעו עד היום. תוך כדי הכשרתם, ובפעם הראשונה במסגרת הקורס, היו הלוחמים צריכים להשתלט על מבנים בתוך הכפר, לסרוק אחר אמל"חים ולבצע משימות מודיעיניות - בזמן אמת, כשבתפקיד מפקדי הכוחות, הם עצמם, החניכים.

"הקורס מתחלק לשלוש מגמות עיקריות: מגמת התצפיתניות, מגמת לוחמי האיסוף ומגמת לוחמי חי"ר גבולות", פותח מג"ד הפיקוד של המערך, סא"ל איילון פרץ. "שיתוף הפעולה בין כולן מבטא את הייחודיות של מערך הגנת הגבולות, וההתמחות שלו בהגנה על הגבול ובבט"ש. כך יכולנו לשלב את כל המרכיבים המשמעותיים כמו מחלקת חי"ר, איסוף, הסוואה, ואפילו כלבנים וגששים".

"בכל מחזור, חניכי הקורס (מ"כים וקצינים בהשלמת קצונה) עוברים שלל שיעורים ותרגולים במסגרת ההכשרה שלהם, אך עד היום, מעולם לא השתתפו בפעילות מבצעית בסדר גודל כזה, ובפרט בכפר בעציון", מספר סא"ל פרץ. "בגלל שהמבצע נערך בתוואי שטח כל-כך מורכב, ועוד בתקופת הרמדאן שידועה כנפיצה ורגישה, תרגלנו טכניקות של איתור וסגירה על בתים עם כמה שפחות חיכוך עם אזרחים".

על הפעילות המבצעית, כאמור, פיקדו הלוחמים בעצמם. "כדי להכין אותם למבצע מורכב שכזה, הוחלט להעניק לכל אחד מהם את ההזדמנות לקחת ולהוביל פיקוד, ובאמצעות כך ללמד אותם לעמוד בלחץ ולהתמודד מול אירועי קיצון שבאים לרוב עם התפקיד", מסביר מג"ד הפיקוד במערך. "במשך ההכשרה בנינו להם תוכנית של חוסן נפשי וחיזוק הביטחון באופן הדרגתי, מה שאפשר לנו בסופו של דבר לצאת לפעילות כזאת כחניכים בקורס".

לדברי סא"ל פרץ, אופי הפעילות הושפע מהרחבת האזורים בהם פועל מערך הגנת הגבולות בזמן האחרון. "יותר ויותר גדודים מהמערך עולים לבט"ש בגזרת איו"ש בפעם הראשונה שלהם, ובעתיד, אם יידרשו, ייתכן כי יעלו גם לגבול לבנון ולרצועת עזה. לכן, זה טבעי שגם במסגרת ההכשרות שלנו נתנסה במרחבים המורכבים הללו. כך המערך מסמן את היעד אליו הוא רוצה להגיע בעתיד, ומוכיח כי הוא מסוגל להשתלב ולהתמודד עם האתגרים הנמצאים בו".

"בתור מערך שנבנה בהדרגה, להגנת הגבולות דווקא אין גבול ברור", קובע מג"ד הפיקוד. "אנחנו מתעסקים בגזרות מצפון, דרך המרכז ועד לדרום, ובכל אחת מהן אנחנו הופכים למוקדי ידע ומומחים לטכניקות גזרתיות".

אחרי שלוש שעות פשיטה על הכפר, הלוחמים לא נחו לרגע על זרי הדפנה ופתחו במסע רגלי מהכפר עד לגבעת הקרב של שיירת הל"ה. במקום הסמלי הזה הם ערכו טקס גדודי מרגש, המנציח את מעשה הגבורה של השיירה. "אחרי הכול, יצאנו למבצע במסגרת ההכשרה, ולכן היה לנו חשוב להוסיף תוכן ערכי ללוחמים", מסביר סא"ל פרץ וחותם: "מבחינתנו, החיבור בין מקצוע לערכים, כמו אחריות, רעות ועמידה במשימה, הוא זה שיוצר מפקד ראוי".