כשהאימון של מפקדי העתיד במערך הגנת הגבולות - פוגש את המציאות

מה עושים אם באמצע תרחיש המדמה הברחה לשטח ישראל, מקבלים הכוחות קריאת "חדל" - בשל אירוע אמת? זה מה שקרה בתרגיל המסכם את סדרת הקרב המשולבת (סק"ם) של קציני מערך הגנת הגבולות וחניכי קורס המפקדים. הלוחמים מצאו עצמם מתמודדים עם איום שהוכיח להם כמה חשוב התרגול המבצעי בגזרה, ומעל הכול - שיתוף הפעולה ביניהם

12.06.19
מירב בראל, מערכת את"צ

לאחר שבועות ארוכים שכללו הכשרה והכנות, סוף-סוף הגיע הרגע - גדוד הפיקוד של מערך הגנת הגבולות יצא לסדרת הקרב המשולבת (סק"ם) שמסכמת את כל מה שעברו ולמדו הלוחמים והלוחמות בתקופה האחרונה. גדוד הפיקוד מורכב למעשה מקציני המערך בהשלמת קצונה וממפקדים בקורס מ"כים, שהוכשרו בנפרד וכעת צריכים לשתף פעולה ולהתמודד עם אתגרי התרגיל ביחד.

הסק"ם כולו התקיים באזור מחנה סיירים, בסיס האם של המערך, ועסק בעיקרו בתרחישים הסבירים שיקרו דווקא שם, בגזרת הגבול עם מצרים. "באחד מתרגילי השיא התמקדנו באירוע על קו התפר, ודימינו סיטואציה שקרתה כאן בעבר", פותח בפנינו מ"פ מגמת איסוף בקורס המ"כים, רס"ן גיא ריבנפלד. "מספר כלי רכב של גורמים עוינים הצליח לחדור את הגבול במטרה לפגע באחד היישובים הסמוכים. הגדוד, שהיה מחולק לשני צוותים הממוקמים משני צדי התפר, היה צריך לסכל את ההברחה ולשמור על הביטחון במרחב".

לחלק מהלוחמים בגדוד היה גם חלק בבימוי האויב, ואלו עשו הכול כדי שללוחמים יהיה כמה שיותר קשה לתפוס אותם. "יחד עם החניכים, ניתחנו באילו עמדות הם צריכים להיות כדי לנצח את הכוחות, ובנינו משחק מוחות שלם כדי שיהיה מאתגר יותר להשתלט עליהם", מספר רס"ן ריבנפלד. "הכוחות היו צריכים להבין את הרציונל מאחורי כל אירוע ואת הפאזל שמרכיב את התרגיל כולו. בסופו של יום, בזכות הערכת המצב המסודרת והעבודה המשותפת, הם הצליחו לסכל את האויב".

אף אחד מהמפקדים והקצינים הללו לא תיאר לעצמו עד כמה יעיל ומציאותי האימון הזה יכול להיות, שכן בעיצומו - הכוח קיבל קריאה לחדול ממנו, בעקבות הברחת אמת בגבול. "התצפיתניות הבחינו באירוע חציית גבול והורידו במהרה את הפקודה לצוערים שבשטח, וביחד עם החניכים מקורס המ"כים, העניקו מענה מבצעי ושיבשו את כוונותיהם של החוצים, שהתגלו כמבריחי סמים", הוא נזכר. "המקרה הזה רק מוכיח עד כמה הם מוכנים, ומביאים לידי ביטוי את מה שלמדו - הלכה למעשה".

התרגיל מתקיים בגזרת מצרים, ולא במקרה - כך מסביר המ"פ בקורס המ"כים: "מי שנמצא כאן במסגרת אימון, כנראה גם יהיה פה במהלך השירות שלו. לכן, הלמידה היא כפולה - הלוחמים מתנסים בפעולות מבצעיות בכלליות, וגם לומדים על הגזרה בה הם הולכים לפקד".

לדברי רס"ן ריבנפלד, שיתוף הפעולה בין הקצינים לחניכי הקורס בתרגיל, היה הכרחי להכשרה של כל אחד ואחת מהם. "מעבר לרצון להראות בקיאות ומקצועיות ובכך להשתפר, ובגלל שמדובר כאן בקצינים ובמפקדי כיתות לעתיד, זו ההזדמנות האחרונה שלהם לתרגל פיקוד רגע לפני שיש להם בעצמם פקודים", הוא מדגיש. "גם בזמן התרגיל, בחנו איך הצוערים מפקדים על חניכי הקורס אפילו שאינם מכירים אותם טוב".

רס"ן גיא ריבנפלד (מימין)

"התרגיל לא רק בדק את העבודה המשותפת ביניהם, אלא גם אתגר אותם מבחינה מבצעית באופן שבו לא נתקלו בעבר", מסכם רס"ן ריבנפלד. "רעיון השילוב בין שניהם הוא אחד מההישגים הנדרשים במערך הגנת הגבולות. אם נדע לשתף פעולה באימון, נוכל לעבוד יחד במקצועיות גם בזמני חירום".