אחרי 7 שנים, יום הכשירות בבהל"ג חוזר - ובגדול. אלה המנצחים

תחרויות בין נבחרות, בחני מסלול למג"דים, ריצות ניווט ותרגילי גזרות שונים וגדוד מנצח אחד. הצטרפנו ליום עמוס בבהל"ג אליו התאמנו החיילים והחיילות במשך יותר מ-4 חודשים, וחזרנו עם התוצאות, החוויות והתמונות

21.03.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

"אנחנו, המפקדים, תמיד מחפשים איך לשפר את בית הספר ולפתח אותו", כך מסביר רס"ן גרי מרגולין, קצין האג"ם של בהל"ג, את הרקע לחידוש יום הכשירות, "לפני כמה חודשים הבנו שהייתה בעבר מסורת שנעלמה עם ההגעה של חי"ר גבולות, והחלטנו לקחת, לשדרג, ולהחזיר אותה לחיל".

אי שם בשנת 2015, התרחב בית הספר לאיסוף קרבי בסיירים וקיבל על עצמו גם את הכשרת לוחמי ולוחמות חי"ר הגבולות. עם המעבר קיבל המקום גם שם חדש ושונה לבהל"ג (בית הספר להגנת הגבולות), ומאותו היום הפך למכשיר הבלעדי של החיילים האמונים על הגנת גבולות הארץ.

אבל בתוך כל השינויים והמעברים פסחו על מסורת אחת קטנה, יום הכשירות של החיל, שבמשך שבע שנים ישבה לה בדפי ההיסטוריה וחיכתה שמישהו יגיע ויחייה אותה שוב.

אחת המטרות העיקריות של יום הכשירות היא כמובן בחינת היכולות של כלל הגדודים השונים בחיל. אבל לא רק. "החלטנו להפוך את היום הזה לאירוע שכולו תחרויות - כדי להעלות את המורל ולהפוך את האווירה להרבה יותר טובה", אומר רס"ן מרגולין, "כולם השתתפו - מהתצפיתניות, דרך הבקא"סיות ועד ללוחמי ולוחמות החי"ר והאיסוף".

הם נמדדו בריצות ניווט בשטח פתוח וסגור, בחני כושר, קרב מגע ובחני מסלול, "בהם אפילו המג"דים לקחו חלק", כפי שמציין קצין האג"ם.

בנוסף לאלה, כל אחד מהגדודים הלוחמים הרכיב נבחרת עם שבעה מהחיילים והחיילות הטובים ביותר לייצג אותו. כלל הנבחרות התאמנו לתחרות הגדולה חודשים שלמים מראש, וברגע האמת התמודדו בשני מקצים - איסוף וחי"ר, ונלחמו בכל כוחם על תואר המנצח הנחשק.

הם ביצעו בחני ריצות צוותיות, ירי לאחר מאמץ, וקינחו בחדר בריחה של ממש בנושא מודיעין צבאי שהוקם במיוחד בשבילם. "הוא נראה ממש כמו כל חדר בריחה אחר בארץ. הם היו צריכים לפתור חידות הקשורות למודיעין בגזרה שלהם בזמן מוגבל. מי שיוצא מהחדר בזמן הקצר ביותר מנצח", פירט רס"ן מרגולין.

וזה לא נגמר כאן - הנבחרות חדורות המטרה המשיכו לתרגילים שדימו תרחישים ממשיים בגזרות שלהם - כל גדוד עם תרחיש המותאם לגזרה שלו. "בחנו איך הצוות עובד בשיתוף פעולה, את היכולות הפיקודיות של המפקד, את ניהול הקרב והערכות המצב", משתף רס"ן מרגולין.

בזמן התחרות הגדולה נערכו גם תחרויות מקצועיות קטנות יותר. הלוחמים נבחנו על הפק"לים שלהם, גם באופן עיוני וגם מעשי. החובשים והחובשות הפגינו את היכולות שלהם בטיפול בפצועים והבקא"סיות נמדדו בתחרויות כושר ובתרגילים בתוך המאמן חמ"ל. גם החיילים שאמונים על מגמת הרחפנות השתתפו בלא מעט מבחנים על יכולות הפעלת הרחפן.

ועכשיו לתוצאות! מי לדעתכם היה הגדוד המנצח?

מי הגדוד המנצח באיסוף?

מי הגדוד המנצח בחי"ר גבולות?

 

"האירוע היה מאוד משמעותי לחיל. התגובות היו מדהימות והמג"דים אמרו שזה ממש האיר להם את העיניים. דרך היום הבנו במה הגדודים יותר טובים ובמה עוד צריך להשתפר. הגדודים עצמם התאמנו במשך חודשים כדי לנצח בתחרויות, דבר ששיפר את הכשירות שלהם עוד לפני שהיום הזה הגיע"

תוך כדי היום העמוס בתרגילים, תחרויות ומבחנים, כך מדגיש קצין האג"ם, לא ויתרו לחיילים והחיילות גם על שיעורי ערכים ומורשת: "הקמנו חדר מורשת חיילי שנחנך בבוקר יום הכשירות. זה חדר מהמם, יש בו מידע על כל החיל והנופלים, הסברים על הגדודים, צירי זמן מהקמת החיל ועד היום וטלוויזיה שמקרינה סרטונים שרצים כל הזמן על המסך".

לאור ההצלחה, מבטיח קצין האג"ם שמהיום המסורת תחזור לימי הזוהר שלה. "מעכשיו יום הכשירות ייערך פעם בשנה, כשההכנות יתחילו בין ארבעה לשישה חודשים מראש. היום הזה מלמד, מגבש, מחזק את רוח הלחימה ומעלה את המורל בחיל, אני מחכה כבר לפעם הבאה".

ושוב למקרה שפספסתם - כל הכבוד למנצחים הגדולים של היום: גדוד ניצן, מגדודי האיסוף, וגדוד ברדלס, מגדודי חי"ר גבולות.