מה זה "פלס", ומהו המחס"ר בגדודי ההנדסה הקרבית?

06.12.16
מערכת אתר צה"ל


מה זה "פלס"?

"פלס" הוא מקצוע הלחימה הראשי בחיל ההנדסה הקרבית. ישנן מספר דרגות פלסות אשר מתבטאות במספרים (ככל שמתקדמים בהכשרות רמת הפלסות עולה). מקצוע הלחימה משני בחיל הוא מקצוע ה"רובאי"- מקצוע זה הינו מקצוע חי"רי וגם הוא מוענק ללוחמי החה"ן לפי הכשרתם בקורסים השונים.

מהו ייחודו של לוחם בהנדסה קרבית?

לוחמי הנדסה קרבית מתמחים הן בתחומי חיל ההנדסה השונים הכוללים: חבלה, מיקוש, התגברות על מכשולים מורכבים ועוד תחומים טכנולוגיים נוספים והן בתחום החי"ר.

מהם הגדודי החיל ואיפה הם פועלים?
בחיל הנדסה הקרבית ארבעה גדודים סדירים.  601 "אסף", 603 "להב", 605 "המח"ץ", פועלים בכול גזרות הלחימה בדגש על גזרת הצפון ואיו"ש. הגדודים מוחלפים ומחליפים גדודי חי"ר בגזרות הלחימה וערך המוסף שהם מביאים לשטח, בנוסף לפעילות החי"ר, מתבטא לרוב בפעילות חבלה ומיקוש בגזרות עליהם הם אחראיים.
גדוד נוסף הינו גדוד 614 "הפיקוד"  שנמצא בבית הספר להנדסה, גדוד זה מורכב מצוערי ההשלמה של קורס הקצינים ומפקדי כיתות הנדסה ופועל בחירום.

מהו המחס"ר בגדודי הנדסה הקרבית?
מחס"ר הינה מחלקת הסיור הגדודית המורכבת מהלוחמים והמפקדים המצטיינים בגדוד.
תפקידה בגדוד דומה לתפקידו של הפלס"ר בחטיבות החי"ר והשריון. בזמן מלחמה מטרתה להוביל את כוחות הגדוד ולספק מודיעין הנדסי. בתעסוקה מבצעית מבצע המחס"ר, לרוב, את פעילות הביטחון השוטף המורכבת ביותר בגזרה. למחס"ר מתקבלים לוחמים ספורים בלבד, שסיימו פלוגת מסלול לאחר שנה.

איך אפשר להגיע ליהל"ם (יחידת הנדסה למשימות מיוחדות)?
ליהל"ם ניתן להגיע דרך גיוס לחיל ההנדסה הקרבית ויציאה לגיבוש האורך כחמישה ימים בבהל"ץ. אפשרות נוספת היא דרך ריאיון עם מפקד היחידה לאחר נפילה מגיבוש של יחידה מיוחדת.