"הם נר למורשת מפוארת שנכתבה על ידי חומרי החבלה שהחזיקו בידם ובדמם"

17.10.17
מערכת אתר צה"ל

אלון תשובה, מערכת אתר צה"ל | 17.10.2017

באתר ההנצחה ביער חולדה נערך היום (שלישי) טקס התייחדות לזכר 623 חללי חיל ההנדסה הקרבית אשר נפלו תוך הגנה על גבולות המדינה וביטחון תושביה.

הטקס נערך במעמד סגן ראש המטה הכללי, אלוף אביב כוכבי, מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, קצין הנדסה קרבית ראשי, תת-אלוף אילן סבג, סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, מר אריה מועלם, יושב ראש עמותת חיל ההנדסה, מר ישי דותן, המשפחות השכולות, מפקדי וחיילי היחידות בעבר ובהווה.

"לאורך כל השנים עמדו יחידות צה"ל על המשמר, הגנו בראש המחנה ובאגפיו, כשבחוד, בכל הזדמנות, חיילי ההנדסה", הצהיר אלוף אביב כוכבי. "מאז ועד היום, היו לוחמי חיל ההנדסה ואנשיו לאחד מעמודי התווך של הפעלת הכוח ביבשה. אין מפקד קרבי שלא הסתמך על יכולתם לפלס דרך ואין מפקד שלא דרש את נוכחותם בצמוד לו בחוד, ואני ביניהם".

"גם ברגעים אלו ממש", הוסיף, "גם בזמן שאנו מתייחדים במעמד חשוב זה, פועלים חיילי החיל לאורך הגבולות ובאזורי העימות של מדינת ישראל. רבים מהם לשמחתנו חזרו ויחזרו בשלום לגבולם, אחרים הלכו את הדרך עד סופה. הם ומעשיהם ממשיכים להורות את הכיוון, וערכיהם מהווים את השנתות במצפן שבעזרתו אנו מנווטים. אנו שבים היום לאנדרטה, וכאבכם הפרטי חוזר להיות משותף לכולנו. המציאות ממשיכה להשתנות בקצב מסחרר, והאתגר הביטחוני נותר מרכזי".

"דיאלוג ומשא ומתן הם האמצעי המרכזי לפתרון סכסוכים בעולם", קבע, "הסכין, הטיל והרקטה מדברים במזרח התיכון. על כך אנו שוקדים- על שכלול ופיתוח יכולות ותוכניות ההתקפה, על תוכניות הגנה, על תוכניות אש, על מודיעין ועל יכולות ההנדסה כמובן, שכל אלו במטרה אחת בלבד- לסכל את מזימות האויב ולהביא להכרעתו הברורה ביום פקודה. לחיל ההנדסה מקום מרכזי בהישג הצפוי. הוא הולך ומשתכלל באופן קבוע ונעשה יותר מתוחכם ויותר טכנולוגי. במצוותם האילמת של הנופלים נוצקה תבנית החיל, וברוחם נקפיד לעצב דורות של לוחמים. נשמר את מורשתם ונמשיך לעמוד לצדכן המשפחות השכולות".

"באמצעות טקס ההתייחדות אנו מבהירים לעצמנו את הייעוד שלנו", אמר בנאומו קצין ההנדסה הראשי, תת-אלוף אילן סבג, "מורשת הנופלים מלווה אותנו בהכשרות, באימונים, בפעילות המבצעית ובכל עשייה צבאית".

"זכות גדולה לי", הוא הדגיש, "להתוודות לסיפורי השכול הפרטי של המשפחות. הם מהווים נר למורשת המפוארת של חיל ההנדסה. מורשת שנכתבה בפועלם על ידי חומרי החבלה שהחזיקו בידם ובדמם: בדרכים אשר פרצו תחת אש התופת, במוקשים ובמטענים אשר נטרלו בלילות החשוכים".

"על ערכי המקצועיות, הרעות והחתירה לניצחון אנו מחנכים את לוחמנו", הדגיש תא"ל סבג, "מתוך ידיעה שאלו יביאו ביום המבחן, את לוחמנו אל הניצחון. עלינו מוטלת החובה והזכות למלא את משימתנו ללא דופי כאשר האתגר המרכזי הוא שנצליח להישאר רלוונטיים ואפקטיביים מבצעית והנדסית".

ולבסוף הפנה את דבריו לציבור השכול: "משפחות יקרות, נזכור את רעינו שאינם עוד, נחבק אתכם ונאמץ את פצועי והחיל ונכיו חזק לליבנו. יחד כולנו נתפלל לשלום, לימים טובים, לבריאות ולשלווה - יהי זכר הנופלים ברוך".