ריאיון מיוחד עם הקצין מאחורי המהלך המבריק ב"מגן צפוני"

כבר יותר מ-30 שנה משרת אל"ם ד' בחיל ההנדסה ומוצא פתרונות לבעיות בכל זירות הלחימה. בתחילת החודש הוא הפך ליחיד שזכה באות הערכה מבצעי מהרמטכ"ל לבדו, אות ששמור בדרך כלל ליחידות. ישבנו איתו לריאיון מיוחד, ושמענו על בית הספר שפתח - וכמה מהמבצעים הבולטים בהם השתתף

31.12.20
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

28 בינואר 2019, יום שישי בצהריים. את שלוות סוף השבוע מפר תיעוד יוצא דופן שמוקרן על צגי הטלוויזיה ברחבי העולם. על פניו, לא נראה לעין פיצוץ מרשים או יותר מדיי "אקשן" - ולא ברור למה כולם צופים בחצר מפעל לבלוקים בכפר 'כילא' בלבנון. 

עם התקדמות הסרטון נראה זרם אפור שמגיח מתוך המבנה, מתפשט ברחבת החניה, ולאחר מכן בכל מורד הרחוב, לצד דמויות מופתעות שנמלטות במהרה. 

הימים הם ימי הסיום של מבצע "מגן צפוני" לפני כשנתיים, בו חשפו והשמידו כוחות צה"ל 6 מנהרות טרור שחדרו מלבנון, וסיכלו תשתית משמעותית לפגיעה באזרחי ישראל על הגבול. חלק מהמנהרות פוצצו, האחרות נאטמו בעזרת פלדה - אך הצעד הבולט שתפס את הכותרות ברחבי העולם, היה הרעיון להזרים בטון אל תוך מנהרה שנחפרה בעומק של כמה עשרות מטרים.

 

המוח מאחורי הרעיון פורץ הדרך, שמלבד אטימת המנהרה לגמרי סיפק גם תיעוד משמעותי במלחמת התודעה נגד חיזבאללה - הוא אל"ם ד'. על "רעיונות פורצי דרך ופתרונות יצירתיים", לדבריו של הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, קיבל ממש לאחרונה את האות המבצעי.

אל"ם ד' וצוותו אחראים על מציאת פתרונות לאתגרים הנדסיים בכל רחבי הצבא, כבר 8 שנים רצופות. לאורך כל המבצע הם ליוו מקרוב את הפעולות, והיו לעזר לכוחות הלוחמים. "יחד עם הצוות שהינו חודש וחצי בשטח, 24 שעות ביממה ללא הפסקה - זה היה חתיכת מבצע", הוא נזכר.

כשהבין אל"ם ד' כי יש לאטום את המנהרה, הוא כינס את צוותו ויחד הם חשבו על מגוון רעיונות יצירתיים, מפלדה ועד חומרי איטום מיוחדים: "אבל דווקא הרעיון של הבטון מצא חן בעיניי ויצאנו לדרך". תוך כמה ימים הוזרמו לתוך הפיר אלפי קוב של מלט נוזלי - שסיכלו כל אפשרות לשיקום.

 

"ההרגשה מצוינת", הוא משתף, "כשאתה עובד על משהו, מתכנן אותו, מוכיח ומיישם אותו כמו שאתה רוצה -  זה מביא סיפוק אדיר. בטח כשהוא משמעותי למדינת ישראל". אך למעשה, מנהרת הבטון היא רק אחת משורה של פתרונות מבצעיים פרי מוחו הקודח של אל"ם ד' לאורך השנים.

שירות ארוך עבר אל"ם ד' לפני תפקידו הנוכחי - ראש ענף ביצורים בחיל ההנדסה. בין היתר היה ביחידה לסילוק פצצות והוביל את פרויקט פתיחת בית הספר ליהל"ם (יחידת הנדסה למשימות מיוחדות): "בעבר, 'סיירת יעל', בה גדלתי, והיחידה לסילוק פצצות, עברו הכשרות נפרדות. כשהגעתי לתפקיד המתאים, הבנתי שצריך להקים מקום אחד לכלל ההכשרות של ההנדסה. התחלנו מכיתה אחת, ותראה איפה אנחנו היום". 

 

את המינוי הנוכחי קיבל אחרי כמה שנים בהן למד הנדסת חשמל, ונדמה שהוא מתאים לו כמו כפפה ליד. "אני מקבל בעיות ואתגרים הנדסיים שיש לצה"ל, ובעזרת צוות המהנדסים שלי אנחנו מוצאים לו את הפתרון הטוב ביותר - שלעיתים צריך להיות יצירתי במיוחד", הוא מסביר.

על רוב הפעולות המבצעיות בהן לקח (ולוקח) חלק רע"ן ביצורים לאורך השנים אי אפשר לספר, אבל כן נוכל להגיד שאין זירה שהוא לא מעורב בה - כך שבכל פעם מחדש, יום עבודה שגרתי הופך לאתגר לא פשוט. "כל יום אני מוצא את עצמי במקום אחר, עם הלוחמים בשטח", מציין אל"ם ד', "אם האויבים שלנו מסביב מגיעים לקצה חסום - סימן שהצלחנו".

את רוחו, שמזכירה ילד שניצב בפני חידה מתוחכמת, הוא לוקח איתו גם כשמסתכל על אתגרי העתיד העומדים בפני תפקידו: "אנחנו רואים בבירור שהזירה העתידית עוברת לשטחים מיושבים, והפעולה המדויקת - מבלי לסכן אף אדם, הופכת למורכבת יותר ויותר. איך לבצע את מה שצריך בלי לפגוע במה שמסביב". 

לצדו של אל"ם ד' בטקס הענקת האות עמדו יחידות רבות, כשעם חלקן אף עבד לאורך השנים. "ההתרגשות עצומה והגאווה עוד יותר. לדעת שאתה עומד ברחבת הטקס בזכות הפעילות שלך זה מחמם את הלב", הוא מסכם, ולרגע מתקשה להסתיר את ההתרגשות. בסוף השנה הבאה ישתחרר אל"ם ד' מהשירות ויצא אל העולם הגדול, אותו נדמה שכבר חווה 'באקסטרים'.