כנס חיל ההנדסה הקרבית - בסימן לחימת צה״ל ברצועת הביטחון בלבנון

27.12.21
מערכת אתר צה"ל

תקופת הלחימה ברצועת הביטחון בלבנון היא פרק משמעותי במורשת הקרבית של צה״ל. שנים ארוכות של פעילות מבצעית ענפה על אדמת לבנון במטרה להרחיק את האיום על מדינת ישראל ולהבטיח את שלומם ואת ביטחונם של תושבי הצפון.

הנוכחות ברצועת הביטחון מסיומו של מבצע ׳שלום הגליל׳ ועד לנסיגת כוחות צה״ל בשנת 2000 נשענה על תפיסה כי מניעת ההתעצמות של חיזבאללה בדרום לבנון מחייבת נוכחות פיזית של כוחות צבא הבאים בחיכוך יום יומי עם כוחות האויב.

הנוכחות הזו, שבתוכה הקמת שרשרת מוצבים קדמית, חייבה את צה״ל להשתנות תוך כדי חיכוך ולחימה. בו בזמן, האויב סיגל לעצמו דפוסי פעולה של כוח גרילה מיומן המתבסס על האוכלוסיה האזרחית ויש לו היכרות עמוקה עם השטח ומאפייניו.

כל אלו הביאו לרמת חיכוך גבוהה ביותר ולהיתקלויות רבות בין כוחות צה״ל ובין פעילי חיזבאללה, כל פעם ביוזמתו של צד אחר, צה״ל פעל בגישה התקפית והרבה לבצע מארבים, פטרולים ומשימות התקפיות שמטרתן לאתר את האויב ולפגוע בו בנקודת התורפה שלו. לצד זאת, חייב מאמץ ההגנה גם דפוסי פעולה הגנתיים כמו אחזקת מוצבים, פתיחת צירים ושמירות קווי הספקה, אשר הפכו פעמים רבות למטרות נוחות לפגיעה על ידי האויב.
לחיל ההנדסה היה תפקיד מרכזי ומשמעותי מאוד בקרב כוחות צה״ל. מהבינוי המבצעי הכבד, דרך פתיחת הצירים הממולכדים ועד לטיפול בזירות מטענים מורכבות יותר.

לכבוד ציון מאורע זה, בחיל ההנדסה הקרבית קיימו כנס בסימן לחימת צה״ל ברצועת הביטחון בלבנון בראשות קצין הנדסה ראשי, תת- אלוף עידו מזרחי.
בכנס השתתפו קצינים מרמת מ״פ ומעלה בסדיר ובמילואים, ולקחו בו חלק מפקדי העבר של צה״ל ושל חיל ההנדסה אשר פיקדו ולחמו ברצועת הביטחון. בכנס כל המפקדים שהגיעו קיבלו את הספר ״מלחמה ללא אות״ של משה (צ׳יקו) תמיר.