הכירו מקרוב את הדחפור הרובוטי שמופעל מרחוק

בחלוף שנה מהניסוי הראשון ולרגל יום הפנדה הבין-לאומי (כן, באמת יש כזה), יצאנו לבדוק איך תתאקלם הפנדה בבית הגידול החדש שלה בחטיבה 7. שמענו מאנשי החטיבה וזרוע היבשה על חוזקות הדחפור הרובוטי המשוכלל, ועל השינויים המשמעותיים שהוא יחולל בשיטות הלחימה ההנדסית

16.03.23
נויה בן גיגי ועלמה סברוב, מערכת את"צ

אם תשמעו לוחמי הנדסה קרבית מדברים אחד עם השני בקשר, תופתעו לגלות שלדחפורים שלהם הם לא מתייחסים פשוט כ"דחפורים", אלא מכנים אותם על שם היונק הטורף היבשתי הגדול ביותר בעולם, או בתכלס, על שם הבובה שהייתה לכולנו בילדות - דובי.

לפני כשנה, נערך בחיל ההנדסה הקרבית הניסוי הראשון בדחפור חזק וטכנולוגי שעוד לא נראה כמותו - כלי אוטונומי, שיודע לפעול לבד ולסכן כמה שפחות את הלוחמים בשדה הקרב. הדחפור המתקדם נקרא על שם דובי מיוחד, שבעיני רבים נחשב לחכם ביותר בטבע, בדיוק כמו הכלי החדש - פנדה.

היום הפנדה נמצאת בבהל"ץ בשלבי קליטה ובחינה אחרונים, שבסופם יחנכו את אנשי חטיבה 7 על הכלי.

"ה'פנדה' הוא כלי הנדסי ממוגן - מעין מערכת רובוטית קרקעית בלתי מאוישת, על בסיס דחפור רגיל, שמטרתה לבצע משימות הנדסיות מסובכות", מסביר רס"ב אסי גפני, מנהל העבודה של פלוגת הצמ"ה של גדוד ההנדסה 603 בחטיבה 7, "זה ממש רובוט, שבלחיצת כפתור אני אומר לו מה לעשות - והוא מבצע".

"זה אומנם לא המקרה הראשון שאמצעי כזה יכול להישלט מרחוק, אבל זאת הפעם הראשונה שהוא ייעודי לשדה הקרב", מספר רס"ן נריה גור, רמ"ד לחימה תת-קרקעית בחיל ההנדסה הקרבית, "דחפור הפנדה, שמשקלו 65 טון וגובהו יותר מ-4 מטרים, יכול להתמודד עם כל מכשול  שיעמוד מולו - בשלט רחוק".

"לפני שנה בדיוק, לקחו אותי כמנהל העבודה של פלוגת הצמ"ה וחיילים נבחרים נוספים, והציגו לנו לראשונה את ה'פנדה'", מפרט רס"ב גפני, "במשך זמן מה רק למדנו את המערכת ובדקנו אותה, והשיא היה כשתרגלנו איתה באזור הדרום ובדקנו אם היא יכולה להשתלב בתרגיל חטיבתי".

"גם הנמר"ה (נמ"ר הנדסי), שהיא דגם משופר של נגמ"ש מרכבה, נכנסה אלינו ראשונה בעבר והייתה הצלחה גדולה. עד היום אנו מצוידים ברק"ם מתקדם מסוג זה, וזו אחת הסיבות לכך שבחרו להתחיל גם את הפיילוט הזה איתנו", מוסיף מנהל העבודה בחיוך.

לפנדה יש יתרון מובהק שמשנה לגמרי את תפיסת הקרב העתידית - הכלי יכול לבצע פעולות שמגדירים לו מראש, כמו למשל נסיעה במסלול שקבע המפקד בכל תוואי שטח. בנוסף, הפנדה בעלת חיישנים מיוחדים המאפשרים לה לבצע משימות הנדסיות כגון מיפוי מכשולים.

בתור מנהל העבודה, רס"ב גפני דואג לחניכה של החיילים והמפקדים בפן המקצועי. לכן, היה בפיקוח ובבקרה תמידית על פרויקט הטמעת ה'פנדה' בחטיבה בשנה האחרונה: "כיום חיילים שעתידים להפעיל את הפנדה עוברים קורס מטעם מז"י בבהל"ץ. כשמסיימים, הם חוזרים לגדוד להעמקה על הכלי בראי החטיבה והגזרה ולשעות חניכה מרובות. כשיסתיים הפיילוט, תיבנה תוכנית יותר מסודרת - הרי מדובר בכלי ייעודי עם משימות ייעודיות. אני גם מאמין שבתקופה הקרובה זה כבר יהיה רשמי".

"הפנדה משאירה את הלוחמים בחזית ההפעלה, אך מצמצמת סיכון של פגיעה בחיי הלוחמים", מסכם רס"ן גור, "כל הרובוטיקה משנה את כללי המשחק של היום ושל המחר".