יודעים את התשובה לשאלות האלה? כי אלופי חידון ידיעת הארץ שלנו כן

אלפי חיילים, קצינים, אנשי קבע ומילואים נרשמו לתחרות - אך למי מהם הידע הרב ביותר על המדינה שעליה הם מגנים? אחרי יותר מארבעה חודשים של תחרות קשה, הם נחשפים - ואיתם גם התשובות לשאלות שהיו צריכים לצלוח

08.03.22
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

כל אחד רוצה להיות המנצח, לזכות בתואר הנחשק, לאחוז בגביע הנוצץ ולנגוס במדליית הזהב. אך מנצח יש רק אחד, ובמקרה שלנו הוא בעל הידע הרחב ביותר בידיעת הארץ בצה"ל.

אלפי חיילים וחיילות ניגשו לחידון ידיעת הארץ - מתוכם חבורה בודדת העפילה לגמר. 28 הפיינליסטים התייצבו לערב המותח במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, מוכנים לענות על כל מה שיתבקשו. לאורך התחרות המספר הדו-ספרתי הצטמצם, ובסופה הוכרזו שני המנצחים הגדולים - אחד במקצה החיילים בסדיר והשני במקצה המילואים, שנוסף השנה לראשונה בעקבות ההבנה שמדובר באנשים בעלי ידע רחב שחבל לפספס.

"כנראה שפשוט טעיתי פחות מאחרים", מצטנע רס"ן (במיל') שמואל בר שי, הזוכה הגדול של מקצה המילואים. באזרחות שמואל הוא מורה לשל"ח בבית שמש, ועל מדים - קצין התנהגות האוכלוסייה בפיקוד העורף, כמו גם יקל"ר (יחידת קישור לרשויות) ירושלים: "התפקיד שלי הוא להבין מה הצרכים של האוכלוסיות השונות ולתווך ביניהן לבין הצבא הגדול".

שאלת קצין המודיעין הראשי

יחידת 8200, הבסיס שימש כבסיס לתפעול מערך הבלונים.

מפרשית, נוריה, שטרית ושמשית

שאלת ראש אכ"א

העיר שכם

מלחמת ששת הימים, מידי הלגיון הירדני

חטיבות גולני וצנחנים

את תואר הזוכה במקצה הסדיר קטף קא"ב (קצין אקדמאי בכיר) ע', המשרת בפיקוד הצפון. כיום הוא לומד לתואר שני בגיאולוגיה, כך שהשאלות בנוגע לקרקע ולשטחה של המדינה לא היוו אתגר גדול בעבורו. "עד לחצי הגמר בקושי למדתי״, הוא מודה, ״אחר כך, השאלות כבר נעשו מורכבות יותר ואילצו אותי לשבת ולעבור על החומר כמו שצריך".

שני המנצחים נרשמו כדרך אגב לתחרות: הם נתקלו בקישור והחליטו לנסות, ולא דמיינו שיזכו בפרס הנחשק. "אחד מחבריי המורים שלח את הטופס בקבוצת ה-״WhatsApp", משתף רס"ן במיל' בר שי, "מילאתי ועניתי על השלב הראשון, וקיבלתי הודעה שעברתי".

"חברים מהפיקוד אמרו שאני יכול להיות ממש טוב בזה", ממשיך קא"ב ע', "הקשבתי להם וניסיתי את השלב הראשון, משם כבר הכול התגלגל".

ואכן הם התגלגלו - מהשלב הראשון עד לגמר המרגש, שהיה מורכב גם הוא משלבים. הראשון שבהם היה שאלון טריוויה ארוך. "הצלחתי לענות על 14 שאלות נכונות ברצף", מתגאה קא"ב ע'.

שאלת רמ"ח פרט - חיל האוויר:

תקיפת סוללות טילי קרקע-אוויר ושילוב מסוקי קרב במשימות סיוע לכוחות היבשה

שאלת ראש מספן כח האדם:

1970

ספינות הטורפדו

שייטת 7

צוללת דולפין

שאלת הקמש"פ

מלחמת לבנון השניה; חטיבות גולני וצנחנים

חיים בר-לב. שימש כרמטכ"ל השמיני בין השנים 1968-1972.

השליטה באזור הושגה במלחמת העצמאות, במקום זה שוכנים כיום הישובים קריית מלאכי,

כפר אחים, כפר ורבורג, אביגדור.

בשלב הבא הם התמודדו ראש בראש מול מספר יריבים - מי שידע את התשובה מהר יותר לחץ על הבאזר וזכה בסיבוב. כאן מזלו של קא"ב ע' התערער מעט, כשהיה קרוב מאוד להפסד ולמתן ההזדמנות ליריביו לקחת את מקומו. לא עבר זמן רב עד שהתעשת ושב להוביל.

"נשאר מקום אחד בשלב האחרון של הגמר", מסביר קא"ב ע', "כשהופיעה השאלה, גם אני וגם המתמודד השני לחצנו ממש באותו הזמן על הבאזר. למזלי האור האדום הבהב אצלי קודם, קיבלתי את הזכות לענות - וצדקתי".

לאחר מכן, נשאר רק השלב האחרון - הקשה והמאתגר ביותר. "השאלות היו מושקעות מאוד ונכנסו להמון פרטים", משחזר רס"ן במיל' בר שי, "בהתחלה הייתי במתח אבל ברגע שהתחלנו המתח פג והצלחתי להיות ממוקד ומרוכז בהכול".

אצל משפחת בר שי כנראה שדם ידיעת הארץ זורם בוורידים, כי כשבערב הגמר הכינו תחרות בהשתתפות הקהל, בנו של קצין התנהגות האוכלוסייה לקח את המקום הראשון.

הסוף השמח כבר ידוע - המנצחים שלנו הוכרזו, ההתרגשות הייתה גדולה, והם יצאו לחגוג עם משפחותיהם וחבריהם את הזכייה. על השאלה אם יתחרו גם בשנה הבאה הם עונים פה אחד שאת שלהם הם עשו, וכעת הם מפנים את מקומם לאלוף הבא שיגיע אחריהם.

את הידע הרחב שלהם רכשו הזוכים בעבודה קשה ועם הרבה ניסיון. בסוף שיחתנו, הם נתנו לי טיפ: "תקראו, תחקרו ותתעניינו במה שמסקרן אתכם. יש לנו ארץ מדהימה, מלבד הנופים המרהיבים יש פה ערכים שלא תמצאו באף מדינה - ערבות הדדית, עזרה לזולת, חסד ואהבה טהורה. אי אפשר למצוא את זה בשום מקום אחר בעולם. אז צאו, תטיילו ואל תתביישו להתעמק במה שמעניין אתכם".

שאלת רמ"ט פיקוד הדרום

אסף שמחוני

יוסף טרומפלדור

דוד בן גוריון

שאלת רמ"ט פיקוד הצפון

אמיר דרורי

נצרת עילית

חטיבת יפתח (של הפלמ"ח)

שאלת מפקד פיקוד המרכז

הכיתוב נמצא בבור הדרומי במצדה.

הכיתוב- הנוער העובד עבר במסע נוער בבור הדרומי ומשם המשיך 'חברונה'

מתקשר למסעות הנוער ומסעות הפלמ"ח ורוח הפלמ"ח.

שאלת רמ"ט פיקוד העורף

הג"א (הגנה אזרחית) והגמ"ר (הגנה מרחבית) , הג"א- הכין את הציבור וגופי הממשלה למצבי חירום, הגמ"ר היא מערכת הגנה שמיועדת לפעול ביחד עם כוחות הצבא בהגנה על מרחבי הספר של המדינה.

שאלת קצין הקשר הראשי

מלחמת העולם הראשונה

הבריטים מול הגרמנים והטורקים

מבצע יואב

יצחק דובנו קצין ההדרכה הראשי של הפלמ"ח שנהרג בעת שפיקד על הגנת קיבוץ נגבה.