אביאל השאיר את העבר מאחור - ויצא לדרך חדשה כלוחם

עוד כשהיה נער חשב אביאל שלא יוכל לצאת ממעגל הפשע. בעקבות הרצאה אחת של קצין במילואים, החליט לשנות את חייו מהקצה אל הקצה ולהתחיל בדרך חדשה: "הדבר הכי מפחיד זה לקחת את האחריות על עצמך ולהסתער קדימה"

15.12.21
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

"אם היית אומר לאנשים שהכירו אותי בעבר שאני עומד להיות לוחם בחטיבת גולני - אף אחד מהם לא היה מאמין לך. מבחינת כולם, כבר הייתי מקרה אבוד", מספר טוראי אביאל לוי, מספר דקות לאחר שסיים את אחד החלקים המשמעותיים במסע שלו, והפך לחייל גאה ומלא אמונה עצמית, חייל שבשבילו - השמיים הם הגבול.

את טוראי לוי בן ה-20 מטבריה, פגשנו בירושלים בעיצומו של טקס סיום קורס קרביים של חוות השומר. כבר ממבט ראשון ניתן היה להבחין כי סיפורו יוצא מגדר הרגיל - מלווה במשפחתו ובחבריו ועטוף בחיבוקם של שישה אנשי שירות בתי הסוהר שבאו לציין עמו את היום המיוחד.

"בגיל 11 התחלתי להסתבך עם המשטרה ושנתיים אחר כך כבר עזבתי לחלוטין את בית הספר", מסביר טוראי לוי בפתח דבריו. "בתור נער הייתי עושה הרבה מאוד שטויות ביחד עם חבריי. חייתי ונשמתי את עולם הפשע והייתי מכור לאדרנלין ולמתח מהפעולות שביצענו".

אולם נקודת השפל העיקרית בנעוריו של טוראי לוי הייתה כשנכנס לבית הסוהר "אופק" לתקופה של שנה. "כמו שיש אנשים שמורעלים על הצבא, ככה אני הייתי מורעל על עולם הפשע", הוא מספר. "המשכתי לחיות את הפשע גם מתוך הכלא. כל אנשי החינוך ויתרו עליי. שום חלופת מאסר שניסו לתת לי לא התאימה לי. כולם חשבו, וגם אני, שלעולם לא אצא מהעולם התחתון".

כשנדמה לטוראי לוי שחייו מוכתמים לעד וכי הוא כבר לא יוכל להסיר מעצמו את תג הפושע, הגיע האדם ששינה את חייו. "במהלך השהות באופק, אל"ם (מיל') דן חפץ דיבר איתנו על חשיבות הגיוס לצבא כחלק מפרויקט 'צהלה' אותו הוביל", משחזר אביאל. "בהתחלה עשינו מולו צחוקים. אמרתי לו שאנחנו לא מתאימים לצבא ושאין סיכוי שהוא יצליח לגרום לנו לצאת מהפשע בשביל להתגייס".

אל"ם חפץ לא נרתע מחבורתו של טוראי לוי. הוא עזר לו לעמוד מחדש על רגליו ולצאת למסע ארוך שמטרתו לפתוח דף חדש. "אני זוכר שדן הגיע אלינו עם לוח ושאל אותנו איזה תכונות לדעתנו צריך עבריין מצליח בישראל?", מספר אביאל. "מיד עניתי שהוא צריך קור רוח, ואחרים הוסיפו תכונות כמו מנהיגות, כושר תכנון, כריזמה ויצירתיות. אחרי שסיימנו את סיעור המוחות, דן מחק את 'עבריין מצליח' מהלוח ורשם במקומו 'קצין בצה"ל".

"הוא פשוט עשה לי 'סוויץ'' בראש", מעיד טוראי לוי בהתרגשות. מאותו רגע, לקח את עצמו בידיים: אחרי ששוחרר מבית הסוהר נכנס למכינה הקדם צבאית "אחד משלנו" בבית ינאי, ומשם, אחרי התלבטויות רבות, החליט להתגייס ולהגיע לחוות השומר.

"הדבר הכי מפחיד זה לא מה שאנשים חושבים עליך", הוא משתף, "אלא זה לקחת את האחריות על עצמך ולבחור לבד להסתער קדימה. בהתחלה לא האמנתי בעצמי בכלל שאני מסוגל לשרוד בחוות השומר, בחיים שלי לא הצלחתי להסתדר בשום מסגרת. אבל אחרי שלושה חודשים מתישים, הבנתי שהצבא הוא הדרך שלי להשאיר את העבר מאחור ולבנות את עצמי מחדש. גיליתי שיש בי כוחות חדשים שלא ידעתי שיש בי. בזכות הצבא, אני מרגיש חי יותר מאי פעם".

כעת רב"ט לוי מסיים את הפרק הראשון בשירותו הצבאי ומסתכל קדימה לעבר הבאות: "אני מגשים חלום ומגיע עכשיו לגולני, כשהצעד הבא שלי הוא לצאת לקצונה ולהתחיל בקריירה צבאית. השכונה, המשפחה והחברים תומכים בי. אני עדיין אותו אביאל של שיכון ד' בטבריה, אבל אני אביאל שמאמין בעצמו". 

עוד הוא מוסיף, כי התהליך המיוחד שעבר משפיע גם על מעגל החברים הקרוב שלו מהבית. "יש לי שני חברים מהשכונה שאני עוזר להם עכשיו גם להיכנס למכינה ואחר כך לחוות השומר", הוא מציין ומסכם: "נערים לפעמים חיים בבועה ובונים מסביבם חומות בשביל להתרחק מהסביבה שלהם. החוויה שעברתי לימדה אותי שצריך לעשות את הצעד ולשבור את החומות. אם לא תעשה את הצעד תישאר תמיד באותו מקום, אבל אם תנסה להתקדם, יש סיכוי גדול שתצליח ליצור לעצמך הזדמנויות חדשות. זה המסר והלקח שלמדתי, ואני מתכוון להמשיך להסתער קדימה ולמלא את כל מי שמכיר אותי בגאווה".