"המחלקה הזו היא נס, וכל אחד בה - פלא בפני עצמו"

עשרה חיילים, כל אחד עם סיפור אחר ורקע שונה, הצליחו להתגבר על המכשולים הרבים שהחיים הציבו בפניהם, ולהתגייס לצה"ל. הם סיימו את הכשרת מחלקת קרביים של חוות השומר ושובצו ביחידות לוחמות ברחבי הצבא. "לעשות שינוי בחיים - זה עניין של בחירה"

08.01.17
טלי סטמבולצ'יק, מערכת אתר צה"ל

שמעון כהן, בן ה-20, התחיל טירונות בגולני כמו עוד צעירים רבים. בשונה מהשאר, טוראי כהן עלה על מדים כבר לפני מספר חודשים, ועבר טירונות במחלקת קרביים בחוות השומר, בסיס טירונות של חיל החינוך והנוער, אשר מכשיר נערים מאוכלוסיות ייחודיות. הדרך הארוכה עד המעמד המרגש, התאפשרה רק בזכות המהפך שעשה בגיל 16.

"בכיתה ג' הפסקתי ללכת לבית הספר", נזכר כהן. "הייתי בחברה לא טובה, הסתובבתי במקומות לא טובים. בסופו של דבר הדרדרתי לחיי פשע". אחרי 22 תיקים פליליים ואשפוז של שנתיים במוסד טיפול וגמילה, הוא החליט לשנות את חייו מקצה לקצה.

"בשלב מסוים, התחלתי להרגיש שאני לא מתקדם לשום מקום. כל מה שעשיתי היה בשביל סיפוק רגעי, בלי משמעות", משתף כהן וממשיך: "יום אחד תפסתי את עצמי בידיים וחזרתי לבית הספר. התחלתי להתעניין בחומר, קיבלתי יחס שונה מהמורים, פתאום קיבלתי תוצאה טובה במבחן - דבר הוביל לדבר, והצלחתי להשלים חומר של 12 שנות לימוד בשנתיים".

טוראי שמעון כהן, בסיום ההכשרה בחוות השומר

בנוסף ללימודים בבית הספר, החליט כהן לקחת גם קורס שהכשיר אותו להיות מדריך רכיבה טיפולית. "הבנתי שיש לי המון מה לתת, שיש לי כלים ושאני רוצה לתרום לחברה", הוא מספר, "ואז גם החלטתי שאני רוצה להתגייס, אולי אפילו להיות קצין, וללא ספק לעסוק בחינוך".

בשל הרישומים הפליליים הרבים שלו, כהן היה פטור משירות, אך זה לא עצר בעדו, והוא סימן מטרה חדשה בחיים: להיות לוחם בצה"ל. כהן החליט לעשות כל שיידרש על מנת לעלות על מדים כמו כולם. ואכן, מעט לפני גיל 20, הוא הגיע לחוות השומר. בטקס מרגש במיוחד שהתקיים בשבוע שעבר, כהן סיים, ביחד עם תשעה חיילים נוספים, את הכשרת מחלקת קרביים של הבסיס.

"בן גוריון אמר שכל זמן שאדם חי, הוא יכול להשתנות", אמר סמ"ר אריאל גרוסמן, סמל המחלקה, כשנקרא לבמה לשאת דברים בפני הבוגרים: "כמה השתניתם בחודשיים הקצרים שהייתם איתנו. לעשות שינוי בחיים - זה עניין של בחירה".

"אתם בחרתם", הדגיש סמ"ר גרוסמן, "בחרתם לשנות מסלול, להתחיל חיים חדשים, לקבל על עצמכם את האתגר. אתם בחרתם למרות הכל להיות לוחמים בצה"ל".

"הם קבוצה מאוד מגוונת", קובע סא"ל סמואל בומנדיל, מפקד בסיס חוות השומר, בעודו מביט בהתרגשות על החיילים שזה עתה סיימו את ההכשרה, ובעוד ימים ספורים יתפזרו בכלל היחידות הלוחמות של צה"ל, "יש שקטים, תוססים, קורעים מצחוק ורציניים. הדברים שהובילו אותם לכאן שונים מאוד".

"אלו אנשים שבשבילם כל יום מחדש הוא התמודדות לא פשוטה", מסביר סא"ל בומנדיל. "בכל בוקר מחדש הם צריכים לבחור להרים את הראש, להסתכל למעלה, ולגלות בתוכם את הכוחות להמשיך. כל מחלקה פורצת את גבולות ה'בלתי אפשרי' של עצמה, והחיילים יוצאים מכאן עם אופק הזדמנויות אחר לגמרי. המחלקה הזו היא נס, וכל אחד הוא פלא גדול בפני עצמו".

מפקד בסיס חוות השומר, סא"ל סמואל בומנדיל