"המטרה היא לגרום להן להאמין בעצמן"

המחזור הראשון של קורס יהב יצא לדרך בבסיס מחו"ה אלון. הקורס החדש מיועד לחיילות לפני טירונות, ומטרתו לסייע להן להשתלב בצה"ל ולהשלים שירות מלא. לשם כך, במהלך ארבעת השבועות של הקורס, 106 חיילות זוכות להעצמה אישית ראשונה מסוגה

16.12.21
מערכת אתר צה"ל

קורס יהב נבנה בהובלת מטה חיל החינוך והנוער, ובשיתוף גורמים אזרחיים. הוא מיועד לחיילות לפני שלב הטירונות ומטרתו היא שילוב החיילות בצה"ל. 106 החיילות המשתתפות עוברות במשך ארבעת שבועות הקורס חוויה מעצימה ולומדות להתמודד עם סוגיות שונות בהן ייתקלו במהלך שירותן הצבאי. לאחר הקורס, הן יעשו טירונות כללית באחד מבסיסי הטירונות, ויגיעו לתפקידים שונים. לחיילות שנבחרו ישנו סיכוי לנשירה מהצבא בעקבות הרקע ממנו באו, ולכן, הקורס שם לו למטרה למנוע זאת.

סמל דקל מלכא, מש"קית הצפ"ה של פלוגת יהב, השתתפה בתיאום ובבנייה של הקורס, סיפרה על תכני הקורס: "הקורס כולל סדנאות לחיזוק החוסן האישי והרצאות העוסקות בדימוי עצמי והעצמה אישית. כמו כן, ישנן פעילויות תרבות רבות, ושלל סיורים שמקנים לחיילות תשתית ידע. השיעורים בקורס פורצי דרך, הם עוסקים בהתמודדות עם קונפליקטים, התנהגויות מעכבות ומקדמות, בניית חזון, דיבור עצמי חיובי וברציונל שמאחורי שירותן בצה"ל".

"הקשיים שלהן כנשים עולים, ואנחנו לא משטחות אותם", סיפרה סמל מלכא. "אנחנו מבקשות להדגיש בפניהן את החוזק שלהן, הן לא צריכות להרגיש קטנות".

סמל מלכא תיארה גם את הפעילויות שנבנו לצורך ההתמודדות עם סוגיות ייחודיות אלו. "ישנה הרצאה של שני שטרליד, שהקימה עמותה לסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. נוסף על כך, כל צוות קרוי על שם גיבורה וחיילות הקורס דנות בתרומה וההשראה של הגיבורות הללו. עם גיבורות אלו נמנות בין היתר אליס מילר ומלאלה יוספזאי".

בימים האחרונים שמעו החיילות סיפור הצלחה מעורר השראה ממקור ראשון: רב”ט סנייט אישטה, כיום מדריכת חי"ר, תיארה בפניהן את הדרך הארוכה שעשתה מילדה שלא האמינה בעצמה עד כדי כך שלא הלכה לבית הספר, ועד לחיילת מצטיינת שמציבה יעדים ומגשימה אותם. בפנייה נרגשת לחיילות היא ביקשה מהן להאמין בעצמן. "תמיד יהיו כאלו שיגידו שלא יצא ממכן כלום, אבל אתן היחידות שיודעות מי אתן באמת. תראו במה אתן טובות ותשאפו להצליח, זה הכי חשוב".

רב"ט אישטה מרצה לחיילות בקורס

רב"ט בתאל רובל, מפקדת בקורס, סיפרה על הגישה החדשנית בו: "אנחנו מנחות קבוצה, לא רק מפקדות. אנחנו בין היתר מציפות שיח אישי עם חיילות בפורום הקבוצתי. הסגל חונך באופן פרטני את החיילות ומעודד התנסויות רבות שלהן בהדרכה".

סמלת הקורס, סמל שיר דלל, סיפרה כי גם בכל הנוגע למשמעת, התפיסה בקורס מיוחדת. "הסגל מסביר לחיילות את הרציונל שמאחורי המשמעת, כשחיילת עוברת, או עומדת לעבור, עבירה משמעתית מסבירים לה את השיקולים וההשלכות אבל מותירים את הבחירה בידיים שלה. בסופו של דבר רק אם הן יבינו את המשמעת היא תישאר איתן לאורך השירות".

"המטרה היא לגרום להן להאמין בעצמן ולחזק את תחושת המסוגלות שלהן", מספרת מפקדת הקורס, סגן יעל הדר. "מתוך כך, הן יוכלו להציב ולהשיג יעדים בכל תפקיד שיגיעו אליו. אין מקום שעושה את זה טוב יותר, מהר יותר ובעצמה כזו כמו צה"ל".

סגן הדר אומנם התעקשה שהצלחת הקורס תימדד רק בעוד שנתיים, שהוא מועד שחרור החיילות, אך ניצני ההצלחה כבר ניכרו בשטח. בצאתן מהרצאתה של רב״ט אישטה, שוחחו שתי חיילות על חלומה של אחת מהן. האחת, הציגה את הקשיים בדרך להגשמת החלום וחברתה השיבה לה "את תבני תכנית ותשיגי כל מה שתרצי".