קצינות החינוך ביהודה ושומרון

דרומית לעיר חברון, יושב בסיס החטיבה המרחבית (חטמ"ר) יהודה. השירות בעיר המאוכלסת באזור יהודה ושומרון (איו"ש) ובסביבותיה מזמן מורכבות המאפיינת את השירות באיו"ש בכלל – התמודדות יום יומית עם משימת השמירה על מרקם חיים משותף בין המתיישבים היהודים והאכלוסיה הפלסטינית.

האחריות לתחום החינוך בחטיבה מופקדת בידיה של קצינת חינוך

04.06.17
מערכת אתר צה"ל

האחריות לתחום החינוך בחטיבה מופקדת בידיה של קצינת חינוך צעירה ונמרצת. סגן משנה עטרה קולטה רק בת עשרים, אך בטקס שנערך בחודש שעבר כבר קיבלה על פועלה הצטיינות אלוף פיקוד המרכז.

כקצינת החינוך של חטמ"ר יהודה סג"ם קולטה מנחה מקצועית את מש"קיות החינוך בגדודים ובבסיס החטיבה, ועובדת גם מול הקצינים הבכירים שמפקדים על החטיבה והגדודים. תפקידה כולל סיוע למפקדים בחינוך החיילים. מסר מרכזי שסגן קולטה עוזרת להטמיע הוא חשיבות השמירה על הקוד האתי של צה"ל, רוח צה"ל, במסגרת השגרה המבצעית.

לא בכדי רווח השימוש בביטוי "הרב"ט האסטרטגי" לתיאור הלוחמים בגזרה. "פה ביהודה ושומרון יש חשיבות רבה לשיקול הדעת של החייל בקצה" קובעת סג"ם קולטה, וברור שכמעט כל שגיאה של אותו חייל תהדהד בארץ ובעולם ועלולה להביא להשלכות מרחיקות לכת.

 לרוב, מגיעים הגדודים לגזרה לאחר חודשים ארוכים של פעילות מבצעית שונה בתכלית מזו המאפיינת את אזור יהודה ושומרון, כמו הגנת הגבולות. לפיכך, נדרשת היערכות מקדימה של הכוחות לפעילות בגזרה ושיח מעמיק בכל הקשור לביצוע משימה ועמידה ברף מקצועי וערכי.

הכשרה ערכית-מנטאלית מקדימה זו נערכת על ידי המפקדים בשיתוף סגל החינוך. אחד מהכלים החינוכיים בו נעשה שימוש במסגרת ההכשרה הוא המחזה של תרחישי אמת מהשרות בגזרה באמצעות שחקנים מקצועיים.

התרחישים מעלים שאלות ערכיות, ומדמים מצבי לחץ בהם נתונים החיילים, דוגמת ביצוע מעצר. החיילים משתתפים בתרחישים הן בתפקיד עצמם והן בתפקיד אזרחים מולם פועל הצבא. כך, הם מתנסים בראיית הפעילות המבצעית הן מזווית האזרחים והן מזווית הצבאית.

סגן שיר רילסקי, קצינת החינוך של חטמ"ר אפרים, שוחחה עמנו על תפקיד קצינת החינוך. היא הדגישה כי קצינות החינוך בחטמ"רים לא מתמודדות עם המשימה לבד: "קצינות החינוך באיו"ש בקשר מצוין, אנחנו חולקות חוויות רעות וטובות ועוזרות אחת לשנייה כמה שיותר, הסגל הן החברות הטובות שלי", היא מסכמת ואומרת: "אני מאוד נהנית, אני חושבת שהתפקיד הזה מאוד משמעותי ולימד אותי המון על בגרות, חניכה והתעמקות בערכים".