איך נראה יום סידורים של 350 חיילים בודדים?

14.06.21
גל פלוק-רוה, מערכת אתר צה"ל

תחילת השירות מאתגרת כל חייל, אבל הקושי מתגבר כשמדובר בחיילים שצריכים להתרגל לחיים חדשים - במדינה אחרת ובשפה שונה. 

בבסיס מחו"ה אלון, שקולט מדי שנה מאות חיילים בודדים ועולים מכל העולם, חיפשו דרך להקל עליהם ולפנק אותם. לשם כך, ארגנו להם יום סידורים מרוכז, בו הגיעו מגוון ארגונים, משרדי ממשלה ועמותות שהתגייסו לשירותם.

הבסיס מפעיל מגמת עברית בת 5 פלוגות, כשהאחרונה בהן הוקמה לפני כחודש, כמענה לגל העלייה המאסיבי שמתרחש בימים אלו. הסיטואציה הזו דורשת מציאת פתרונות מתמדת להקלה ולשיפור הליך קליטתם של החיילים הבודדים והעולים במערכת הצבאית.

"ישנה ייחודיות ואתגר אחר לשירות של חיילים עולים ובעיקר בודדים", מצהירה רס"ן לירון מנשה, מפקדת מגמת העברית בבסיס, "והיה לנו חשוב להראות לחיילים שלנו כמה אנחנו מעריכים את הבחירה שלהם, שהיא לא מובנת מאליה. 350 מתוך העולים החדשים במחו"ה הם בודדים, ורצינו להגיד להם תודה".

יחד עם האגודה למען החייל, ארגון נפש בנפש, המרכז לחיילים בודדים ביחידת מופת וארגונים נוספים שהתגייסו למאמץ, הופק בשבוע שעבר אירוע הוקרה לחיילים הבודדים. מעבר לאווירה הטובה וההזדמנות להוקיר להם תודה, הוא היה גם הזדמנות פרקטית לעשות סידורים מבלי להסתבך עם נסיעות וריצות ממשרד למשרד.

בפני המשתתפים באירוע עמדו אפשרויות רבות: מעמדות של משרד הפנים והרישוי, שאפשרו להם להמשיך את הליכי הוצאת תעודת הזהות ורשיון הנהיגה, דרך רופאי שיניים ועד שירותי מעטפת כמו מציאת משפחות מאמצות ו"אח גדול" שילוו אותם בדרך החדשה. 

"אנחנו רואים חשיבות עליונה בדאגה לחייל, ובפרט לבודד ונמשיך לסייע בכל עת", משתפת רס"ן נטלי חן, רמ"ד בודדים ביחידת מופת, ואליה מצטרפת גם רס"ן מנשה, שהייתה אחראית על הפקת האירוע: "הגיעו נציגים מהמון עמותות, ממשרד הפנים, וגם פיזיותרפיסט ורופא שיניים. רצינו לתת את המענה השלם, להקל קצת על החיילים, להראות להם שאנחנו רואים אותם ועובדים קשה בשבילם".

"מדהים לראות כמה זה עוזר להם. התגובות היו פשוט מדהימות", היא משתפת. "בנוסף לסידורים, היו גם עמדות מזון, פופים ומוזיקה - זאת פעם ראשונה שיש במחו"ה אירוע בסדר גודל כזה. האווירה הייתה פשוט מרוממת".

בין הארגונים שבאו לתרום את חלקם ולהביע את תמיכתם, בלטה קבוצה גדולה של אזרחים מארגון נפש בנפש, שהם בעצמם עולים חדשים שעברו טירונות בבסיס. 

ג'וש שושון, שהגיע מגרמניה כדי להתגייס והיום עובד בארגון, מספר בחיוך: "זאת זכות להגיע לכאן, כי מעבר לשירותים הפרקטיים אני יכול גם לדבר עם החיילים מהלב, הם מתייעצים ומספרים על החוויה שלהם כאן ואני משתדל לעזור ולייעץ. לא כי אני איש מקצוע, אלא כי הייתי הם פעם. אני יודע שאם זה היה קורה בתקופתי זה היה נותן לי כוח ומוטיבציה להמשיך, וזאת זכות לאפשר את זה למישהו אחר".