חוששים? כך התכוננו לגיוס המתקרב

סיורים ברחבי הארץ, סיפורי גבורה ממלחמת העצמאות ואימוני כושר מאתגרים - וזה רק חלק ממה שעברו המלש"בים מכל רחבי הארץ בחודש האחרון. כעת, כל שנותר הוא לאחל להם גיוס נעים!

07.06.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

בזמן שבכל רחבי צה"ל תרגלו לחימה תחת אש, שילוב זרועות, הגנה רב-מימדית ואפילו טסו לקפריסין, גם חיל החינוך והנוער יצא לפרויקט ארוך טווח - 'חודש התקומה'. "זה חודש שלם בו אנחנו מרכזים למלש"בים פעילויות העוסקות במורשת קרב ובהכנה לשירות", מסביר סא"ל אלעד נתן, מפקד יחידת ההכנה לצה"ל.

"מדור לדור" הוא אחד המיזמים הבולטים, במסגרתו נפגשו מלש"בים עם לוחמי דור תש"ח אשר הקימו את הארץ. הם העניקו להם תעודת הערכה, ישבו איתם והאזינו לסיפורם העשיר מהתקופה. "הצעיר שבהם הוא בן 92 והמבוגר בן 108", מציין מפקד יחידת ההכנה.

סה"כ, נערכו כ-60 מפגשים בין הדורות. אלו מבין לוחמי תש"ח שיכולים להתנייד הגיעו לדבר בפני קבוצות, ולשאר הגיעו מלש"ב וחייל עד לפתח הבית. "הפגישה הייתה מאוד מרגשת לכולנו", משתף סא"ל נתן, "הבוגרים זכו לשתף את הסיפור שלהם ולהעבירו אל הדורות הבאים, והמלש"בים זכו ללמוד ולשמוע עוד על איך שקמה המדינה שלנו. אין ספק שהמיזם הזה הצליח ושנמשיך לקיים אותו גם בשנים הבאות".

פרויקט נוסף הוא "סיורים בשביל המורשת", שעסק גם הוא בהיסטוריה ובמורשת, אך מכיוון אחר - דרך הרגליים. חיל החינוך העביר סיורים למלש"בים ממגוון מסגרות, במהלכם הם הלכו בשבילים בהם לחמו חיילי צה"ל, שמעו מור"קים ולמדו על היסטוריית המדינה.

"באחת התוכניות שלחנו את המלש"בים לניווטים ביחד עם חיילים שלנו - שני חיילים על חמישה מלש"בים", מעיד סא"ל נתן, "ככה הם גם למדו קצת את עולם הניווטים, וגם זכו לפגישה יותר אינטימית עם החייל, בה יכלו לשאול את כל מה שעל הלב שלהם בשיחה פתוחה ונעימה".

המיזמים האלו מהווים רק חלק קטן מתוך מה שעברו המלש"בים במהלך החודש. הם גם השתתפו באימוני מוכנות לקראת הגיוס בבתי הספר, עברו סיורים במוזיאון הפלמ"ח, והשתתפו בשיחות על שירות קרבי עם מ"פים ממגוון תפקידים - הכול כדי להנגיש להם את הצבא ולהפוך את חוויית הגיוס להרבה פחות מאיימת.

על פי סא"ל נתן, יש הסבר חשוב לקיום התוכנית דווקא בתקופה הזו של השנה: "בחרנו להתחיל את הפרויקט בסמיכות ליום השואה, הזיכרון והעצמאות - אירועים משמעותיים שעיצבו את המדינה ואת צה"ל".

בכל "חודש התקומה" השתתפו כ-7,000 מלש"בים, וסא"ל נתן כבר מציב לעצמו את היעד לשנה הבאה: "אני מצפה שבפעם הבאה נחצה את רף ה-10,000. התגובות היו מעולות ובשנה הבאה נדאג לשמר את כל מה שהצליח וכמובן שנמשיך להוסיף דברים חדשים".