הכירו את הליך מחיקת הרישום הפלילי בצה"ל

"ההזדמנות שצה"ל מעניק לחיילים שלו אינה מובנת מאליה. בסוף הדרך, המושכות בידיים שלנו, ואני מעודד את כל מי שעומד בקריטריונים להשקיע מאמץ למען העתיד שלו"

27.11.23
דרי גיא, מערכת את"צ

צה"ל, כצבא העם, קולט לשורותיו נוער מכל שדרות העם. על כן, מגויסים לשירות החובה גם נערות ונערים שצברו לפני גיוסם תיקים פליליים. מתוך השאיפה להעניק לכל חיילת וחייל שוויון הזדמנויות מלא, ניתנת האפשרות למשרתים בעלי רישום פלילי ששירתו שירות מלא לעמוד בפני ועדה אשר בסמכותה להמליץ על מחיקת הרישום הפלילי.

אז איך עובד התהליך? סגן שיר אדלר, קצינת מחיקת הרישום הפלילי היחידה בצה"ל, מתארת:

"הוועדה מגישה את המלצותיה לבית הנשיא, שם הנשיא בוחן את ההמלצה ומחליט אם להעניק למשרת חנינה", היא מסבירה. "בוועדה, בראשות קצין החינוך והנוער הראשי, יושבים נציגים מהפרקליטות הצבאית, ממיטב, ממערך מגן, וכמובן אני והמש"קים שתחתיי. המשרת מגולל את סיפורו ואז המשתתפים עוברים יחד על סעיפי הרישום הפלילי שנרשמו עבורו ועל מכתבי ההמלצה ממפקדיו. אנחנו מבינים את האדם מולנו לעומק, ומחליטים יחד האם ניתן להמליץ עליו לקבלת חנינה".

סגן אדלר מוסיפה: "בשונה מההליך באזרחות, מחיקת הרישום הפלילי במסגרת השירות בצה"ל הוא קצר יותר ואורך מספר חודשים בלבד, זאת לעומת הליך אזרחי שעלול לקחת שנים. בנוסף, אחוזי קבלת החנינה בתהליך הצה"לי עומדים על כ-97%"

גם סרן יונה קורנשטיין, כיום חניך במכללה לפיקוד טקטי, הגיע ליום הגיוס עם מספר תיקים פליליים שנפתחו במהלך תקופת נעורים קשה. "במהלך הילדות פיתחתי בעיות קשב וריכוז ובעיות למידה כל כך חמורות, שכבר בגיל חמש התחלתי לקחת ריטלין", משתף סרן קורנשטיין, "הסביבה האמינה שאני חריג והתנהגה אליי בהתאם, ולכן סיגלתי דפוסי התנהגות אלימים כדי להתגונן". דפוסי התנהגות אלה הובילו את סרן קורנשטיין לבסוף לצבור מגוון סעיפי רישום פלילי.

 

"יום אחרי שחגגתי בר מצווה נעצרתי בפעם הראשונה, באותו מקרה - על ונדליזם. במהלך תקופת חטיבת הביניים והתיכון עברתי 9 מסגרות, בכל אחת מהן החזקתי חודשים בודדים. המצב הידרדר והתחלתי לשתות אלכוהול כבר בגיל 15, כי הבנתי שזאת הדרך היחידה לשכוח את הצרות".

"בחופש הגדול שבין כיתה י' ל-י"א נעצרתי שוב, והואשמתי בעבירות שביצעתי וגם בכאלו שלא. רציתי לבנות לעצמי מוניטין, לכן ניפחתי והודיתי בכל העבירות. אחרי חקירה שנמשכה שעתיים פתחו לי תשעה תיקים נוספים על פריצות, ונדליזם וגניבות, ובעקבות כך נשלחתי לכפר נוער לנוער בסיכון".

"בכפר הנוער החזקתי כמה חודשים עד שנקלעתי לתגרה אלימה, קפצו עליי מספר מדריכים והצמידו אותי אל הקרקע. הבנתי שהגעתי לנקודת האל-חזור". סרן קורנשטיין הואשם תחילה בניסיון רצח. לאחר בירור הורד האישום ל-'תקיפה ואיומים בנסיבות מחמירות וחבלה של ממש עם נשק קר'. הוא שהה מספר שבועות במעצר ונשלח לכלא אופק, כלא לנוער.

"לאחר זמן מה, הצלחתי לצאת להליך שיקומי בכפר הנוער נירים. כל עונש קיים - קיבלתי. עשיתי מסעות, חפרתי בורות, סגרתי חודשים ללא טלפון ובהם לא ראיתי את המשפחה שלי - גם זה לא עניין אותי, כי הייתי בטוח שזאת הדרך לבסס את הכבוד שלי". רק כשכפר הנוער איים להשעות אותו לאלתר, הבין סרן קורנשטיין שהאפשרות הבאה העומדת בפניו היא לחזור לכלא. הוא החליט לחזור לכפר הנוער נירים על תנאי, ואכן התמיד בהתנהגות טובה במשך שלושה וחצי שבועות, אך יומיים לפני הוועדה שתחליט אם יישאר, נקלע שוב לתקרית אלימה.

בעת שהוא ישב בתא המעצר, הבין שעומדות בפניו שתי אפשרויות; או שיבחר בחיי הפשע, מהם קשה להשתקם, או שיבחר בדרך הישר ובמקרה הרע ביותר יחזור לפשע. "הגעתי להסכם עם עצמי שאם באורח פלא אשתחרר ממעצר באותו הערב, אהיה חייב לקחת את עצמי בידיים וללכת אחרי נירים בעיניים עצומות. בשתיים בלילה אכן שוחררתי", מספר בחיוך.

כשחזר לנירים הוא התוודה ולקח אחריות על כל בעיות המשמעת, ונשלח לחווה טיפולית בבעלות נירים ברמת הגולן. הוחלט שיעבור שיקום במהלכו ישהה שלושה חודשים ללא טלפון, ללא יציאות הביתה ובלי ביקורי משפחה - ואז יוחלט אם ישאר בחווה להמשך תהליך או יחזור לנירים. "בחווה שהו יחד איתי רק מנהל החווה ומתנדבים. לקראת חופשת סוכות לא נמצא מתנדב שישאר איתי בחווה במשך החג, לכן המנהל נתן לי את המפתחות ואמר לי שבמשך החג אמלא את תפקידו. זה היה מאוד משמעותי עבורי, הוא הביא לי את המפתח למפעל חייו, וידעתי שאני לא יכול לאכזב אותו. הצלחתי לנהל את החווה והבנתי שאני מסוגל לייצר גם הצלחות, לא רק הרס. התעוררה בי האמונה שאני יכול לבחור בדרך אחרת, אבל עדיין לא גמלה בי ההחלטה האמיתית לעבור שינוי".

"לאחר שבועיים נוספים הוזמנתי לארוחת שישי בבית המשפחה המארחת שלי בסביבת החווה, ואב הבית הורה לי לשטוף את הכלים בסוף הארוחה. הרגשתי מאוד מושפל. החלטתי שאני מעדיף לחזור לכלא, גם אם אצטרך לצעוד לשם ברגל ממש באותו רגע. פתאום נזכרתי בחופש ההוא בו הצלחתי לנהל את החווה. הבנתי שאסור לי לזרוק את ההזדמנות האחרונה שנירים נותנת לי לפח, לכן חזרתי למטבח והחלטתי לשטוף צלחת אחת. כשסיימתי לשטוף אותה, הבנתי שהצלחתי בפעם הראשונה לבחור בדרך הנכונה, ומרגע שבחרתי במשהו - אין שום דבר שיכול לעצור אותי".

סרן קורנשטיין סיים את התהליך בחווה, ובעבודה קשה למד במשך חצי שנה וקיבל תעודת בגרות מלאה, וכן תעודת הצטיינות על היותו חונך מצטיין בכפר הנוער. הוא התקבל לשנת שירות בה עבד עם נוער בסיכון, ובאוגוסט 2016 החל טירונות קרבית בחטיבת גבעתי. משם המשיך לסיירת, ולאחר מספר חודשים בהם היה מפקד כיתה, הוא יצא לקורס קצינים. "בתקופה הזאת התקשרה אליי קצינת מחיקת הרישום הפלילי דאז. היא התעקשה ודאגה להכול. הגעתי לוועדה, במהלכה התרשמו ממני ומהסיפור שלי, והחליטו להמליץ עליי לבית הנשיא. אחרי חודשיים הודיעו לי שקיבלתי חנינה מהנשיא". 

"בעיני, החנינה היא לא רק ניסיון שלי להוכיח שפתחתי דף חדש, אלא אישור חיצוני אמיתי שהמאמץ להשתנות השתלם. אנשים רואים את השינוי שלי, מוקירים ומעריכים אותו. ההזדמנות שצה"ל מעניק לחיילים שלו אינה מובנת מאליה. בסוף הדרך, המושכות בידיים שלנו, ואני מעודד את כל מי שעומד בקריטריונים להשקיע מאמץ ולעמוד בפני הועדה".

סגן שיר אדלר מסכמת: "לתת הזדמנות שווה לכל חיילת וחייל זה חלק מרכזי במטרה של צה"ל בכלל ובמטרה של חיל החינוך והנוער בפרט - בין אם זאת נערת חוסן שמגיעה למחו"ה אלון או נער שהדרדר לפשע בגיל העשרה, והם השתקמו והשיבו את חייהם בחזרה אל דרך הישר. בסוף ניתנת להם האפשרות לפנות אלינו ולפתוח דף חדש בשער היציאה בחזרה לאזרחות".

מה הם הקריטריונים להגשת מועמדות לעלות בפני הועדה?

  • על העבירות להיות טרם הגיוס לצה"ל
  • חיילות ששירתו במשך שנה וחצי לפחות
  • חיילים ששירתו במשך שנתיים לפחות
  • על החייל/ת להיות נקי/ה מהרשעות בית דין צבאי
  • על החייל/ת להיות ללא אינדיקציית מצ"ח
  • על החייל/ת להיות ללא תיקים פתוחים

חיילים שצברו במהלך שירותם 10 הערות משמעתיות, או 21 ימי נפקדות, או 35 ימי מחבוש - יצטרכו להגיש בקשה חריגה.

לפרטים נוספים ותחילת תהליך ניתן לפנות לסגן תמר סדון, קצינת הרישום הפלילי, בדרכים הבאות:

  • בטלפון הנייד של סגן תמר סדון: 054-3278113
  • במייל הצבאי: תמר סדון ctrl+k
  • לחלופין, ניתן לפנות למש"ק/ית הת"ש או למש"ק/ית החינוך ביחידתכם.