כך הצליח חיל הטכנולוגיה והאחזקה להוריד את אחוז הנשירה מבה"ד 20 ב-70%

בה"ד 20 מעולם לא היה מלא יותר. הודות לליווי אישי עוד לפני הגיוס, מבחר רב יותר של קורסים חדשים ושיטות לימוד חווייתיות, מציגים בבית הספר למקצועות חיל הטכנולוגיה והאחזקה ירידה ניכרת במספר הנושרים. מפקד הבה"ד, אל"ם קובי דקר, סיפר לנו איך זה קרה

13.08.17
יעל הרשקו, מערכת אתר צה"ל

בחיל הטכנולוגיה והאחזקה מציגים נתונים מרשימים המעידים על צניחה של כ-70% במספר הנושרים מהקורסים שמתקיימים בבה"ד 20.

לפי הנתונים, אחוז החיילים שלא סיימו את הקורס עמד בשנת 2012 על 16%, ואילו נכון להיום הצטמצם המספר משמעותית ל-5%. "כבר שנים שאנחנו נמצאים בעבודה מאומצת להעלאת המוטיבציה", מספר מפקד הבה"ד, אל"ם קובי דקר, "ואין ספק שרואים את זה בשטח".

המהפך הזה, מסביר אל"ם דקר, הוא תוצאה של שרשרת צעדים. הכל מתחיל, הוא אומר, עוד לפני הגיוס: "אל המלש"בים מגיעים הביתה מפקדים שמציגים בפניהם את הקורס בו ישובצו, ואת מהות העבודה אותה יעשו. ככה אנחנו מורידים את הלחץ והחשש, והמלש"ב מגיע ליום הגיוס רגוע יותר - ובראש פתוח".

גם רשימת הקורסים הורחבה, כך שהיא כוללת מגוון רב יותר של אפשרויות מקצועיות. הלימודים והתכנים עצמם התפתחו בהתאם לשינויים הטכנולוגיים וההתפתחות בתחום האמל"ח בצה"ל. "אנחנו עוסקים יותר בתחומים מתחדשים", מפרט מפקד בית הספר, "אם בעבר כלי הרכב היו פשוטים יותר, עם מערכות ישנות ודרשו עבודה סיזיפית, היום ישנם רכבים ובהם מערכות חדשות, שדורשים גם מאיתנו קפיצת מדרגה".

"מי שעומד במקום חוזר אחורה"

בימים אלו מחזור אוגוסט 17' נקלט בצבא כולו, ובחיל בפרט, ואל"ם דקר בהחלט מרוצה מהנכונות והנחישות של המשרתים החדשים: "אני יכול לומר שיש נתונים מאוד מעודדים לגבי המוטיבציה שלהם לגיוס לחיל. נרשמה עליה משמעותית בקרב המלש"בים שדירגו גבוה את הרצון להגיע לתפקיד בחיל הטכנולוגיה והאחזקה, וגם קציני המיון בבקו"ם העידו על שיפור משמעותי".

כדי להמשיך את המגמה, ולדאוג שאחוזי הנשר יוסיפו לרדת, הוכנסו לכיתות הלימוד בבה"ד טאבלטים ותוכנות עזר מתקדמות שנועדו להפוך את השיעורים לחווייתיים יותר.

מפקד בה"ד 20, אל"ם קובי דקר

"בקורס בו מלמדים על הנמ"ר, לדוגמה", מספר אל"ם דקר, "ממש אפשר לראות אותו בצורה תלת מימדית ולסובב אותו וירטואלית מכל הכיוונים. יש גם מערכת VR, מציאות מדומה, שכשמשתמשים בה ממש מרגישים בתוך הנמ"ר ורואים את מה שמתרחש בתוכו".

את השימוש בכלים המתקדמים הללו שואפים בחיל להרחיב גם לעבודה בשטח. "בחזון שלנו, אנו רואים  חיילים שבמקום לרוץ למשרד ולדפדף בחוברות כדי לבדוק איך לתקן חלק מסוים בכלי, פשוט פותחים את הטאבלט. "מי שעומד במקום הולך אחורה", הוא פוסק. "ואנחנו עוסקים בהסתכלות קדימה".