כך פועל הגדוד החדש שנותן מענה ליחידות השדה ברגע האמת

אי פעם תהיתם מה קורה כשכלי רק"ם זקוק לתיקון במהלך פעילות מבצעית? או כיצד גדוד, שהוקפץ מהרגע להרגע, מצליח להיערך למשימה בזמן הקצר ביותר? בחיל הטכנולוגיה והאחזקה התשובה כבר ברורה - "גדוד הערבה" החדש שנועד לתת מענה ליחידות השדה ברגע האמת. כך הם פועלים

20.08.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

באוקטובר האחרון, חיל הטכנולוגיה והאחזקה (טנ"א) החליט לעשות מעשה. במסגרת פרויקט "אחזקה אחרת", ששם בראש מעייניו את שינוי ושיפור האחזקה הצבאית, החליט החיל ליצור גוף אחד שתכליתו תהיה להעניק סיוע מיידי ואיכותי ליחידות בשטח, ולוודא כי האחזקה של כל כלי הלחימה לא תישאר בגבולות הבסיס כפי שהייתה עד היום.

כדי למנוע מצבים בהם החיילים יידרשו לעצור את פעילותם ולתקן את כלי הלחימה בעצמם, או לחכות לסיוע, הוחלט על איחוד שלושה אגדי אחזקה מרחביים לכדי אגד אחזקה ארצי אחד.

אותו אגד מכיל בתוכו חמישה גדודי טנ"א חדשים, שמעתה תפקידם יהיה גם להכין את היחידות לפני כל פעילות, וגם להתלוות יחד איתן לשטח כדי להעניק ללוחמים מענה איכותי ומהיר הרבה יותר.

אחד הגדודים הוא "גדוד הערבה", שהוקם כמענה ליחידות זרוע היבשה הממוקמות בדרום הארץ. כחלק מפועלו, מסייע הגדוד באחזקת רק"ם (רכב קרבי משוריין), צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) וצל"ם (ציוד לחימה מבוקר) בכלל הבסיסים המרכזיים בנגב – שיזפון, בהל"ץ, קריית ההדרכה, שבטה, ביסל"ח, בה"ד 1, סיירים ומחנה חיון.

"הגדוד בעצם אחראי על האחזקה היזומה במרחב ואחזקת שגרה למספר מערכים", הסביר מפקד הגדוד, סא"ל מיכאל בסין. "אנשי הגדוד מתמקצעים ומוכנים לתת סיוע בכל תנאי השטח ובכל מזג אוויר, ופועלים לשימור האיכות הלוגיסטית של כל יחידה בבסיס ומחוצה לו".

"במצב חירום, הגדוד יכול להיות מופעל לכל מרחב לחימה בו זקוקים לו", הדגיש המג"ד. "לאחר קבלת פקודה, חיילי הגדוד חוברים ליחידות ומסייעים להן בכל אשר נדרש כדי שהכלים בהם ישתמשו יהיו כשירים וזמינים למשימה".

לצד יריית הפתיחה של צק"ח גדעון, שהוביל שרשרת אימונים אינטנסיבית ומגוונת, התרחש גם אחד מהתרגילים המיוחדים והמשמעותיים ביותר - התרג"ד הראשון של "גדוד הערבה" החדש.

במסגרת התרגיל, החיילים והמפקדים אתגרו את יכולותיהם האופרטיביות באמצעות חבירה לכוחות מתאמנים של "עוצבת געש" ויחידות החירום של "עוצבת הבשן". "היה על הגדוד להתמודד עם תיקון כלים רבים, במצבי הרס שונים תוך כדי התגוננות מאש אויב", .משתף מפקד הגדוד ומוסיף שכדי לדמות קושי מבצעי אמיתי תרגלו החיילים 700 קילומטרים רחוק יותר מאיזור הנוחות שלהם - ברמת הגולן.

בסיום התרגיל, הביע המג"ד שביעות רצון מהתוצאות המרשימות: "רמת הקושי עולה מפעם לפעם וכך גם רמת המוכנות שלנו - וזה ניכר. בזכות העבודה המסורה של החיילים שלנו, יחידות יכולות לצאת מהר יותר לשטח, כאשר הם סמוכים ובטוחים שלכל תקלה או קושי יהיה פתרון. הגדוד מביא איתו יכולות ועוצמות שלא נראו עד עכשיו ומהווה כוח שמסוגל לתקן כ-180 כלים ביממה".

הגדוד הטרי כבר הותיר חותם משמעותי בדרך התפקוד ורמת האחזקה של צה"ל כולו. "במהלך האימונים הרבים שביצענו השנה הוכחנו שאנו מכפיל כוח עבור יחידות הזרוע", מסכם מג"ד בסין בגאווה, "אנחנו פועלים לילות כימים לשיפור תהליכי העבודה שלנו וללמידת הכוחות בשטח וצרכיהם. בסופו של דבר המוכנות של צה"ל מתחילה מהדברים הקטנים".