מערכת אתר צה"ל

ביום ראשון האחרון התקיים טקס סיכום שנה של מיזם "צבא ההגנה לטבע" בראשות קצין טנ"א (טכנולוגיה ואחזקה) ראשי, תא"ל אילן אליה. הכנס כלל סיור בשמורת הטבע "שפך נחל פולג", אירוע השקת יחידות חדשות והענקת אות הצטיינות ליחידות המצטיינות במיזם.

היחידות אשר קיבלו אות הצטיינות הציגו את פעילותן השנה בעמדות הסברה שהיו פרושות במקום האירוע.

פלגה 916 בזירה הימית הדרומית באשדוד קיבלה על עצמה לסייע לאישוש אוכלוסיית צבי-הים. כחלק מהמיזם, הפיקו עבור היחידה מגדיר זיהוי בעלי חיים ימיים עם דגשים כיצד יש לפעול במקרים של מפגש עם בע"ח פצוע. בנוסף, הפלגה צוידה ב"קצ'רים" - כלים לשליפת בעלי חיים מהמים והלוחמים מסתייעים בהם להעלות לספינה בעלי חיים פגועים, שזקוקים לטיפול רפואי. לאחרונה, הוחזרה למים צבת ים אשר חולצה על ידי הפלגה.

מרת"ח (מרכז הטילים והתחמושת) הטמיעו בבסיס הערכים שלהם את סוגיית הגנת הסביבה.
בתחום הבסיסים בוצע סקר ערכי טבע ומורשת ובעקבותיו נוקו מעברי בעלי חיים בגדר המערכת ונעשו פעולות שימור בבית הכנסת העתיק של חורבת עמודים.

בא"פ אליקים הקים פורומים צבאיים אזרחיים לניהול שטח האש בצורה מיטבית, יצר תכנית צמצום שריפות בשטחים אלו, קידם התקנת שערים להגנה מיטבית על השטח ואימץ את חורבת סומקה שנמצאת בלב שטחי האש של הבא"פ.

התצפיתניות בגדוד 636 עוברות הכשרה לעיסוק בתחומי הטבע בכלל ולהתמקדות בערכי הטבע בגזרתן בפרט. הן מתעדות ומקליטות מידע המסייע בשמירה על הטבע. כחלק מהמיזם, הפיקו עבור היחידה מגדיר זיהוי בעלי חיים באמצעים תרמיים ואחת לחודש המידע נאסף ועובר ניתוח על ידי חוקרים.

הכנס התקיים בבה"ד 8 אשר לוקח חלק משמעותי במיזם ונרתם לכל עשייה ותרומה סביבתית ואף קיבל אות הצטיינות מהמיזם.
"בה״ד 8 הוא בסיס שבפעילותו השוטפת שם דגש על שמירה על הסביבה והערכה לטבע" מספר מפקד הבה"ד סא"ל תומר יעקב, "החיילים והמפקדים בבה״ד משתתפים בפעילויות שונות של מיזם צבא ההגנה לטבע מתוך אמונה בחשיבות ובערך של שמירת הסביבה באיזור שלנו."

"מיזם צבא ההגנה לטבע מורכב משותפות של צה"ל, משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים; שותפות שהביאה למימוש חלום למציאות ולהיותו מיזם ערכי שמשפיע על כלל החברה הישראלית״, אמר ראש אט"ל, אלוף איציק תורג'מן "מפקד שבוחר לעצור את שגרת יחידתו בכדי לעסוק בערכים ולחנך את חייליו לשמור על ארץ ישראל, זו מנהיגות לשמה, וכך אנו צריכים לנהוג בתור מפקדים אשר מהווים דוגמה ומודל עבור אזרחי ישראל ובכלל".