הסימולטור שפותח שער למציאות אחרת

בשביל רובנו, שימוש במציאות מדומה הוא לא יותר מאטרקציה נחמדה שניסינו פעם בקניון, ולמי שקצת יותר מושקע בעניין, זה משחק שיש בבית. לפני כשנה, החליטו בטנ"א לקחת את הפיתוח ולבנות סימולטור שיכול לדמות טנק הפוך - גם בתוך חדר ממוזג בתל השומר

26.07.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

כל מי שמכיר את חיל הטנ"א כנראה יודע שהם מתעסקים בתרחישי חילוץ לא רגילים, עבורם טנק תקוע בבוץ הוא עבודה שגרתית. אבל להפוך טנק בכל שני וחמישי בשביל תרגיל זה לא כל כך פשוט.

האנשים בענף תעשייה וניהול במחלקת אחזקה והפעלה של חיל הטנ"א, יחד עם הרשות לפיתוח הטנק והמרכז לאימונים לוגיסטיים, עבדו קשה על יצירת פתרון לבעיה, ופיתחו סימולטור חילוץ חדשני שפועל במרחבי המציאות המדומה.

הסימולטור מורכב ממשקפי מציאות מדומה ושני ג'ויסטיקים המדמים את הידיים, ומשם אפשר ליצור תרחישי חילוץ כיד הדמיון. "אנחנו יכולים ליצור הכול בקלות, בעלות ובזמן מינימליים", מתאר רס"ן בני מייסולס, רמ"ד תנופה טכנולוגית בענף תעשייה וניהול, "החל מתוואי השטח, לאיזה מזג אוויר ואפילו עד איזו תפילה תישמע מהמואזין".

"בגלל שזה ממוחשב אנחנו יכולים לדמות תרחישי קיצון ולאפשר לחיילים לטעות מבלי לעצור אותם. אין שום סכנה, לא בטיחותית ולא כלכלית", מסביר רס"ן מייסולס, "זה מוציא מהחיילים את הצדדים הכי יצירתיים שלהם, וככה אנחנו בוחנים אותם גם אם החילוץ מורכב או תחת אש, ויכולים ללמוד את דפוסי החשיבה וההתנהגות של המתאמנים, וכך להגביר את המוכנות בזמן אמת".

המאמן מיועד למפקדי צוותי חילוץ ומנהלי עבודה, והם יכולים לתרגל כזוג. הסימולציה מתרחשת בתקשורת מלאה בין מדריך הסימולטור למשתמש. המתורגל יכול לבקש את הכלים שהוא צריך, והם יופיעו לו מיד בידיים, ואם הוא רוצה לתת הוראות פעולה, הוא ייתן את הפקודה ויראה את התוצאות נבנות מולו.

"רואים שמי שתרגל בסימולציה, מגיע עם יותר ביטחון ומקצועיות לתרגילים הפיזיים", רס"ן מייסולס מעיד, "לכן אנחנו פועלים כדי להטמיע סימולטורים מבוססי מציאות מדומה בכמה שיותר תחומים".

"מדובר בבשורה משמעותית לצה"ל", רע"ן תעשייה וניהול, סא"ל גלית וייס מסכמת, "היכולת לפתח סימולטורים בטכנולוגיה מתקדמת מוכיחה כי השמיים הם הגבול".