הפרויקט שמהנדס את צה"ל כבר מגיל 16

בחיל הטנ״א לא מבזבזים זמן, ומתחילים להכשיר את החיילים כבר מכיתה י׳. יותר מ-2,000 מלש״בים כבר לוקחים חלק בתוכנית המיוחדת, שבסופה ישרתו כהנדסאים ביחידות הקצה של צה״ל, ואף ירכשו מקצוע לחיים

04.09.23
הילה גד, מערכת את"צ

1 בספטמבר, 08:00 בבוקר. על רקע הצלצול שרועם במסדרונות בתי הספר ברחבי הארץ, עושים 2.5 מיליון תלמידים את דרכם לכיתות.

2,500 מתוכם הם השוחרים של אגף הטכנולוגיה והאחזקה. הם לומדים בכיתות רגילות, עם מערכת טיפוסית, אך כבר מכיתה י׳ מיועדים להיות ההנדסאים הבאים של צה״ל.

״השוחר מגיע לבית הספר בכל יום כמו כל תלמיד״, מסביר סא״ל לירון מלכה, מפקד האקדמיה של חיל הטנ״א, ״אבל בנוסף למערכת שעות רגילה הוא מקבל תגבורים וחוגים נוספים אחרי שעות הלימודים״.

במהלך שלוש השנים של השוחרים בתיכון, הם לומדים לתעודת בגרות מלאה ובמקביל לכך גם אלקטרוניקה, מכטרוניקה, הנדסאות חשמל או מכונות, ונחשפים לצה״ל בכלל ולחיל הטנ״א בפרט במגוון דרכים: החל ממורות חיילות בכיתה, שמסבירות על עולם הערכים של צה״ל, ועד מ״כ שמלווה אותם מהיום הראשון, גם בפן האישי, אך בעיקר במקצועי.

כשהם מסיימים את התיכון, ניצבת בפניהם ההחלטה - להתגייס לחיל הטנ״א ולשרת במקצוע שלמדו, או, להמשיך לי״ג-י״ד, במסלול העתודה האקדמית, ואף להתמיין למסלול העתודה הטכנולוגית לתואר הנדסאי ולמסלולי קצונה נוספים.

״יותר מ-80 אחוז מהשוחרים בוחרים להמשיך לי״ג-י״ד״, מתגאה סא״ל מלכה, ״הם מבינים שזה מה שיתרום להם בהמשך החיים. בסופו של דבר, אחרי שהם מסיימים את שירותם הצבאי הם יוצאים לאזרחות עם מקצוע וניסיון משמעותי״.

באוגוסט האחרון נפתח פיילוט חדש בפרויקט: מנגנון השיבוץ החזוי. הנדסאים שממשיכים ללמוד י״ג-י״ד ממלאים שאלון העדפות מיוחד, בו הם יכולים לבקש באיזו יחידה לשרת, עם מי, ובאיזה מקצוע. ״לכל שוחר אנחנו מצרפים מדריך שמשרת ביחידה אותה השוחר ביקש״, מפרט סא״ל מלכה, ״וככה נוצר חיבור בין המלש״ב לצבא עוד לפני הגיוס״.

פרויקט השוחרות קיים ביותר מ-100 בתי ספר ברחבי הארץ, ומשתתפים בו כ-900 תלמידי תיכון ו-1,600 הנדסאים בכיתות י״ג-י״ד. ״אנחנו משקיעים הרבה משאבים בכל שוחר מתוך הבנה שגם אם נראה אותו בצה״ל "רק" עוד חמש שנים, זה שווה את זה״, מסביר מפקד האקדמיה, ״המטרה שלנו היא לתת את המענה הטוב ביותר ליחידות הקצה, וכדי לעשות את זה אנחנו צריכים את האנשים הטובים ביותר, עם הידע הרב ביותר״.