מערכת אתר צה"ל

מורשתו של צה"ל עתירה בסיפורי גבורה, במורשות קרב ובתיאורי קרבות, אך אסור לשכוח את המערכים המורכבים שבזכותם צבא יכול להילחם, לשמור על רציפות בלחימה ולהשיג את מטרותיו המבצעיות.

הלוגיסטיקה בצה"ל מסתמכת על אנשים ומפקדים מהשורה הראשונה בתחומם, בעלי ניסיון והשכלה שרכשו ופיתחו תורות ויכולות, חלקן ייחודיות אשר מקנות לצה"ל יתרון איכותי ומכפיל כוח.

חיל הלוגיסטיקה הוא החיל האינטגרטיבי המוביל את המענה הלוגיסטי בשדה הקרב.

מה זה חיל אינטגרטיבי?
קצין הלוגיסטיקה בכל יחידה מרמת הגדוד הלוחם, החטיבה ומעלה הוא הקצין המרכז ומתאם את המענה הלוגיסטי הנדרש לכל יחידה. כשבגדוד יש פצועים, כשחסר אוכל או כשהטנק נתקע המפקד פונה לכתובת אחת - קצין הלוגיסטיקה ביחידה. קצין זה מתאם את כל בעלי התפקידים על מנת לתת מענה שלם למפקד וליחידה.

קצין הלוגיסטיקה אחראי בחירום על המענה הלוגיסטי לכל היחידה, מאחר והמפקד מתרכז בלחימה וכיבוש היעד. קצין הלוגיסטיקה מתאם את תחום ההספקה, הרפואה, האחזקה, טיפול בכוח אדם, רבנות וככל שעולים בסולם הדרגות כך גדלה אחריותו. לדוגמה ברמת האוגדה הוא מתאם גם את תחום השיטור.

מהן תחומי האחריות ושרשרת הפיקוד של קצין הלוגיסטיקה?
קצין הלוגיסטיקה מוכשר בתהליך הדרגתי להיות מפקד פלוגה בגדוד, בדומה מפקדי הפלוגות הלוחמות. הקצין מתחיל כמפקד מחלקת הלוגיסטיקה בגדוד, לאחר מכן משרת בתפקיד סמ"פ מפקדה וכך הוא מוכשר לפקד על פלוגת המפקדה.

במסגרת הפיקוד על הפלוגה הוא אחראי על המענה הלוגיסטי לכל הגדוד ועל כלל המחלקות בפלוגת המפקדה: מחלקת רפואה, מחלקת חימוש, מחלקת שלישות, מחלקת מטבח וכו'. פלוגת המפקדה היא הפלוגה הגדולה ביותר בגדוד וכוללת את מספר תחומי המקצוע המגוונים ביותר. ללא פלוגת מפקדה, הגדוד לא יכול להתקיים. תפקיד זה הוא אתגר פיקודי ראשון במעלה ומשמש מקפצה לתפקידים הבאים לכל קצין לוגיסטי.