הצטרפנו למבצע הלילי "סמים סוף"

כוחות המשטרה הצבאית, בשיתוף פעולה עם מפקדים בכלל צה"ל, יצאו למבצע אכיפה רחב היקף של חומרים אסורים בעשרות בסיסים. הצטרפנו אליהם ולכלבים המאומנים ללילה לבן שבו "סמים סוף"

30.12.21
אודם כץ, מערכת אתר צה"ל

עם שיירה של אורות כחולים-אדומים, וכשברקע נביחות כלבים, התחלנו את הלילה הלבן שלנו, במסגרת מבצע "סמים סוף". מדובר במבצע רחב היקף שנערך בסוף השבוע האחרון, ובמהלכו הגיעו צוותי משטרה צבאית ל-82 מחנות, כדי לסייע למפקדי היחידות לבצע חיפושי סמים, אלכוהול ולמנוע גניבות אמל"ח ונשק. 

כשהשעון הראה חצות, עלינו על הניידות והתחלנו בנסיעה לאחד ממחנות צה"ל בגזרת איו"ש. נכנסנו בשערי הבסיס והלכנו הישר אל מגורי הלוחמים, מלווים במפקדים. "הדבר הטוב ביותר שיש לנו בצבא הוא הסתכלות רחבה - אנחנו עובדים יחד עם המפקדים למיגור התופעה הפסולה, ופעמים רבות הם אף מזמינים אותנו", מספר סא"ל דור טויג, רע"ן תכנון ופיתוח במערך הגנת המחנות.

דקות אחרי, הלכנו כבר בעקבות הכלבים המאומנים לאתר חומרים אסורים, ומי שהיו הנשק שלנו באותו הלילה, ונשק חד יש לציין. ״חיל המשטרה הצבאית מפעיל מגוון אמצעים רבים כדי לבצע את ההרתעה - והכלבים הם אחד מהם״, מציין בפנינו סא"ל טויג.

הכלבים האלה הוכשרו במשך חודשים ארוכים, ולבסוף הגיעו לכאן, חדורי מטרה ומיומנים. הם נכנסו אל מגורי החיילים, בהנהגתו של כלבן מקצועי, ואט ואט סרקו יחד את החדר. ״up here" הוא פוקד, והכלב עומד על שתי רגליו החזקות. "Find it"' מורה הכלבן, ומיד הכלב מתביית על פינת חדר אפופה. למשמע צמד המילים "good boy", הוא מקשקש בזנב בתחושת סיפוק.

״אנחנו מבינים ויודעים שחייל לא יכול לבצע את המשימה והייעוד שלו כשהוא לא נמצא בפוקוס מלא וערנות שיא, ואת היכולות האלה - הסמים והאלכוהול משבשים״, מסביר הרע"ן מה עומד מאחורי המבצע. מחשבה זו, בנוסף לכלבים, הובילה אותנו לאורך הלילה הארוך כולו.

במשטרה הצבאית עורכים סוגים שונים של פשיטות - כאלה המבוססות על מידע מודיעני מוקדם וכאלה אקראיות יחד עם המפקדים, שמטרתן לייצר הרתעה. אך "סמים סוף" היה יוצא דופן בגודלו, והניח את טביעת האצבע של החיל מצפון עד דרום.

תאריך המבצע אליו יצאנו בחמישי בלילה לא נבחר סתם, כמובן. ״כשאנחנו מבינים שיש מועד בו החיילים עלולים להכניס חומרים אסורים אל הבסיסים, כמו ערב ״הסילבסטר" - אנחנו יוצאים במטרה למנוע את זה, יחד עם המפקדים״, מנמק סא״ל טויג.

וכשהוא מפרט על מטרות המבצע, נכנסו עשרות צוותים של המשטרה הצבאית למחנות ברחבי הארץ. בנוסף, בשיתוף פעולה הדוק עם אגף התנועה במשטרת ישראל, יצאו גם ניידות במטרה לאכיפת נהיגה תחת השפעת אלכוהול, ולמנוע מעברייני תנועה לעלות שיכורים על הכביש ולסכן חיים.

״במרבית היחידות לא מצאנו חומרים אסורים. בקבוקי אלכוהול ומספר מצומצם של חומרים חשודים כסמים מסוכנים שהתגלו, נשלחו לבדיקה״, מסכם סא״ל טויג.

כל הממצאים הועברו להמשך טיפול מפקדים, וחקירות ייפתחו בהתאם לצורך. "האמירה כאן היא חדה וברורה - אין מקום לסמים ואלכוהול בצה״ל", מדגישים במשטרה הצבאית.

אחרי לילה לבן, גדוש אדרנלין, פנסים, וכאמור – נביחות, נכנסו חיילי המשטרה הצבאית למיטות שלהם, בידיעה שסייעו למנוע תופעות פסולות, ועזרו לחיילים לבצע טוב יותר את תפקידם ולהפוך את הבסיס למקום בטוח יותר.