נצטוונו בתורה: "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך", וכתב הרמב"ם כי תפקידם של השוטרים "להסתובב בשווקים וברחובות" ולתקן כל מעוות.

חכמינו ז"ל לימדונו במשנה במסכת אבות, שאלמלא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו. השלטת הסדר הציבורי, ומיגור הפשיעה והעבריינות, מהווים נדבך מרכזי בכינונה של חברה מתוקנת. ההגנה על שלום הציבור היא מן החובות המרכזיות של המדינה כלפי אזרחיה, והמשטרה היא הגוף הממונה על כך. כדרך שמשטרת ישראל נדרשת לשמור על הסדר הציבורי במדינת ישראל, כך תומכת יחידת מצ"ח במפקדי היחידות, המופקדים על שמירת הסדר הציבורי ועל המשמעת בצה"ל.

עם תקומת מדינתנו לפני שנות דור, החלו גדולי הפוסקים לעסוק בשאלות הנוגעות לפעילות המשטרה בשבת. כמבוא להנחיות ההלכתית שבחוברת זו, יש לעמוד על יסוד עקרוני אחד שאותו קבע הגאון הרב שאול ישראלי:
"נראה לי שיש להכניס כאן עוד נימוק הלכתי הראוי לשמש סניף, אם לא יסוד חשוב כשלעצמו... שכל מה שנוגע לשלום הציבור או סילוק נזק ממנו, הכל נחשב כפיקוח נפש, כי כל מה שכרוך בשלום הציבור יש בו בעקיפין עניין עם פיקוח נפש... ומעתה נידון דידן של סיור בכדי למנוע קטטות ומריבות בציבור או לתפוס גנבים וכיוצא בזה, אם אמנם הצלה ממקרי איבוד נפשות הם אולי קצת רחוקים, הרי הצלת ממון ונזקים גופניים מצויים מאוד, כי כאן הנזק אינו מצומצם במקום אחד אלא פוגע בציבור כולו".

להלן שם הוסיף, שהגדרה זו דורשת בחינה מקיפה של מכלול האירועים שבהם עוסקת המשטרה:
"על כן מותרת אף מחוייבת השמירה בכל השבתות כולן, כי אין אתה יודע איזוהי שתביא לידי הפיקוח נפש, ועל כן כולן בכלל היתר וחיוב ... כלל הדברים: אין לנו לדון את המקרה מבחינתו הבודדת, אלא מבחינת כל המקרים הדומים לו ... היכולים להתרחש אם היום ואם מחר יהא בהם פעם משום הצלה".

פסיקה יסודית זו מהווה תשתית להגדרת מכלול הפעילות המשטרתית כפעילות שיש בה משום פיקוח נפש, ועל כן חובה להתמיד בה בשבת ובחול.

חלק מפעילות יחידת מצ"ח נכלל אף הוא בגדר זה. לכך יש להוסיף, שלמיגור הפשיעה החמורה בצה"ל יש גם ערך מבצעי, הן מצד השמירה על הכשירות והכוננות ביחידות צה"ל בעורף ובחזית, והן מצד מתן הלגיטימיות הציבורית לפעילות צה"ל, אשר נדרש כל העת לשמור על טוהר המידות ועל דרך ארץ. יש לדעת, כי המשמעת הצבאית מהווה מרכיב משמעותי בפיקוח נפש, שכן בהעדר משמעת עלולות להיות גם תקלות מבצעיות בשדה הקרב.  

מטבע הדברים, עוסקת יחידת מצ"ח גם במשימות חיוניות וחשובות שאינן דחופות, אשר סובלות דיחוי לימות החול. בהנחייתם המשותפת של רמ"ח הרבנות הצבאית ומפקד מצ"ח, ערך ענף ההלכה ברבנות הצבאית, יחד עם חיילים ומפקדים במצ"ח, בירור מקיף על נוהלי העבודה ביחידה בימות החול ובשבת. יחד הוגדרו הפעולות הדחופות, שיש בהן מימד מציל חיים, ועל כן יש לבצען גם בשבת ובמועד; ולעומתן הפעולות שאין היתר לבצען בשבת ובמועד, ודינן להידחות לימות החול.

בחוברת שלפניכם הוגדרו תחומי העיסוק והחקירה המותרים והאסורים בשבת. חשוב להדגיש, שאין כל הבחנה או הבדלה בהקשר זה בין חייל שומר שבת לחייל שאינו שומר שבת; המותר מותר לכולם והאסור אסור לכולם. בד בבד, לטובת החיילים המעוניינים בכך צוינו בגוף הדברים הצעות והמלצות למעט בחילול שבת במסגרת הפעילות המבצעית, דוגמת ביצוע פעולות מסוימות ב"שינוי".

הרבנות הצבאית מברכת על שיתוף הפעולה בין יחידת מצ"ח ובין ענף ההלכה, המאפשר להרבות שומרי שבת בשורות המשטרה הצבאית.

בקובץ הנחיות זה ניסחנו את הכללים העקרוניים, וציינו את המקורות ההלכתיים הרלוונטיים, תוך התבססות על דברי הפוסקים שעסקו בעבודת המשטרה בשבת, ועל הספר "תורת המחנה" כרך ב', המסכם ומקיף את מדיניות הרבנות הצבאית בהלכות שמירת השבת בצה"ל. כדי להקל על הקורא, הוספנו גם טבלאות ובהן "מקרים ותגובות", המגדירים ומבהירים באופן קצר ותמציתי את המותר והאסור בפעילות מצ"ח בשבת ובמועד.

אנו תקווה ששמירת השבת ביחידת מצ"ח תעצים את ביטחוננו מבית ומחוץ, ונזכה להתגשמות הנבואה:
"רַחֲצוּ הִזַּכּוּ הָסִירוּ רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם מִנֶּגֶד עֵינָי חִדְלוּ הָרֵעַ: לִמְדוּ הֵיטֵב דִרְשׁוּ מִשְׁפָּט ... אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הָצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה: צִיוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה".