גשר

  • באופן כללי, תקשורת בעניינים מבצעיים בתוך הספינה תתבצע במערכת קשר פנים בהתאם לנהלים (כולל חזרה של ההגאי על לשון ההוראה לוודא שנקלטה). אין לקיים שיחה שאינה מסייעת במישרין לביצוע המשימה.
  • כאשר הים רגוע ולא מדובר במצב חירום יש לקיים את התקשורת בין המי"ק והגשר ללא שימוש באמצעי קשר חשמליים, ובמידת האפשר גם בין המי"ק והמס.
  • המע"ד והמא"ג אינם נחשבים מוקצה וניתן להזיזם במידת הצורך.
  • מותר לעשות שמנ"ש בשבת לפי הנהלים הרגילים (כל 4 שעות) בעזרת מברשת סינטטית ואין בכך משם סוחט.
  • בעת עשיית שמנ"ש או מעבר לסיפון חרטום יש להוריד חצאית ולהעלותה כשמסיימים, על אף שזו פעולה חשמלית ויש נורות חיווי אצל הצי'ף ועל הטייפון עצמו, שכן נצרת החצאית מונעת מהטייפון לזוז, ויש בכך שמירה על בטיחות.
  • שמירת כיוון הירכתיים לגלים במצב עגינה (גם בים שקט) חיונית לשמירת כשירות הצוות ובטיחות הספינה, ויש בה צורך מבצעי, על כן הפעולות המבוצעות לצורך זה יבוצעו ע"פ הנחיות חיל הים.
  • ההיתר לשמור על כיוון הירכתיים אינו חל כשהים שקט מאוד (גלים בגובה 10-20 ס"מ).
  • הפחתת מהירות (גם אם כרוכה בהורדת סל"ד) ושאר הפעולות לנהיגת הספינה יבוצעו כרגיל בחול. הנחיה זו חלה גם כאשר מטרת השינוי היא נוחות החיילים, שכן לנוחות זו יש השפעה על הכשירות המבצעית שלהם.
  • נישוב פיח יבוצע ע"פ נהלי חיל הים.
  • חל איסור להפעיל בשבת רדיו או דיסק גם לא משיקולי ערנות, ומאידך אסור לכבות אם הופעלו.

עם זאת, כשהרדיו דולק, אם הותקן 'דימר' (פוטנציומטר) מותר לשנות את עוצמת הקול, כשאין חיווי דיגיטאלי, כל שהדבר נעשה לצורך חיוני, ובכלל זה אווירת שבת.

אין לרמוז לחברים לכבות את הרדיו, וגם אין לבקש זאת לפני שבת.

מי"ק

  • תיעוד אירועים שמהם ניתן ללמוד בשעת הצורך על דברים חריגים, נחשב לתיעוד מבצעי ויש לבצעו בעט שבת בשינוי.
  • בהעדר עט שבת יכתוב בעט רגיל ובמידת האפשר בשינוי.
  • נתוני הבדיקות השגרתיות של מנועי הספינה יכתבו בשינוי, ובמידת האפשר בעט שבת (ראה פרק א, סעיף ה).
  • הופעלה מערכת ההתראה - יש לכבותה בשינוי לאחר תיקון התקלה, כדי שתוכל להתריע על תקלות נוספות.
  • השיחה בקשר חוץ תתבצע בהתאם לכללי נדב"ר תוך לחיצה על המע"ד בשינוי, אך ללא דיבור מיותר.
  • דיווחי מוכ"ם בשבת (בעת עליה או ירידה מבט"ש) יתבצעו על פי דרישות המפקד בשטח.

תדלוק

  • תדלוק המנוע ממיכל התדלוק מותר רק כאשר לא ניתן לשמור ללא תדלוק על כוננות הספינה עד למוצאי שבת, או שהמנוע עלול להיפגע כתוצאה מחוסר דלק.

חדר מכונות

  • יש לבצע את הבדיקות במנועים ראשיים, בגנראטור ובשאר המערכות כרגיל בימות החול, ובכלל זה מדידת דלק ידנית (סאונדינג). הנתונים יצוינו בטבלה המיועדת לכך ובעט שבת.
  • מותר להרים את הפיולים במדורי המנועים והגנראטור לאתר נזילות או לבדיקת כמות המים בשיפוליים.
  • מותר לסובב את מסנני התשלובות, כדי לנקותם משבבי מתכת הדבוקים אליהם.
  • מותר להעלות מים לאידרנטים בשבת.
  • זיקוק מים נעשה בדרך כלל באופן מחושב, ולכן אין לזקק בשבת, אלא אם הצורך גדול.
  • כמו כן, עתודות המים בספינות גדולות, ואין לשבור בט"ש ולחזור לחוף בשביל מים.

מיזוג אוויר

  • מותר לתקן בשבת את מערכת מיזוג האוויר של ספינה בתפקיד או בכוננות מיידי.
  • במידה והמערכת לא הודלקה קודם לשבת ויש קושי מהותי במילוי המשימות בשל החום בספינה יש היתר להדליק את המיזוג בשבת.

מדורים

  • אין לעשות "שוזי" (שטיפת רצפה) עם סמרטוט רטוב, ואין לשטוף עם סמרטוט את שלחן האוכל.
  • במצב "עמדות קרב חירום" ניתן להדליק ולכבות אורות במדורים ע"פ הצורך המבצעי או לתיקון תקלה בטיחותית, ויש ללחוץ על המתג בשינוי (ראה פרק א, סעיף ה). ל"עמדות קרב" שגרתיות, כגון בכניסה לנמל, אין להדליק אורות במדורים.
  • מותר לפתוח את דלתות המדורים ולסוגרן כרגיל אע"פ שאם באותו רגע מוצג מצב הדלתות במחשב המי"ק, נרשמת הפעולה על גבי הצג.

שימוש במים

  • אם לא הותקן התקן שבת או שחל בו תקלה או ששכחו להעביר את משאבת המים (הידרופור) למצב שבת - מותר לפתוח ברז מים, אך עדיף לסוגרו במהירות בטרם תופעל המשאבה (בדרך כלל ניתן למלא 200-300 מ"ל ללא חשש). לצריכת המים החמים יש להשתמש במיחם השבת ואסור להשתמש במתקן מים אחר.
  • אם התקלקל התקן שבת לשירותים – מותר להפעיל את משאבת ההדחה ואת משאבת הריקון בשינוי משום 'כבוד הבריות'.
  • גם אם הותקן התקן שבת לשירותים והוא תקין – יש ללחוץ על כפתור הורדת המים בשינוי.
  • אין להוסיף מים למיחם בשבת (אין חשש שהמיחם יפגע במערכת החשמלית של הספינה).

קרם הגנה

  • חייל השוהה על הסיפון זמן ממושך ולא מרח קרם הגנה, רשאי לעשות זאת בשבת, אך יקפיד לשפשפו עד שייבלע בגופו.

הוצאה מהספינה

  • אסור להוציא חפץ או כל דבר אל הים או אל סירת גומי הצפה על פני המים משום איסור 'הוצאה' (ראה פרק א, סעיף ז); וכן אסור למשות חפץ מן הים או מסירת גומי.
  • הותקן לפני שבת זיז (כגון מוט קצר) הבולט מהסיפון אל מעל פני הים – מותר להוציא מהספינה אל מעל פני הים (אע"פ שהחפץ נופל למים), אך לא לסירה; וכן רשאי למשות מן הים.
  • אף אם לא הותקן זיז כנ"ל, מותר לשלות רשתות וחפצים אחרים שיש חשש שיפגעו במנועי הספינה.
  • מותר לירות בחפצים שעלולים להיות מטעני חבלה, כגון בקבוקים צפים.
  • אסור להעביר ציוד או בני אדם מספינה לספינה או מספינה לחוף או מהחוף לספינה באמצעות סירה שלא לצורך מבצעי או רפואי דחוף.
  • אסור לרדת לסירה (שלא לצורך מבצעי או רפואי) גם אם הסירה שטה ממילא עבור צורך אחר, אולם מותר להעביר ציוד לחייל היושב בסירה וכן מותר לקחת מידו ציוד.  
  • מותר לזרוק חפצים לספינה אחרת שבבעלות הצבא השטה בסמיכות או לזרוק אליה חבל ולהעביר באמצעותו.
  • התגלגל קצה החבל לים – מותר למשותו.
  • במידה ונדרשת העברת ציוד מסירה שעברה בידוד ניתן להעביר את הציוד, מחמת מבצעיות הארוע.
  • רציף נמל אשדוד ורציף המרינה באורית נחשבים כרשות היחיד, ואפשר להוריד ולהעלות אליהם חפצים מן הספינה.
  • במידה ופינוי הזבל מהספינות אל איזור הפחים שבבסיס תלויות במעבר בשער אלקטרוני, יש לדחות את פינוי הזבל למוצאי שבת.
  • חתימות של ביקורת שומר וחתימה על נשקים יש לעשות על ידי חירור בדפים ולא על ידי כתיבה. רק אם יש משהו חריג יש לכתוב בשינוי ובעט שבת.