מנת הדם שתגביר את הסיכוי להציל חיי לוחמים בשדה הקרב

18.07.18
מערכת אתר צה"ל

חיל הרפואה מוביל בשבוע האחרון מהלך חסר תקדים להחלפת מנות הדם ביחידות הרפואה המבצעיות בצה"ל, ובכך תצטרף ישראל לקבוצה מצומצמת של מדינות שעושות שימוש במנות "דם מלא". המנות החדשות, מאפשרות להציל את חייהם של לוחמים רבים יותר במצב לחימה וחוסכות במשאבים הדרושים לאספקה. 

אז מה ההבדל בין מנות הדם הקיימות למנות החדשות של "דם מלא"?

כיום, נוהגים לחלק את מנות הדם לשלוש קבוצות שונות: טסיות דם, כדוריות דם לבנות וכדוריות דם אדומות. כך, כשאדם נזקק לעירוי דם, מבצעים אותו באמצעות שלוש שקיות שונות, אותם נדרשים במד"א וביחידות הרפואה הצבאיות להוביל בתנאים מיוחדים אל נקודת הטיפול. 

אולם, במחקרים אחרונים, הוכח כי מנות "דם מלא" מסוג O ובעלות שיעור נוגדנים נמוך, כלומר מנות דם המכילות בשקית אחת את התאים השונים, הן אפקטיביות יותר בטיפול בפצועים בשדה הקרב. כמו כן, הצורך לשנע בתנאים מיוחדים שקית דם אחת בלבד עבור כל מנה, מאפשרת ליחידות הרפואה המבצעיות לשאת איתן מנות דם רבות יותר תוך ניצול פחות של משאבים ובכך להציל את חייהם של לוחמים רבים יותר. 

בטקס השנתי לציון יחידות צה"ל המצטיינות בתרומות דם שנערך בשבוע שעבר, העביר מד"א את מנות הדם המלא הראשונות ליחידת החילוץ והפינוי בהיטס של חיל האוויר (669). הטקס התקיים במעמד קצין רפואה ראשי, תא"ל ד"ר טריף בדר, סגן קצין רפואה ראשי וראש מחלקת רפואה מבצעית, אל"ם ד"ר חגי פרנקל, ראש ענף רפואה מבצעית, סא"ל ד"ר יעקב חן שהוביל את הפרויקט בחיל הרפואה ובכירים נוספים מחיל הרפואה. 

"כשאנחנו מנתחים את הפעילות הרפואית שקורית כל שבוע בצה"ל, אנו רואים כי הצוות הרפואי שפוגש פצועים בכל מיני מתארים הוא 669. אנחנו יודעים שיישום התהליך ביחידה זו יכול להציל יותר חיים", אמר בנאומו סא"ל ד"ר ש', רע"ן רפואה אווירית.

"חיל הרפואה ומד"א משתפים פעולה לאורך השנים בשגרה וחירום. כחלק משיתוף פעולה זה מתקיימת עבודה רבה בתחום הטיפול הרפואי בשטח. עבודה זו הבשילה לכדי רגע מכונן זה של מתן מנות דם מלא לפצועים בשטח", אמר קצין רפואה ראשי, תא"ל ד"ר טריף בדר. "חיל הרפואה פועל בכל עת לקידום נושא הטיפול הרפואי לפצועים בכלל ובמהלך פינוי קרקעי ומוסק של פצועים בפרט. הוספת היכולת למתן ״דם מלא״ לפצועים במהלך הטיפול והפינוי הינה אבן דרך נוספת בהצלחת חיי אדם".

"'מנת הדם המלא' נמסרה לראשונה ליחידה צה"לית אשר תנגיש אותה קרוב לנקודת הפציעה בשדה הקרב. מדובר בפריצת דרך בתחום הרפואה בצה"ל", אמר ראש ענף רפואה מבצעית בצה"ל, סא"ל ד"ר יעקב חן. "מאחר ומנה זו מעניקה את כל מרכיבי הדם הנחוצים להצלת חייהם של הפצועים בשטח. מדינת ישראל היא השנייה בעולם שתחל להשתמש ב"מנת הדם המלא"  ולצה"ל הזכות להיות הגוף שמוביל את התהליך ולקיים שיתוף פעולה בין לאומי עם מומחים מארה"ב ונורווגיה יחד עם בנק הדם ומד"א".

על מנת להבטיח סיוע רפואי גם במקרה קיצון בו נגמרות לכוח הסיוע מנות הדם שהביא עמו, מוביל חיל הרפואה מהלך נוסף לאיתור תורמי דם פוטנציאליים ביחידות הרפואה המבצעיות. גם החלפת מנות הדם וגם מהלך זה, מבוצעים כרגע במסגרת פיילוט ולאחר שייצבר הניסיון המספיק, יוחלט האם להרחיב את הרפורמה מיחידה 669 לכלל יחידות הרפואה. 

 

"צה"ל שם לו ליעד הצלת חיים של נפגעים בני הצלה", מסביר סגן קרפ"ר ורמ"ח רפואה מבצעית, אלם ד"ר חגי פרנקל. "מדובר ביעד שאפתני שעל מנת לממשו אנו פועלים ללא לאות ומובילים צעדים משמעותיים לחיזוק הרפואה המבצעית. הבאת דם מלא קדימה אל המטפלים בשטח מהווה מהלך חדשני ופורץ דרך. חיל הרפואה החל בפיילוט ביחידת החילוץ והפינוי בהיטס של חיל האוויר בשיתוף פעולה עם בנק הדם של מד"א. נמשיך ונפעל לחיזוק הקצה המבצעי".

איתור התורמים הפוטנציאליים עצמו, הוא גם כן מהלך חדשני. מנות דם מלא, כיוון שאינן עוברות תהליך סינון והפרדה, עוברות למטופל כאשר הן מכילות את הנוגדנים המצויים בדמו של התורם, לפיכך, תורם פוטנציאלי הוא רק מי שסוג דמו הוא O, ושיעור הנוגדנים בדמו נמוך, כך שלא תיווצר סתירה בין מנת הדם לדמו של המטופל, העלולה לסכן את חייו של המטופל. 

איתור זה נעשה על ידי בדיקות דם בטכנולוגיה חדשנית - חיל הרפואה בשיתוף צוות המעבדה לסיווג דם בשירותי הדם של מד"א, גיבשו שיטה אוטומטית וממוחשבת לבדיקת רמת הנוגדנים של התורם, דבר שיאפשר לזיהוי התורמים המתאימים ביחידות הרפואה המבצעיות עוד לפני שיתרמו את מנת הדם בשטח.