הכירו את המחקר ההתנדבותי החדש של חיל הרפואה

לאחר שנים ארוכות בהן חיסון נגד מחלת הצהבת ניתן לכל מתגייס המיועד לשירות קרבי - ניסוי חדש ופורץ דרך מחפש אתכם, המלש"בים. אז מה מטרתו? וכיצד תוכלו להשתתף? ריכזנו עבורכם את כל הפרטים

10.03.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

יום הגיוס כבר עומד בפתח ובראשיתו, מן הסתם, נמצא הבקו"ם ובו שרשרת הגיוס. השנה, לצד תחנות חלוקת המדים וטביעות האצבע, תוצב עמדה חדשה וזמנית של חיל הרפואה, בה מועמדים לשירות ביחידות קרביות יוכלו להשתתף במחקר התנדבותי מיוחד.

בבסיס המחקר עומד הרצון של ענף בריאות הצבא בחיל הרפואה לבחון את הצורך בחיסון צהבת A, או בשמה המקצועי "דלקת כבד נגיפית A", שצה"ל מספק עוד משנת 1999 באופן שוטף לחיילים ביחידות השדה עקב היות המחלה מתפשטת כתוצאה ממגע או קירבה במקומות לא סניטריים.

"המטרה של המחקר היא לבדוק האם גם לאחר התחסנות גורפת של כלל הילדים המגיעים לגיל שנתיים בטיפת חלב, קיים הצורך בחיסון נוסף גם בגיל בגרות או שמא מדובר בפעולה מיותרת?", מספרת רמ"ד אפידימיולוגיה בחיל הרפואה, רס"ן ענבל גלאור, "השאלה שעומדת על הפרק היא האם הגוף נותר חסין לאחר חיסון בודד או אם יש לחדשו?".

כחלק מפתיחת המחקר מאתרים העוסקים במלאכה 600 מלש"בים אשר מעוניינים לקחת חלק במהלך. "את החיסון הם כבר ממילא עושים בבקו"ם", מפרטת רס"ן גלאור, "מה שאנחנו מבקשים מהמתנדבים הוא לערוך בדיקת דם אחת ביום גיוסם, ואחת נוספת חודש לאחר מכן".

בסיום התהליך רופאים מומחים יקחו את שתי הדגימות שנתתם, ישוו ביניהן, ויוכלו לזהות האם בבדיקה הראשונה הנגיף היה קיים בדמכם מלכתחילה, ובשנייה יוכלו לראות כיצד הגבתם לחיסון שניתן לכם בשרשרת החיול.

"המחקר מתבצע בלבוש אזרחי וההשתתפות בו נתונה לבחירתו החופשית של החייל ואין בהליך סיכון בריאותי", מבהירה רס"ן גלאור, "לתוצאות ולתהליך לא יהיה שום קשר לשיבוץ שלכם ולא ישפיע ולו במקצת על המשך שירותכם בחטיבות, מדובר בשירות למדע נטו".

בשביל לקחת חלק בדבר, ניתן יהיה לפנות לעמדה הייעודית לנושא עוד בבקו"ם. האפשרות להשתתף תינתן כמובן אך ורק למיועדים לשירות לוחמה ולא ליחידות העורפיות.

המחקר יחל עוד השבוע וצפוי להסתיים בסוף חודש מרץ. "אנחנו מאמינים כי בעוד כשנה מעכשיו כבר נקבל את התשובה לשאלתנו", מסכמת הרמ"דית, "כמובן שנהיה פתוחים לענות על כל שאלה ולהפיג כל חשש. בסופו של דבר מדובר בפעולה פשוטה שתסייע לנו כחיל, ולצה"ל הגדול להבין קצת יותר מה טוב לכם - החיילים".