ריכזנו לכם את כל התשובות לשאלות הכי חשובות

הקורונה עדיין כאן, ואיתה גם השאלות הרבות: מתי נכנסים לבידוד? איך חוזרים הביתה אחרי שמגלים חשיפה לחולה? ביקשנו מחיל הרפואה לעשות לנו סדר ולהסביר לכם מה לעשות בכל מצב

28.07.20
מירב בראל ומאיה לוי

1. מה לעשות אם יש לי רק חום או תסמין נשימתי, מבלי שנחשפתי לחולה קורונה?

אם אתם סובלים מתסמינים נשימתיים או חום, יש ליצור קשר טלפוני עם מרפאת היחידה לצורך תיאום בדיקה רפואית מרחוק (טלפון או וידאו) או פגישה פרונטלית. מרפאת היחידה תייעץ לגבי הצורך בריחוק או בדיקת קורונה. אם יש צורך בבדיקה רפואית דחופה, ניתן לפנות לביקורופא או לחדר מיון.

2. מה לעשות אם יש לי חום וגם תסמין נשימתי, אבל לא נחשפתי לחולה קורונה ולא חזרתי מחו"ל?

אם אתם סובלים מתסמינים נשימתיים וגם חום, מומלץ ליצור קשר עם מרפאת היחידה לצורך החלטה על דיגום קורונה.

3. מה לעשות אם אני נמצא בבסיס וחווה תסמינים של שיעול וחום?

יש ליצור קשר טלפוני עם מרפאת היחידה לצורך קבלת הוראות נוספות ולצורך החלטה על דיגום קורונה. אם עליכם להתפנות לביתכם ואתם סובלים מחום ותסמינים נשימתיים אין להשתמש בתחבורה ציבורית, יש לפנות למפקד לסיוע בעניין זה. יש להישאר בבית כל עוד קיימים תסמינים ולהמתין 48 שעות נוספות לאחר שחלפו או עד תוצאה שלילית בבדיקת קורונה. שים לב כי בחלק מהיחידות הסגורות קיים מענה לבידוד ביחידה.

4. איך אני יודע אם נחשפתי לחולה קורונה ומה לעשות אם גיליתי שנחשפתי?

תוכלו לדעת משלושה מקורות:
א. גורמי הרפואה יצרו איתכם קשר בנוגע למגע עם חולה בתוך הצבא.
ב. תקבלו הודעת SMS ממשרד הבריאות המורה עליך להיכנס לבידוד.
ג. אם ידוע לכם כי אחד מהאנשים שבאת עימם במגע חולה מאומת - עליכם לדווח על כך באתר משרד הבריאות. בתום הזנת הדיווח באתר משרד הבריאות תקבלו אסמכתא לכך שאתם בבידוד, אותה תציגו למפקדים ולגורמי המשא"ן.

5. מה אני צריך לעשות אם נחשפתי לחולה קורונה?

עליכם לדווח על כך באתר משרד הבריאות ולפעול על פי ההנחיות, ולהיכנס לבידוד של 14 יום מיום החשיפה האחרונה לחולה המאומת במיידי: יש לשהות בחדר נפרד, בעדיפות לשירותים ומקלחת נפרדים. ביציאה מהחדר בזמן הבידוד יש להקפיד על עטיית מסכה כירורגית ולבישת כפפות. אם השירותים בבית משותפים, יש לחטאם באקונומיקה לאחר כל ביקור בהם.

אין צורך בימי גימלים ממרפאת היחידה. אם במהלך הבידוד מתפתחים תסמינים נשימתיים/חום/איבוד טעם או ריח יש ליצור קשר עם מוקד מקול הלב, שלוחת קורונה בטלפון *6690 שלוחה 3.

אם אחד מבני ביתכם אובחן כחיובי, יש להיכנס לבידוד כמתואר למעלה ובנוסף ליצור קשר עם מוקד מקול הלב, בטלפון *6690 שלוחה 3, לצורך תיאום דיגום.

אם אין לכם תסמינים, קיימת אפשרות לקיצור הבידוד ל-12 ימים לאחר השלמת 2 בדיקות שליליות לקורונה - הראשונה תוך 48 שעות מהכניסה לבידוד, והשנייה ביום ה10 לבידוד.

6. מה מזינים בדו"ח 1 בזמן בידוד?

בעת שהייה בבידוד, עליכם להזין בדו"ח 1 ״חופשת מחלה״ עם תת קטגוריה של ״בידוד״. תתבקש להציג לגורמי השלישות הצהרת מפקד על הימצאותכם בבידוד או אסמכתא מאתר משרד הבריאות. לא יינתנו לחיילים בבידוד ימי מחלה מהמרפאה.

7. מי מאשר את הבידוד שלי?

גורמי השלישות הם האחראים להזין ימי מחלה. אין צורך באישור מרפאה לצורך כך.

8. באתי במגע עם אדם א', שבא במגע עם אדם ב' חיובי לקורונה שאינו תסמיני והורו לאדם א' להיכנס לבידוד. מה לעשות?

ככלל, אין צורך להיכנס לבידוד. ישנן יחידות בצה"ל בהן חלות החמרות על כלל זה, ולכן עליך להתעדכן מול גורמי היחידה. אם המבודד פיתח תסמינים או שנלקחה ממנו דגימת קורונה, יש להתייעץ עם מרפאת היחידה.

9. מתי צריך ליצור קשר עם מוקד מקול הלב - שלוחת קורונה או עם חמ"ל קורונה פיקודי לצורך נטילת דגימה?

א. אם אתה בבידוד בביתך לאור חשיפה לחולה מאומת, ופיתחת תסמינים נשימתיים (שיעול או קוצר נשימה, או תסמין נשימתי חד אחר), חום או אובדן של חוש הטעם או הריח.
ב. אם אחד מבני ביתך אובחן כחולה מאומת בקורונה.
ג. במידה וקיים שילוב של שני תסמינים או יותר מהבאים: חום, שיעול, קוצר נשימה, תסמין נשימתי חד אחר, איבוד חוש טעם וריח, גם ללא חשיפה לחולה מאומת.
ד. תסמין של ירידה בחוש הטעם והריח לא מחייב שילוב עם תסמינים נוספים לצורך נטילת דגימה.

10. אני נמצא בבידוד ואני לא מרגיש טוב (תסמינים שאינם קשורים לקורונה), מה לעשות?
יש ליצור קשר עם מרפאת היחידה לצורך קבלת טיפול רפואי מרחוק. במידת הצורך ישלחו אליך מרשמים, לצורך הבאתם על ידי בן משפחה אחר מבית מרקחת אזרחי. במקרים דחופים בלבד תתאפשר יציאה מבידוד לקבלת טיפול רפואי וזאת רק לאחר קבלת אישור מהרופא המטפל.

11. אם אני נמצא בבסיס וקיבלתי הנחיה להיכנס לבידוד על ידי מרפאת היחידה, איך לחזור הביתה?

אין לנסוע בתחבורה ציבורית! יש ליידע את המפקדים שיסייעו בנסיעה הביתה על פי ההנחיות שפורסמו. בחלק מהיחידות, הבידוד מתבצע בתוך היחידה.

12. האם חייל שנמצא בבידוד לאחר חשיפה לחולה קורונה רשאי לפנות לביקור רופא? והאם נדרש תיאום?

חייל שנמצא בבידוד לא יתקבל בביקור רופא, כדי לשמור על בריאות הסובבים והמטפלים. אם מדובר בטיפול רפואי דחוף, ובאישור הגורמים הרפואיים, ניתן לפנות למיון תוך הודעה מוקדמת על כך שהחייל בבידוד. בכל מקרה, אין להשתמש בתחבורה ציבורית ויש להגיע עם מסיכת פה-אף כירורגית.

13. איפה אפשר לבצע בדיקת קורונה?

בדיקת קורונה מתאפשרת במתחמי דרייב אין של צה"ל הפרוסים ברחבי הארץ או באמצעות דיגום עד הבית למי שאין ביכולתו להגיע למתחם.

14. איך אפשר לקבל את תוצאת בדיקת הקורונה שעשיתי?

ככלל תוצאה שלילית מתקבלת בהודעת SMS ובמקרה של תשובה חיובית תקבל טלפון מגורם רפואה, ניתן גם לבדוק אם יש תוצאה דרך מרפאת היחידה.

בנוסף, תוכלו לקבל תשובה ישירות לטלפון הנייד, אם אתם רשומים לפורטל הרפואה באזור האישי באתר צה"ל, ובחרתם באפשרות לקבלת תוצאות לבדיקות לנייד או למייל (ניתן לשנות בחירה זו בכל עת דרך הגדרות הפרופיל).

ניתן להירשם לפורטל הרפואה בכל עת (דרך האזור האישי באתר הרפואה), קליטת ההרשמה אורכת כ-24 שעות.

15. אם אני נמצא בבידוד, ובעיה רפואית דחופה מצריכה ממני להתפנות למיון, מה עליי לעשות?

יש להתייעץ עם מרפאת היחידה על מנת לתאם את הגעתך לחדר מיון. אין להגיע לחדר מיון בתחבורה ציבורית. אם מדובר על מעבר לשעות הפעילות של המרפאה ניתן ליצור קשר עם מוקד "מקול הלב" בטלפון 6690*. במקרים דחופים בלבד ניתן להתקשר למד"א בטלפון 101.

16. אם אני נמצא בבידוד ויש לי הפניה רפואית להגיע אליה, מה לעשות?

אין לצאת מהבידוד למעט במקרים רפואיים דחופים, ולכן עליך לדחות את ההפניה למועד חדש. במידה שיש מקרה רפואי דחוף, ניתן לצאת מהבית בתיאום מול הגורמים המתאימים (מד"א/ מרפאת יחידה) למיון.

אם מדובר במקרה רפואי מיוחד, אותו לא ניתן לדחות או לבטל, יש לפנות למרפאת היחידה או למוקד מקול הלב, לצורך קבלת מענה והנחיות לגבי הגעה אם יוחלט שאתם יכולים להגיע לתור שנקבע.

17.מהי ההגדרה של חשיפה לחולה קורונה?

חשיפה תיחשב אם הייתם במרחק של פחות מ-2 מטר מחולה מאומת במשך למעלה מ-15 דקות, אלא אם החולה והנחשף היו שניהם עם מסיכות פה-אף, ובמקרים נוספים לפי הגדרות גורמי הרפואה.

18. אני חולה מאומת. נאמר לי כי עליי להישאר בבידוד מרגע ביצוע בדיקת הקורונה למשך 10 ימים, ואם ב-72 השעות האחרונות מתוכם לא אחווה תסמינים, לא תתבצע דגימה נוספת בסופם, ואחשב כבריא. האם זה נכון?

דגימת הקורונה בודקת נוכחות של הנגיף בדרכי הנשימה של המטופל, אך לא מסייעת בהחלטה האם המטופל מדבק ומסכן את סביבתו. לפי העדויות המחקריות וכן לפי הנחיות משרד הבריאות, הסבירות שמדובר בנגיף שעדיין יכול להדביק אחרים, יורדת משמעותית לאחר 10 ימים מהאבחון.

לכן, על פי ההנחיות החדשות חייל שהיה תסמיני ייחשב בריא לאחר 10 ימים ובתנאי שהתסמינים נעלמו ב 72 שעות האחרונות. אם עדיין קיימים תסמינים יש לפעול לפי המלצות גורמי הרפואה המטפלים.

19. האם קיימת אפשרות שחייל יישאר בבידוד ביחידה ולא בבית?

ביחידות סגורות יש אפשרות לקיים בידוד בהתאם להוראת גורמי הרפואה. ביחידות פתוחות, אם אין תנאים בבית לקיום בידוד ניתן לבקש סיוע במתקני בידוד, דרך גורמי הת"ש.

20. האם ניתן לבטל הודעות איכון על שהייה בקרבת חולה קורונה - ואם כן, מהו התהליך ולוחות הזמנים?

אם נעשה איכון בתוך צה"ל, ניתן לפנות בערעור לגורמי הרפואה ביחידה אשר יבצעו תחקיר אפידמיולוגי וישלחו זאת לבחינת גורם מאשר (קצין בריאות צבא פיקודי). אם נעשה איכון מחוץ לצה"ל, ניתן לפנות למשרד הבריאות בבקשה לביטול בידוד בטלפון 5400*. עד קבלת אישור על ביטול האיכון יש להיות בבידוד גם אם אתם בטוחים שלא באתם במגע עם חולה.

21. האם נדרש אישור מגורמי רפואה לסיום בידוד וחזרה ליחידה?

בתום תקופת הבידוד שהוגדרה, ניתן לחזור ליחידה ללא התייעצות עם גורמי רפואה, כל עוד אין תסמינים נשימתיים. אם במהלך הבידוד התפתחו תסמינים, יש ליצור קשר עם מוקד קורונה להמשך הנחיות.